Fractal

Όταν φοβάμαι τρομάζω τους άλλους

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

Μαρία Ρουσάκη «Ο νταής του σχολικού», εικονογράφηση: Γιώργος Σγουρός, εκδ. Ψυχογιός

 

Το θέμα του μπούλινγκ στο σχολείο είναι πάντα επίκαιρο. Και δικαίως, αφού σε κάθε σχολική μονάδα όλο και κάποιο περιστατικό θα συναντήσεις, όλο και κάποιες σκέψεις θα κάνεις  πάνω σε αυτό. «Ο νταής του σχολικού» της Μαρίας Ρουσάκη πραγματεύεται ακριβώς αυτό το θέμα μ’ ένα τρόπο που διεισδυτικό και συνάμα παιγνιώδη. Ο μικρός Αριστοτέλης  αντιμετωπίζει παρενόχληση από ένα παιδί που συναντιούνται στο σχολικό και χάνει την διάθεση και την όρεξη για το σχολείο. Ο τύπος με τα σγουρά μαλλιά, το μεγαλόσωμο αγόρι του παίρνει τη θέση, του βγάζει κοροϊδευτικά τραγούδια, τον πειράζει για το όνομά του, του χώνει και χτυπήματα στην πλάτη. Δεν ξέρει πώς να το αντιμετωπίσει, αλλά ευτυχώς τυχαία του αποκαλύπτεται η αλήθεια και δίνεται η λύση στο θέμα. Το εύρημα με το ίδιο όνομα είναι άκρως λειτουργικό και ανταποκρίνεται στις ανάγκες τις ιστορίας. Ο Άρης που ασκεί βία στο μικρότερο παιδάκι δεν είναι παρά ένας φοβισμένος Αριστοτέλης που μισεί το όνομα που του διάλεξαν οι γονείς του και επειδή τρέμει μήπως τον κοροϊδεύσουν οι άλλοι βγαίνει πρώτος στην αντεπίθεση. Είναι και τούτος ένας αμυντικός μηχανισμός! Τα δύο παιδιά γίνονται φίλοι. Πρώτον τα δένει ένα σημαντικό μυστικό, δεύτερον ανακάλυψαν πως περνάνε όμορφα μαζί. Έτσι το βιβλίο κλείνει μέσα σε πνεύμα συνδιαλλαγής και συγγνώμης.

Στο σχολικό περιβάλλον υπάρχουν παιδιά που με τον τρόπο τους θέλουν να κυριαρχήσουν πάνω στους άλλους ή να επιβληθούν. Συχνά η παιδική παντοδυναμία δημιουργεί προβλήματα. Το μπούλινγκ μπορεί να έχει διαβαθμίσεις  και να παίρνει διάφορες μορφές. Κάποιες φορές η λύση είναι άμεση και δραστική. Κάποιες άλλες είναι επίπονη και αργή να ερθει. Πάντως και στις δύο πλευρές και σε αυτόν που το ασκεί και κυρίως σε αυτόν που τον δέχεται αφήνει σημάδια και έχει ποικίλες ψυχολογικές επιπτώσεις. Αλλά και τα αίτια αυτής της ανάρμοστης και επιθετικής συμπεριφοράς είναι  πολλαπλά. Απαιτείται ενημέρωση σε παιδιά και γονείς και χρειάζεται συνεργασία μεταξύ σχολείου και σπιτιού.

Μπορεί να είναι μαρτύριο για ένα παιδί και να το οδηγήσει σε αδιέξοδο. Το «κλειδί» είναι να μιλήσει αμέσως να μην σωπάσει ώστε να μην συμβούν τα χειρότερα. Μπούλινγκ μπορεί να ασκήσουν και ομάδες ή συμμορίες παιδιών. Όπως και να χει η γνώση του θέματος είναι απαραίτητη για τον χειρισμό τέτοιων λεπτών καταστάσεων.

 

Μαρία Ρουσάκη

 

Αν διαβαστεί στην τάξη, άνετα το βιβλίο προσφέρεται για δραματοποίηση και παιχνίδια ρόλων. Ακόμα μπορεί να επακολουθήσει συζήτηση με συντονιστή τον διδάσκοντα. Να θιγούν θέματα, να ακουστούν απόψεις, να αναλυθούν φράσεις και λέξεις κλειδιά του βιβλίου. Μια καλή ευκαιρία επίσης να γίνει κουβέντα για την αποδοχή και για την απόρριψη, αλλά και για τη διαφορετικότητα του άλλου την οποία οφείλουμε να σεβόμαστε και αυτό είναι όχι μόνο θέμα καταβολών, αλλά πρωτίστως αγωγής και παιδείας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top