Fractal

Το δαχτυλίδι της αλήθειας

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Henry Kuttner «Ο φόνος της Αν Έιβερυ», Μετάφραση: Βικτωρία Λέκκα, εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 280

 

«Αλλά του είναι πολύ δύσκολο να αποδεχτεί τις αναποδιές. Φαντάζομαι πως είναι φυσικό αν λάβει κανείς υπ’ όψη του τη ζωή που έχει κάνει. Γι’ αυτόν κάθε αναποδιά να μοιάζει σαν το τέλος του κόσμου».

Η Αν Έιβερι βρίσκεται δολοφονημένη και ο ψυχαναλυτής Γκρέι καλείται να βοηθήσει την αστυνομία να βρει τα κίνητρα του δολοφόνου. Ο δράστης ήδη γνωστός: ένα νεαρό σκληρό παιδί με ιστορικό βίας τον οποίο εμπιστεύθηκε η Αν, δίνοντας του δουλειά στον κινηματογράφο της συζυγικής επιχείρησης και τα κλειδιά του σπιτιού. Το ότι βρέθηκε εκεί την ώρα του φόνου, είναι αδιαπραγμάτευτο. Αλλά ένα ζαφειρένιο δαχτυλίδι που επιμένει ότι η θανούσα του έχει χαρίσει γιατί ήταν της μητέρας του, τον ενοχοποιεί ακόμα πιο πολύ. Ο κύριος Έιβερι επιμένει πως ήταν της Αν. Η μητέρα του νεαρού δράστη στο μεταξύ, είναι ναρκομανής.

Το ότι αργότερα και η ναρκομανής μητέρα του θα βρεθεί νεκρή, θα περιπλέξει τα πράγματα. Στο μεταξύ στο κάδρο προστίθενται: ο αρχηγός μια συμμορίας ανηλίκων που επίσης βρέθηκε στον τόπο του εγκλήματος, ένας δάσκαλος που ωστόσο κάνει με μισθό δασκάλου μεγάλη ζωή, ο ζηλιάρης σύζυγος με το σκοτεινό παρελθόν, οι διστακτικοί ανάδοχοι γονείς του νεαρού.

Και ο κύριος Μάικλ Γκρέι, ψυχαναλυτής στο επάγγελμα, ο οποίος επιχειρεί να εξιχνιάσει μυστηριώδεις φόνους, εκτελώντας χρέη αστυνομικού ντετέκτιβ, και το επιτυγχάνει χρησιμοποιώντας περισσότερο ψυχολογικές και λιγότερο αστυνομικές μεθόδους, και αμφιβάλει από την αρχή.

Το κλειδί για τα λύση θα βρεθεί στη σχέση των δυο γυναικών κατά το παρελθόν, όταν η Αν γνώριζε την μητέρα του δράστη: κοινές φωτογραφίες, το δαχτυλίδι που «όταν φορούσε η μητέρα γινόταν στοργική μιαν εποχή». Ο κύριος Γκρέι θα φτάσει ως εκεί με την εις άτοπον απαγωγή. Αποδεικνύοντας πως ο κάθε άνθρωπος είναι ένας κόσμος ολόκληρος που απαιτεί αποκρυπτογράφηση, ότι η αλήθεια ενίοτε κρύβεται σε προσποίηση ακριβή και συνετή.

Μια ιστορία γεμάτη κελύφη που ξεφλουδίζονται μέχρι να φτάσει η αλήθεια και το ζαφείρι στο δακτυλίδι να ξεκλειδώσει την ψυχή ενός παραβατικού αγοριού: εφηβικές συμμορίες, έμποροι ναρκωτικών, αμφισβητούμενοι δάσκαλοι και αμφιλεγόμενοι γονείς, καθιστούν το τοπίο τους εγκλήματος άμμο κινούμενη, ο κύριος Γκρέι, όμως, γνωρίζει καλά τα αινίγματα και τους γρίφους ψυχής.

«Ο φόνος της Αν Έιβερι» είναι η τέταρτη αστυνομική ιστορία του κυρίου Γκρέι. «Ο φόνος της Έλινορ Πόουπ», «Ο φόνος της ερωμένης» και «Ο φόνος της συζύγου», κυκλοφορούν, επίσης, από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια.

 

Henry Kuttner

 

Ο Χένρι Κάτνερ γεννήθηκε στο Λος Άντζελες το 1915. Συμμετείχε με άλλους συγγραφείς της γοτθικής λογοτεχνίας του φανταστικού στον «Κύκλο Λάβκραφτ», όπου και γνωρίστηκε με τη συγγραφέα και μετέπειτα σύζυγό του C. L. Moore. Μαζί συνέγραψαν δεκάδες διηγήματα, νουβέλες και σενάρια για το Χόλυγουντ, χρησιμοποιώντας, εκτός από τα πραγματικά τους ονόματα, δεκαεπτά λογοτεχνικά ψευδώνυμα. Μετά από ένα πανεπιστημιακό πτυχίο ψυχολογίας, ο Κάτνερ ξεκίνησε μεταπτυχιακή ειδίκευση για κλινικός ψυχολόγος, όταν ένα αιφνίδιο καρδιακό επεισόδιο απέβη μοιραίο γι’ αυτόν το 1958. Το τεράστιο έργο που άφησε πίσω του επηρέασε σημαντικούς μεταγενέστερους συγγραφείς όπως ο Roger Zelazny, ο Ray Bradbury και ο William S. Burroughs, ενώ έξι ιστορίες του έγιναν ταινίες (πιο πρόσφατη: The Last Mimzy, New Line Cinema, 2007).

Οι ιστορίες του κυρίου Γκρέι αποτελούν ένα διαφορετικό είδος στο αστυνομικό μυθιστόρημα, μοιάζουν με σπαζοκεφαλιά, δεν έχουν βία και αίμα, ερμηνεύουν τα πάντα, αναμνήσεις και όνειρα, συναισθήματα, σχεδόν πάντα αποτελούν τη λύση του μυστηρίου. Μια πραγματικά διαφορετική κι ενδιαφέρουσα αστυνομική σειρά.

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top