Fractal

Τα ροκ ημερολόγια του Τουρκοβασίλη

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

«Τα ροκ ημερολόγια», Γιώργος Τουρκοβασίλης, εκδ. «Στο Περιθώριο», σελ. 192

 

Μέσα στο πέρασμα των χρόνων αρκετά βιβλία έχουν αποκτήσει τον χαρακτηρισμό του cult για πολλούς διαφορετικούς λόγους. Ο σημαντικότερος, ίσως, όλων είναι ότι την εποχή που κυκλοφόρησαν δεν έτυχαν της αναγνώρισης που τους άρμοζε, τα λιγοστά αντίτυπα τους εξαντλήθηκαν γρήγορα, δεν έγιναν ανατυπώσεις και αποτέλεσαν για χρόνια δυσεύρετο είδος για όσους δεν…. πρόλαβαν. Ακριβώς, αυτή η περιγραφή ταιριάζει στο βιβλίο ‘’Τα ροκ ημερολόγια’’ του Γιώργου Τουρκοβασίλη που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά από τις εκδόσεις Οδυσσέας το 1984 και για χρόνια αποτελούσαν διακαή πόθο των απανταχού συλλεκτών Ελληνικών βιβλίων. Η πρώτη έκδοση λέγεται ότι κυκλοφόρησε σε 500 (σπάνια πλέον και δυσεύρετα) βιβλία. Το 2016 οι εκδόσεις ‘’Στο Περιθώριο’’ αποφάσισαν να επανεκδώσουν τα Ροκ Ημερολόγια που πλέον έγιναν κτήμα πολύ περισσότερων –θέλω να φαντάζομαι- αναγνωστών σε σχέση με τις πέντε εκατοντάδες της πρώτης τους έκδοσης.

Τι ακριβώς είναι τα ροκ ημερολόγια; Είναι δύσκολο να βάλεις μια συγκεκριμένη ταμπέλα στο συγκεκριμένο βιβλίο και να το τοποθετήσεις σε μια κατηγορία. Μικρή σημασία έχει αυτό. Ο Τουρκοβασίλης για αρκετά χρόνια στο ξεκίνημα της δεκαετίας του ’80 παρακολούθησε όλες τις ‘’φυλές’’ της Αθηναϊκής πόλης, ‘’φυλές’’ που αυτοπροσδιορίσθηκαν από τα μουσικά γούστα τους. Σε πρώτο επίπεδο υπάρχουν φυσικά οι ρόκερς της εποχής με όλα τα… παρελκόμενα είδη: Τους λάτρεις του new wave, του πανκ, τους χεβιμεταλάδες κλπ.

Ο Τουρκοβασίλης γράφει ένα χρονογράφημα το οποίο δύσκολα μπορεί να προσεγγίσει ο σημερινός εικοσάρης αλλά φαίνεται πολύ οικείο στους σημερινούς +50. Οι αλλαγές και οι εξελίξεις –κυρίως τεχνολογικές- μέσα σε αυτές τις τρεις δεκαετίες ήταν καταιγιστικές και είτε για λόγους νοσταλγικούς, είτε για λόγους ουσίας εκείνα τα χρόνια σε όσους τα έζησαν μοιάζουν πιο αθώα, πιο αληθινά και κρύβουν μέσα τους όλη την αραχνιασμένη γοητεία μιας άλλης Αθήνας. Ο Τουρκοβασίλης με πολύ μεράκι κατάφερε να χαρτογραφήσει τα πάντα με γνώμονα σταθερό και απαρέγκλιτο τη μουσική: Τη γλώσσα και τις εκφράσεις, το ντύσιμο, τις συνήθειες, τα ναρκωτικά, την όψιμη σεξουαλική ελευθεριότητα, τα θρυλικά ‘’στέκια’’ της εποχής, μερικές ιστορικές συναυλίες όπως η εμφάνιση του Έρικ Κλάπτον στο κλειστό του Σπόρτιγκ. Γράφει απλά και χωρίς να παίρνει θέση για τις αντιθέσεις και τους διαφορετικούς τύπους- ‘’φυλές’’ με βάση τα μουσικά ακούσματα, τις αντιπαραθέσεις τους (δύσκολα όσοι έχουν ζήσει τότε θα ξεχάσουν τη θρυλική αντιπαλότητα των ‘’ροκάδων’’ με τα ‘’τσινάρια’’ η ‘’καρεκλάδες’’) και δίνει ένα ολοκληρωμένο χρονογράφημα της εποχής. Βλέπουμε ξεκάθαρα την επίδραση της ροκ μουσικής στους νέους της εποχής. Ακόμη όμως και για όσους θεωρούν ότι όλα αυτά είναι γνωστά και δεδομένα υπάρχει σε δεύτερο επίπεδο κάτι που δίνει ακόμη μεγαλύτερη αξία στην επανέκδοση των Ροκ Ημερολογίων. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε ο ίδιος ο Τουρκοβασίλης που όπως γράφει στο επίμετρο του βιβλίου σχεδόν εμμονικά ακολουθούσε και παρακολουθούσε τα δρώμενα. Υπάρχουν σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα από συναυλίες με παρόντες λιγότερους από εκατό θεατές ή από τις μεγάλες συναυλίες ξένων καλλιτεχνών που μόλις είχαν βγει από τη χουντική…. παρανομία και επέστρεφαν στο προσκήνιο. Ορισμένοι θα αναγνωρίσουν τα νεανικά πρόσωπα τους στους θεατές των συναυλιών και θα αναπολήσουν την άγρια εφηβεία τους.

 

Γιώργος Τουρκοβασίλης (Φωτ Μ Νταλούκας 2016)

 

Τα Ροκ Ημερολόγια δεν είναι ένα βιβλίο για όλους. Είναι όμως το τέλειο βιβλίο για όσους πέρασαν ένα βράδυ της ζωής τους στο Mad Club, στη Λήδρα ή στο Κύτταρο, για όσους έψαχναν μετά μανίας ‘’δίσκους εισαγωγής’’, που άκουγαν τον Γιάννη Πετρίδη στο Κρατικό ή ήταν μέσα στους 3000 τυχερούς που χώρεσαν στο κλειστό του Σπόρτιγκ για να απολαύσουν το 1981 τη συναυλία των Police. Όλοι αυτοί αξίζει να αναζητήσουν τα Ροκ Ημερολόγια για να θυμηθούν κάτι από μια εποχή που έφυγε γρήγορα και ανεπιστρεπτί. Τότε που ακόμη οι φωτογραφίες είχαν αξία και δεν έβγαιναν με ένα απλό κλικ στο κινητό, που το διαδίκτυο υπήρχε μόνο στα βιβλία επιστημονικής φαντασίας και η μουσική είχε αξία και δεν ήταν ένα ομογενοποιημένο προϊόν δισκογραφικών εταιρειών με τη χρήση υπολογιστών. Όλοι αυτοί θα τα απολαύσουν άφοβα.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top