Άσραφ Φαγιάντ επί 2
Μετάφραση- επιμέλεια από την αγγλική μετάφραση της Mona Kareem:
Γιάννης Βοζίκης
1
το πετρέλαιο είναι άκακο, εκτός από το ίχνος της φτώχειας που αφήνει πίσω του
εκείνη την ημέρα, όταν τα πρόσωπα αυτών που ανακαλύπτουν κι άλλη μία πετρελαιοπηγή σβήσουν
όταν η ζωή εκραγεί μέσα στην καρδιά σου για να εξορύξει περισσότερο πετρέλαιο απ’ την ψυχή σου
για δημόσια χρήση.
Αυτή… είναι… η υπόσχεση του πετρελαίου, μια αληθινή υπόσχεση.
το τέλος…
2
ειπώθηκε: εγκατασταθείτε εδώ…
αλλά κάποιοι από εσάς είστε εχθροί για όλους
οπότε φύγετε τώρα
κοιτάξτε τους εαυτούς σας από τον πάτο του ποταμού˙
αυτοί που είστε στην κορυφή δείξτε λίγη συμπόνια στους αποκάτω…
ο εκτοπισμένος είναι αβοήθητος,
όπως το αίμα που κανείς δεν αγοράζει στην αγορά του πετρελαίου!
3
συγγνώμη, συγχώρεσε με
που δεν μπόρεσα ν’ αντλήσω περισσότερα δάκρυα για σένα
που δεν ψέλλισα το όνομα σου με νοσταλγία.
κατεύθυνα το πρόσωπο μου στη ζεστασιά των χεριών σου
δεν έχω άλλη αγάπη πέρα από εσένα, εσένα μόνο, και είμαι ο πρώτος από αυτούς που σε αναζητούν
4
νύχτα
δεν έχεις δοκιμαστεί στον Χρόνο
στερείσαι τις σταγόνες της βροχής
που θα μπορούσαν να ξεπλύνουν όλα τα απομεινάρια του παρελθόντος σου
και να σ’ απελευθερώσουν από αυτό που ονόμαζες ευσέβεια…
απ’ αυτή την καρδιά… την ικανή ν’ αγαπήσει,
να παίξει,
και να διασταυρωθεί με την αισχρή αποχώρησή σου απ’ αυτή την πλαδαρή θρησκεία
από αυτή την Αποκάλυψη
από τους θεούς που έχασαν την περηφάνια τους…
5
ρεύεσαι, περισσότερο απ’ όσο συνήθιζες…
καθώς τα μπαρ δοξάζουν τους θαμώνες τους
με απαγγελίες και σαγηνευτικές χορεύτριες…
συνοδευόμενος απ’ τον DJ
απαγγέλεις τις παραισθήσεις σου
κι εγκωμιάζεις αυτά τα σώματα που λικνίζονται στους στίχους της εξορίας
6
δεν έχει δικαίωμα να περπατάει όμως
ή να λικνίζεται όμως ή να κλαίει όμως.
δεν έχει δικαίωμα ν’ ανοίξει το παράθυρο της ψυχής του,
ν’ ανανεώσει τον αέρα του, την απώλεια και τα δάκρυά του…
κι εσύ, επίσης, κοντεύεις να ξεχάσεις ότι είσαι
ένα κομμάτι ψωμί
7
την ημέρα του διωγμού τους, στέκονται γυμνοί
καθώς κολυμπάς μέσα στους σκουριασμένους σωλήνες των λυμάτων με τα πόδια σου γυμνά…
κάτι τέτοιο ίσως θα ήταν υγιές για πόδια
όχι όμως και για τη γη
8
οι προφήτες έχουν αποσυρθεί
γι’ αυτό μην περιμένεις τους δικούς σου να έρθουν σε σένα
και για σένα,
για σένα οι επιτηρητές φέρνουν τις ημερήσιες αναφορές τους
και παίρνουν τους παχυλούς μισθούς τους…
πόσο σημαντικά είναι τα χρήματα
για μια αξιοπρεπή ζωή
9
ο παππούς μου στέκεται γυμνός κάθε μέρα,
χωρίς διωγμό, χωρίς θεϊκή δημιουργία…
έχω ήδη ανακτήσει τις αισθήσεις μου χωρίς καμία θεϊκή πνοή στην εικόνα μου.
είμαι η εμπειρία της κόλασης πάνω στη γη…
η γη
είναι η κόλαση που ετοιμάστηκε για τους πρόσφυγες
10
το βουβό σου αίμα δεν θα σε υπερασπιστεί
όσο καμαρώνεις μέσα στον θάνατό σου
όσο συνεχίζεις να ανακοινώνεις –μυστικά- ότι έχεις αποθέσει την ψυχή σου
στα χέρια εκείνων που δεν ξέρουν πολλά…
να χάσεις την ψυχή σου παίρνει χρόνο,
πολύ περισσότερο χρόνο απ’ όσο χρειάζεται για να ησυχάσεις
τα μάτια σου που έχουν χύσει δάκρυα πετρελαίου
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
-
-
-
-
-
H Κατερίνα Ανδριανάκη στο εργαστήρι του συγγραφέα
23/04/2024, 9:54 μμ
ΘΕΜΑΤΑ
-
Η συγγραφή ενός καλού μυθιστορήματος είναι πιο σημαντική από το να γίνεις Πρόεδρος της Αιγύπτου
Γράφει η Μαρία Βρέντζου // «Ανεκπλήρωτη δημοκρατία» του Αλάα Αλ-Ασουάνι, Αίγυπτος, Μετάφραση: Γιάννης Στρίγκος, εκδόσεις Πατάκη, 2019, σελ. 522 Γνωστός στο ελληνικό κοινό με το πολυμεταφρασμένο βιβλίο του «Το μέγαρο Γιακουμπιαν», ο Αλάα Αλ-Ασουάνι προσφέρει αυτή τη φορά
Περισσότερα -
Η πρόσληψη του παρελθόντος μέσα από τα έργα Τέχνης – Θεωρητικό πλαίσιο για την κατανόηση της Τέχνης
Γράφει ο Νίκος Αθανασόπουλος // * Ως Πρελούδιο… «Έτσι λοιπόν πρόκειται να είμαι επιθετικός και δε φοβάμαι να το παραδεχτώ. Θα γίνω επιθετικός όχι για να υπερασπίσω τον εαυτό μου αλλά για να προασπίσω με τα λόγια τη μουσική
Περισσότερα -
«Όταν μας φτάνει το παρελθόν μας, γινόμαστε φαντάσματα»
Γράφει ο Κώστας Α. Τραχανάς // Μπράντον Τέιλορ «Αληθινή ζωή», Εκδόσεις Κάκτος 2021 σελ. 355 (Υποψήφιο για Βραβείο Booker 2020 ) Ο Γουάλας και οι φίλοι του: Μίλερ, Κόουλ, Βίνσεντ, Έμμα, Λούκας και Ίνγκβε είχαν έρθει σε αυτή
Περισσότερα -
Χαράγματα Ποίησης
Γράφει ο Παναγιώτης Καμπάνης // * “Κ.Π. Καβάφη ΠΟΙΗΜΑΤΑ”, Με είκοσι πέντε χαλκογραφίες του Χρήστου Σανταμούρη Ακόμη ένα βιβλίο για τον Καβάφη; Γιατί όχι; Κυρίως όταν πρόκειται για μια έκδοση όπως η συγκεκριμένη, του Ιδρύματος
Περισσότερα -
Δοκίμιο: “Περί Γραφής: Μην Γράφεις για Ό,τι Πιστεύεις. Χαρακτήρες που μοιάζουν στον συγγραφέα, και alter ego
Του Κώστα Βουλαζέρη // * Υπάρχει μια αρκετά γενικευμένη αντίληψη στη λογοτεχνία σύμφωνα με την οποία είναι προτιμότερο να γράφεις για πράγματα που γνωρίζεις καλά από τη ζωή σου. Αυτό συνεπάγεται και ότι είναι καλύτερα να γράφεις για
Περισσότερα -
Ποτέ να μην αφήνεις πίσω σου εκκρεμότητες
Γράφει η Γιούλη Τσακάλου // Κωνσταντίνα Μόσχου «Οι κυρίες με τα τιρκουάζ», Εκδόσεις Bell Εκκεντρικός ντετέκτιβ ή ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας; Πολυμήχανος ή κατά τύχη λύτης δύσκολων υποθέσεων; Ο ήρωας της Κωνσταντίνας Μόσχου, Στάθης Παντελιάς, επανέρχεται στη
Περισσότερα -
«Το δράμα έχει άπειρες εκφάνσεις, και οι άνθρωποι έχουν την τάση να θεωρούν ως πεπρωμένο τους μόνο αυτό που στο τέλος τους συνθλίβει»
Γράφει η Άννα Ρω // Νίκος Δημητρόπουλος «Ο οφειλέτης», εκδ. ΚΨΜ, σελ.182 Ο Νίκος Δημητρόπουλος, όπως ο Καμύ στο αφήγημά του «Ο Ξένος», δημιουργεί ένα πρόσωπο με ένα ισχυρό χαρακτηριστικό δια μέσου του οποίου διαχέονται στην μυθιστορηματική ατμόσφαιρα
Περισσότερα