Fractal

Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην Τροία

Γράφει η Λεύκη Σαραντινού //

 

 

 

Ηρώ Σκάρου, «Τροία», εκδ. Κέδρος, σελ. 488

 

Ένα βιβλίο το οποίο φωτίζει εξαιρετικά το πορτρέτο της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας με τις παθογένειες που απορρέουν κυρίως από την ισχυρή πατριαρχική παράδοση, προσφέρει στους αναγνώστες της η Ηρώ Σκάρου. Ο τίτλος βέβαια «Τροία» δεν θα δημιουργήσει συνειρμούς περί ενός κοινωνικού μυθιστορήματος στον νου του αναγνώστη, αλλά περισσότερο μυθολογικούς και φιλολογικούς. Στο εν λόγω βιβλίο όμως, η οικογένεια η οποία πρωταγωνιστεί στις εξελίξεις της υπόθεσης κατοικεί στα Βριλήσσια στην οδό Τροίας , ενώ και ένα συμπαθέστατο τετράποδο που θα εισέλθει στην οικογένεια κάποια στιγμή, θα πάρει το συγκεκριμένο όνομα.

Η Ελένη-ένα όνομα που σχετίζεται με την Τροία- είναι μία γυναίκα μέσης ηλικίας και μία σύγχρονη γυναίκα που καλείται να παίξει όλους τους πολλαπλούς ρόλους τους οποίους οφείλει να εκπληρώνει μία γυναίκα σήμερα: μητέρα, σύζυγος, νοικοκυρά και εργαζόμενη. Ο μόνος ρόλος τον οποίο δεν υποδύεται είναι αυτός της ερωμένης, και αυτός ακριβώς είναι που της λείπει από τη μονότονη ζωή της.

Η Ελένη βιώνει ένα τέλμα. Κατάγεται από ένα νησί-το οποίο δεν προσδιορίζει η συγγραφέας- και ζει στην Αθήνα μακριά από τη μητέρα της, ενώ έχει χάσει τον πατέρα της. Είναι μεταφράστρια και αγωνίζεται να δουλέψει από το σπίτι, εν μέσω των αδιάκοπων επισκέψεων της αυστηρής πεθεράς της στο σπίτι και των απαιτήσεων που συνεπάγεται το μεγάλωμα δύο έφηβων αγοριών και το νοικοκυριό. Η Ελένη θυσίασε την προσωπική της καριέρα για να μεγαλώσει η ίδια τα παιδιά της και, πράγματι, έχει αποδειχθεί ως τώρα μία άψογη μητέρα. Ο σύζυγός της, ο εγωπαθής και επηρμένος Τόλης, εργάζεται διαρκώς διεξάγοντας σεμινάρια σε όλη την Ελλάδα. Κατά συνέπεια είναι διαρκώς απών από το σπίτι τη στιγμή ακριβώς που ο μεγάλος του γιος ο Μάρκος, που φοιτά στο γυμνάσιο, τον χρειάζεται δίπλα του περισσότερο από ποτέ. Ο Μάρκος δεν διαφέρει από άλλα παιδιά της εφηβείας, αλλά εξ’ αιτίας της έλλειψης πατρικής φιγούρας από το σπίτι και της αντίδρασης για το ιδιωτικό σχολείο στο οποίο φοιτά που του στερεί τις παρέες του, θα παρουσιάσει αντισυμβατικές συμπεριφορές για τις οποίες φυσικά θα βρεθεί η μητέρα του στο εδώλιο. Ο μικρός γιος της Ελένης, ο Αντρέας, ο οποίος φοιτά στις μεσαίες τάξεις του δημοτικού, είναι ο πιο ήρεμος χαρακτήρας του βιβλίου. Δεμένος περισσότερο με τη μητέρα του λειτουργεί συχνά σαν «πυροσβέστης» ανάμεσα στις διενέξεις που προκύπτουν από τις διαρκείς παρεμβάσεις της πεθεράς της Ελένης στο νοικοκυριό της, της Ρένας, και, πιο σπάνια, ανάμεσα στο ζευγάρι.

Η Ελένη δεν είναι ευτυχισμένη και το ξέρει. Υποχωρεί διαρκώς στις απαιτήσεις πεθεράς και συζύγου και παραγκωνίζει τα δικά της θέλω. Ζώντας μια ζωή στη σκιά του απαιτητικού συζύγου της, θα αποφασίσει, κάτω από την επιρροή της δυναμικής ανύπαντρης αδελφής της, να πάρει τη ζωή της στα χέρια της και να θέσει κάποιες προτεραιότητες και για τον ίδιο της τον εαυτό.

 

Ηρώ Σκάρου

 

Αν και η υπόθεση του βιβλίου ακούγεται, εκ πρώτης αναγνώσεως, κάπως «κλισέ» και συνηθισμένη, εντούτοις η συγγραφέας χειρίζεται την όλη υπόθεση με εξαιρετική μαεστρία, εμμένοντας στο να τα αναλύει όλα από τη σκοπιά της πραγματικής πρωταγωνίστριας του βιβλίου της, της Ελένης, μέσα από την τριτοπρόσωπη ματιά του παντογνώστη αφηγητή.

Το βιβλίο αναδεικνύει με γλαφυρό τρόπο όλα τα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη στην Ελλάδα η σύγχρονη γυναίκα, προβλήματα που απορρέουν κυρίως από τις βαθιά παγιωμένες πατριαρχικές αντιλήψεις στη χώρα μας. Ένα βιβλίο για τη φθορά και την αναγέννηση της σύγχρονης γυναίκας, γραμμένο με χιούμορ και ενσυναίσθηση το οποίο αξίζει να διαβάσουμε, καθώς αποδεικνύεται τελικά ένα έξοχο ψυχογράφημα.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top