Fractal

Ποτέ να μην αφήνεις πίσω σου εκκρεμότητες

Γράφει η Γιούλη Τσακάλου //

 

Κωνσταντίνα Μόσχου «Οι κυρίες με τα τιρκουάζ», Εκδόσεις Bell

 

Εκκεντρικός ντετέκτιβ ή ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας; Πολυμήχανος ή κατά τύχη λύτης δύσκολων υποθέσεων; Ο ήρωας της Κωνσταντίνας Μόσχου, Στάθης Παντελιάς, επανέρχεται στη δράση με το νέο της βιβλίο «Οι κυρίες με τα τιρκουάζ», πρωτοτυπώντας για μια ακόμα φορά.

Πώς παντρεύονται τόσα ετερόκλητα στοιχεία σε ένα αστυνομικό μυθιστόρημα; Και μυστήριο και χιούμορ. Και αγωνία και χαμόγελο. Και δράση και φιλοσοφημένη διάθεση. Πώς ταιριάζουν μέσα σε μια ιστορία «ποιος το έκανε» με αυτοσαρκασμό του ήρωα και κάμποσα «σφηνάκια» ποίησης; Μήπως είναι πιο πλατιά μια αστυνομική αφήγηση, και πιάνει το σφυγμό της εποχής μας;

Μήπως οι «πεθαμένοι» κλασικοί συγγραφείς του αστυνομικού δίνουν τη θέση τους σε κάτι καινούργιο; Κάτι γίνεται εδώ και το βλέπουμε στα νέα βιβλία που κυκλοφορούν. Μια μικρή περίληψη για όσα συμβαίνουν, που δεν χωρούν όμως να περιγραφούν, γιατί η πλοκή είναι καταιγιστική, με πολλά πρόσωπα, πολλά γεγονότα και ανατροπές, και… σκέψεις του ήρωα που μας βάζουν σε σκέψεις:

Ο ντετέκτιβ Στάθης Παντελιάς, με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του, που γνωρίσαμε στο πρώτο του βιβλίο «Λέμον Πάι», προσπαθεί να λύσει αυτή τη φορά μια υπόθεση που… δεν του έχει ανατεθεί. Το συνηθίζει να μπλέκεται παντού, ακόμα περισσότερο όταν φαίνεται αδύνατον να βρεθεί λύση. Έτσι κι αλλιώς, παντού υπάρχουν αναδουλειές, ποιος εργάζεται κανονικά σήμερα; Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν τρεις κυρίες στο περιβάλλον του, που τις υποψιάζεται ότι παλιότερα είχαν ληστέψει μια τράπεζα. Στο βιβλίο, παρατηρούμε τις διάφορες εκδοχές στο μυαλό του ντετέκτιβ, και τον κόσμο που πλησιάζει για να μάθει τι ακριβώς συνέβη, με κορυφαίες συναντήσεις του με μια άσχημη πόρνη, έναν φλύαρο κουρέα και έναν άνθρωπο της νύχτας τύπου Ντον Κορλεόνε. Μπλεγμένοι ή όχι, αυτός θα βρει τη λύση, γιατί «δεν αφήνει ποτέ πίσω του εκκρεμότητες».

Οι ήρωες του βιβλίου, παλιοί και νέοι που προστίθενται σε αυτή την περιπέτεια, γίνονται αμέσως συμπαθείς στον αναγνώστη, ακόμα και αυτοί που κανονικά παίζουν το ρόλο του κακού. Μάλιστα, σε ανύποπτο χρόνο, σε παλιά συνέντευξή της η συγγραφέας, είχε αναφέρει την άποψή της ότι «κανένας δεν γεννήθηκε κακός». Και αυτό είναι κυρίαρχο σε όλα τα βιβλία της.

Οι χαρακτήρες, χωρίς να είναι καρικατούρες της ελληνικής κοινωνίας, είναι αυτοί που θα συναντήσεις στο δρόμο, στο μετρό, στο διπλανό σπίτι, με μια πινελιά ευχάριστης διάθεσης, όπως τους αντιμετωπίζει ο ήρωας, όπως φροντίζει να μας το περάσει μέσα από τα βιβλία της η συγγραφέας ότι θα έπρεπε να τους αντιμετωπίζουμε κι εμείς, για κάθε άνθρωπο που συναναστρεφόμαστε.

Οι κυρίες με τα τιρκουάζ είναι ένα κεφάτο ανάγνωσμα, ό,τι πρέπει για αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Ακόμα και οι αναγνώστες που δεν έχουν διαβάσει αστυνομικό μυθιστόρημα, ίσως με αυτό κάνουν μια αρχή, με ένα πεζογράφημα που δεν είναι ανάλαφρο ούτε βαρύ, λες και έχει βρεθεί μια χρυσή τομή, ακροβατώντας η συγγραφέας με ευκολία στον δύσκολο χειρισμό της γλώσσας και της πλοκής, σε ένα ιδιαίτερο βιβλίο.

 

 

 

Η Κωνσταντίνα Μόσχου γεννήθηκε στην Αθήνα. Εργάστηκε στον έντυπο καθημερινό και περιοδικό Τύπο, ενώ από το 2008 ασχολείται με τη συγγραφή, συμμετέχοντας παράλληλα σε πολιτιστικές δράσεις για το βιβλίο. Έργα της που έχουν εκδοθεί είναι τα μυθιστορήματα Ο Θησαυρός του Ποσειδώνα (2008), Η Πόλη της Υδράηρας (2012), Όσο υπάρχει Ανατολή (2014) και Λέμον Πάι (2018), τα διηγήματα Τα Καλά Παιδιά Κοιμούνται Νωρίς (στο συλλογικό έργο Ο Τόπος Πρόδωσε τον Ένοχο [2014]) και Memories (στο Θρύλοι του Σύμπαντος IV [2015]), και, με συν-συγγραφέα τη Γεωργία Παπαλυμπέρη, τα μυθιστορήματα Αγάπησα τον Δολοφόνο μου (2011) και Όλα για τη Ζωή μου (2013).

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top