Fractal

Τους ανθρώπους αγάπησα τόσο

Γράφει ο Απόστολος Θηβαίος //

 

Σημείωμα για το μυθιστόρημα «Ο Αρσάμης Της Περσίας» του Αντώνη Ξυραφά από τις εκδόσεις Βακχικόν

 

Ο Αντώνης Ξυραφάς υπογράφει ένα από τα καινούρια μυθιστορήματα των εκδόσεων Βακχικόν. Ο Αρσάμης της Περσίας τιτλοφορείται το παραμύθι του Αθηναίου δημιουργού που ενσαρκώνει μια βαθύτατα, ανθρώπινη ιστορία. Θέατρό της η Περσία της μεταφυσικής, των μεγάλων και ακατάβλητων ηρώων, η Περσία του πνεύματος που διαμορφώνει αυτό το μυθιστόρημα το γεμάτο από αφοσίωση, αγάπη, ειδύλλιο, εκδίκηση και κάθαρση. Με φόντο την Περσία και αξία του την ομορφιά το μυθιστόρημα των εκδόσεων Βακχικόν δανείζεται από την ποίηση ενός ολόκληρου κόσμου, συνταιριάζοντας την γνώση με την δημιουργία.

 

Όταν η υπέρτατη δύναμη του Κακού γράφει στο οπισθόφυλλο της έκδοσης απειλήσει την οικογενειακή ευτυχία ενός αρχαίου Πέρση ευγενούς, εκείνος θα ριχτεί σε μια μεγάλη περιπέτεια γεμάτη σκληρές μάχες και μακρινές περιπλανήσεις που θα σταθεί όμως για εκείνον μια βαθύτερη πορεία προς την αυτογνωσία.

 

Κάπως έτσι ο Αντώνης Ξυραφάς συστήνει την παραβολή του στο αναγνωστικό κοινό που επιλέγει το παραμύθι για να αποκρυπτογραφήσει τον κόσμο και τις αξίες του. Φορεσιές και βασίλεια μιας άλλης σφαίρας δίνουν σάρκα και οστά στην όψη του κόσμου. Η ξεχασμένη φιλία του ανθρώπου με το σύμπαν και το ιδεατό ξαναβρίσκει το πρόσωπό της μες στο είδος του παραμυθιού. Η ψυχή, σαν την μορφή όλων των μορφών ενσαρκώνει το μεγαλείο του ανθρώπου που δοσμένος μες στην φυσική πραγματικότητα, εφευρίσκει και πάλι την θέση του μες στους κόλπους της. Το αισθητό δανείζει το μερίδιό του στην αιωνιότητα και η αφόρητη δίψα της αγάπης που κινεί τον κόσμο ανοίγει την όψη της στο ανθρώπινο πνεύμα. Ένα σύμπαν εξωτικό μετατρέπεται στο φόντο εντός του οποίου ο γεμάτος από την αίσθηση του κόσμου άνθρωπος γυρεύει την ενσάρκωση της αγάπης. Μεταλαβαίνει την ομορφιά και την εγκαρτέρηση και ξαναγράφει το μεγάλο αφήγημα της ζωής, συνεχιστής του μεγάλου έπους που δεν κάμπτεται και δεν ακυρώνεται. Ο φόβος του Θεού έρχεται σε δεύτερη μοίρα την ώρα που ο άνθρωπος περιπλανιέται στους κύκλους του μεταφυσικού. Ο χρόνος διαστέλλεται την στιγμή που το σύμπαν μορφώνει την ανθρώπινη ψυχή. Η μοίρα του θανάτου παραμένει χαραγμένη στην ψυχή καθώς μες στους κόλπους της παραμυθίας το πρόσωπο γυρεύει να νικήσει τον ίδιο του τον εαυτό, εκπληρώνοντας μια πορεία προς το φως.

Το μυθιστόρημα, ειδίκευση του οποίου στέκει η παραμυθία, συνοψίζει το πρόσωπο με το οποίο ο άνθρωπος συστήνεται στον κόσμο. Το πρόσωπο του Αρσάμη, οι μορφές του Ζαρατούστρα και όσων παρελαύνουν στο βιβλίο του Αντώνη Ξυραφά κουβαλούν την σιωπή, τον θαυμασμό και τον αποτροπιασμό εκείνου που αντίκρισε μια απεριόριστη έκταση καλού και κακού. Διασχίζοντας απεριόριστα εδάφη ερήμων, ταγμένες σε έναν ύψιστο σκοπό, οι μορφές του Αρσάμη της Περσίας που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν αναμετρώνται με το θεϊκό και το ανθρώπινο. Καθώς η ανθρώπινη μορφή διασχίζει τις σελίδες του βιβλίου, με το μέρος της τάσσεται η αιωνιότητα. Η ανθρώπινη δράση παραχωρεί μια δεσπόζουσα θέση στην καθαρή σκέψη, στην λογοτεχνία την ίδια που επιβάλλεται μέσα από την μυθιστορηματική μεταφορά. Η ψυχή γράφει τις λέξεις και απομένει στο καθαρό πνεύμα να αναπλάσει μια άλλη πραγματικότητα, διαποτισμένη όχι μόνο από τον Θεό μα και από το ίδιο το κακό. Τα πρόσωπα του Αρσάμη της Περσίας που αναδεικνύει την εξαιρετική γραφή του Αντώνη Ξυραφά συνιστούν σύνθετες προσωπικότητες αφοσιωμένες στο καλό και την υπεράσπισή του. Αυτά τα πρόσωπα είναι που κινούνται στα όρια της ανθρώπινης ελευθερίας καθώς την ίδια στιγμή ο αναγνώστης δοκιμάζει την τραγωδία και πιστοποιεί το όριο εκείνο μέχρι το οποίο μπορεί κανείς να αναμετρηθεί με την ακαταμάχητη ζωή, οπλισμένος με την ποίηση και με την καθαρή σκέψη. Το παραμύθι επιστρέφει στον μύστη την φυσικότητα της ζωής, το ανυπέρβλητο μεγαλείο της όταν υπόκειται στο μοίρασμα, την αφοσίωση, το δόσιμο. Η ιστορία παραβιάζει τα πιο στέρεα μεγέθη παραβιάζοντας τόσες και τόσες σταθερές, όπως τον χώρο, τον χρόνο, την έκταση. Μες σε αυτά τα όρια ο Αρσάμης της Περσίας γυρεύει τα κλειδιά που φωτίζουν τα άδυτα και τα ενδόμυχα.

Μια μεθοδική καταγραφή της φιλοσοφίας και της ανθρωπιάς, αυτό εκπληρώνει πρωτίστως το μυθιστόρημα των εκδόσεων Βακχικόν που ανανεώνει την μυθιστορηματική γραφή και σβήνει την ρυτίδα του θανάτου. Μορφές πνευματικές κατοικούν τα φαινόμενα, αντιμάχονται τα διλήμματα, στερεώνουν τους αρμούς του κόσμου σε μια εποχή που το φανταστικό παραχωρεί την θέση του στον στυγνό ρεαλισμό ενός απόλυτα λογικού αιώνα.

 

Αντώνης Ξυραφάς

 

Η βαθύτερη συγκίνηση, αυτή και μόνο αυτή συνιστά τον κυρίαρχο στόχο του μυθιστορήματος που ο Αντώνης Ξυραφάς και οι εκδόσεις Βακχικόν συστήνουν στο αναγνωστικό κοινό. Η τρομερή ζωή με την πάλη και με την ποικιλία της τροφοδοτεί το μυθιστόρημα του Α. Ξυραφά με την με το ανεξίτηλο μιας ποιητικής σφραγίδας. Ο κεραυνός του ιδεώδους χτυπά το φτερό του ανθρώπου και εκείνος μεταλαβαίνει όλα τα βαθιά νοήματα της ζωής. Φεγγάρια, περγαμηνές και καμαρωτές στοές, σαν εκείνες του εξωφύλλου διαμορφώνουν την σκηνογραφία ενός βιβλίου που φιλοδοξεί – και ίσως το κατορθώνει σε μεγάλο βαθμό – να απεικονίσει το βαθύτερο στοιχείο της ανθρώπινης ζωής.

Ο Αρσάμης της Περσίας είναι βέβαιο πως θα κατορθώσει να ξεχωρίσει μες στην αθρόα βιβλιοπαραγωγή των τελευταίων ετών. Διαθέτει άλλωστε μια σταθερή στόχευση προς την λάμψη του θαύματος  που η ανθρώπινη πραγματικότητα αντιμάχεται. Την ίδια στιγμή παρέχει όλα εκείνα τα εφόδια που γυρεύει η άλλη πλευρά για να φανερώσει την μαρτυρία του κόσμου και των αξιών του.

Ο Αρσάμης της Περσίας, από τις εκδόσεις Βακχικόν καθώς διαγράφει την αιώνια πορεία του ανθρώπου και ενσαρκώνει την βαθιά του αγάπη για τα πρόσωπα και για το σύμπαν.  Του Αντώνη Ξυραφά και την φωτογραφία της Zoe στο εξώφυλλο να εκπληρώνει μια ολόκληρη ατμόσφαιρα.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top