Fractal

Μια βαθιά φιλοσοφημένη ποιητική συλλογή!

Γράφει η Αθηνά Ν. Μαλαπάνη // *

 

Πηνελόπη Ζαλώνη, «Το κέρασμα», εκδ. Βακχικόν

 

Η νέα ποιητική συλλογή της Πηνελόπης Ζαλώνη, μιας πνευματικά πολυδιάστατης προσωπικότητας, αποτελεί ένα Κέρασμα στη βαθυστόχαστη και φιλοσοφημένη ποίησή της. Μια ποίηση σοφά μελετημένη, με ποικίλες επιρροές από σημαντικούς ποιητές και λογοτεχνικά ρεύματα (π.χ. ποιητικός ρεαλισμός, υπερρεαλισμός). Όπως γίνεται αντιληπτό λοιπόν, πρόκειται για μια πολυποίκιλη και πολυεπίπεδη ποίηση που αξίζει τη δημιουργική προσέγγισή μας!

Τα ποιήματα αυτής της συλλογής είναι σύντομα και περιεκτικά, μεταδίδοντας πολλά και διαφορετικά μηνύματα μέσα από τις σημασιολογικά φορτισμένες λέξεις. Άρα, πρόκειται για μία καλογραμμένη και πυκνογραμμένη ποίηση, καθώς κάθε λέξη μπορεί να αποτελεί ή να συμβολίζει ένα ξεχωριστό μήνυμα για το άτομο ή/και το κοινωνικό σύνολο. Τα ποιήματα μπορεί να θίγουν την αναγκαιότητα του ανθρώπου να αναγεννηθεί -ακόμη και μέσα από τις στάχτες του και τους πολύπλοκους συλλογισμούς του- [Μηδενίζω μετρητές/ μένω με τα ελάχιστα/ αφαιρώ μικρά και μεγάλα νούμερα (…), σ. 12/ Ο άνθρωπος που ευτύχησε/ κατάφερε να γνωρίσει το άπειρο/ σε πλήρη ικανοποίηση/ μέσα από ηδονικές απώλειες που έγιναν αξίες (…), σ. 17/ Τόσοι πολλοί χειμώνες στις ατραπούς,/ οι δαίδαλοι συλλογισμοί περιφερόντουσαν/ μέσα από σπασμένα παραθυρόφυλλα και γκρεμισμένα τείχη (…), σ. 19], τις ανθρώπινες σχέσεις και τους ανεκπλήρωτους έρωτες, την αγάπη για την πατρίδα και την έννοια του πατριωτισμού, απομυθοποιώντας -και καταρρίπτοντας κάποιες φορές- τις προβαλλόμενες αιτίες του πολέμου [Αυτοκρατορικοί πόλεμοι/ μεγάλα σχήματα εξουσίας/ διακρίνονται από κανονικότητες (…), σ. 21/ Σοφοί γέροι (…) ανάβουν και κορώνουν/ για μια πατρίδα που ’χει πια τελειώσει./ «Διασώσαμε άοπλοι την τιμή των όπλων,/ αξιώσαμε την παράδοση των Ελλήνων (…), σ. 22/ Χρέος και μόνο/ Χρέος μας απέναντι στη μάχη για τους αγαπημένους μας./ Για λογαριασμό της μικρής ξανθιάς/ που τα απογεύματα έβγαινε στην ταράτσα (…) Των κοριτσιών στις ταράτσες και στις βροχές (…) (σ. 26)].

 

Πηνελόπη Ζαλώνη

 

Πολύ βασικός είναι και ο ρόλος της γυναίκας μέσα στην συλλογή. Η γυναίκα αποτελεί είτε ως αθώο κορίτσι, η μικρή με τα κόκκινα μαλλιά, ντυμένη στ’ άσπρα/ αποφασίζει να χορέψει/ και μαζί της χορεύει κι η κορδέλα μπρος στο στήθος της (σ. 13) ή ολοκληρωμένη γυναίκα που μπορεί να βιώνει τη μοναξιά [Εκείνη μόνη της./ Τι ύβρις. Γυναίκα και μόνη. Ασυνόδευτη, σ. 14/ Τις αναγνωρίζει κανείς από τα μοβ παλτό/ που αφήνουν στα παγκάκια/ έξω απ’ τις εκκλησιές./ Ξεχνάνε τα μπλε φορέματά τους/ και τρέχουν γυμνές στις πηγές (…) (σ. 16)]. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι η Ζαλώνη ανακατασκευάζει μια αδικημένη από την ιστορία γυναίκα, την Ευκολίνη, κόρη του κωμικού Αντιφάντους (περίπου το 380 π.Χ.), καθώς προδόθηκε από τους δικούς της κανόνες/ πνίγηκε στα νερά που τσαλαβουτούσε για να δροσιστεί (σ. 33).

Τα θέματα είναι πολλά και ο αναγνώστης βρίσκεται σε εγρήγορση, σκέφτεται, νιώθει, βιώνει, προβληματίζεται, βρίσκει απαντήσεις. Επιλέξτε αυτήν την πολυδιάστατη ποίηση για να κάνετε ένα δώρο στον εαυτό σας και να καλλιεργηθείτε ψυχικά και πνευματικά! Κάντε ένα κέρασμα στο δικό σας πνεύμα με αυτή τη συλλογή από τις εκδόσεις Βακχικόν!

 

 

 

* Η Αθηνά Ν. Μαλαπάνη είναι Φιλόλογος-Συγγραφέας

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top