Fractal

Τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν επαιτούν. Απαιτούν!

Ποίηση- κείμενο- εικαστικό έργο: Θεοδοσία Αργυράκη-Ασαργιωτάκη // *

 

 

 

 

Τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν επαιτούν. Απαιτούν!

 

Το φως δεν επαιτεί…

 

Με αλαζονεία λεηλατήθηκε, δε νικήθηκε

ότι αναστήθηκε στο φως είναι εκεί

στις παγωμένες αίθουσες κραυγάζει με τέχνης ρωμαλέα, αιώνια φωνή.

__Δεν σου ανήκω, δεν είμαι εδώ

θρηνούν τα ακρωτηριασμένα μέλη μου

με το ρυθμό της σμίλης του δημιουργού

που έδωσε στο άμορφο μορφή

με της ψυχής τ` ωραίο.

Είχε στο φως αναφορά να δώσει, τον πρώτο αλάνθαστο κριτή.

Αντίκρισε την μοναξιά της Καρυάτιδας

σε ακέφαλα σώματα οδύνη.

Θρηνεί της Περσεφόνης η καρδιά, τ` Ορφέα το τραγούδι

οι πληγωμένοι κίονες, μετόπες ραγισμένες

Κούροι, Θεοί, Ημίθεοι, Τιτάνες

σε τραγωδίας χορικό ν` ανταμωθούν νόστου δεινά ν` ανιστορήσουν.

Δεν απαιτούν παλάτια οικοσήμων, θυρεών

στέμματα χρυσοποίκιλτα, βαρύτιμες τιάρες

χέρι επαιτών δεν τείνουν τα απέριττα της τέχνης.

Το φως δεν επαιτεί.

Σε προαιώνιο βράχο Ακρόπολης δεσπόζει

απέριττος λιτός Ναός, ιερός της γνώσης Παρθενών

κίονες, Καρυάτιδες, Θεές, Μούσες, Θεοί Ημίθεοι Τιτάνες

απαιτούν.

Χρόνο αντάμωσης το φως να φανερώσει….

 

 

Εδώ και χρόνια, γίνονται συζητήσεις για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, στον γενέθλιο τόπο τους, στο σπίτι τους, εκεί που ειναι η θέση τους.

Η ιστορία τους ξεκινάει από την χρονική περίοδο 1799-1864 όταν ο Βρετανός διπλωμάτης και Πρεσβευτής στην Οθωμανική Κωνσταντινούπολη Τόμας Μπρους, 7ος κόμης του Έλγιν, πήρε άδεια από τους Τούρκους να αφαιρέσει μέρος των γλυπτών του Παρθενώνα.

Ο (ευγενής) Άγγλος, έδωσε εντολή σε συνεργείο να κατακρεουργήσουν, πριονίζοντας και αποκόπτοντας μεγάλα τμήματα γλυπτών από τον απέριττο, μεγαλοπρεπή Ναό Παρθενώνα, που δεσπόζει στον ηλιόλουστο βράχο της ακρόπολης των Αθηνών, τον αφιερωμένο στη Θεά Αθηνά της γνώσης, προκαλώντας τόσο μεγάλη καταστροφή, που αν μπορούσε κάποιος να φανταστεί τα σπουδαία αυτά δημιουργήματα, να έχουν εκτός απο την καλλιτεχνική και πνευματική τους μορφή, την ύπαρξη ζωής, θα πλημμύριζε απο το αίμα τους η Αθήνα.

Το 1866 τα λεηλατημένα γλυπτά μεταφέρονται στην μεγάλη Βρετανία σε συνθήκες επίσης ακατάλληλες, με ακόμα μεγαλύτερα τραύματα στο ήδη επιβαρυμένο τους σώμα

Το 1916 η Αγγλική κυβέρνηση αγοράζει μετά απο μακροχρόνιο παζάρι απο τον (ευγενή) κλέφτη, τα γλυπτά που ειχε αποκτήσει παράνομα με την ανοχή του Τούρκου κατακτητή, έναντι 35.000 βρετανικών λιρών.

Την ιταμή αυτή πράξη, στιγμάτισαν επιφανείς προσωπικότητες των τεχνών και των γραμμάτων σε όλο τον κόσμο, μεταξύ αυτών και ο φιλέλληνας λόρδος Βύρων Μπάιρον.

Μέχρι και σήμερα η στέγη που δεν επέλεξαν τα γλυπτά αριστουργήματα, αλλά τους την επέβαλαν, είναι το βρετανικό μουσείο και αλήθεια ειναι μεγάλη η θλίψη να βλέπεις φωτεινά καλλιτεχνήματα, να στενάζουν σε σκοτεινό και παγωμένο κτίριο.

Το 1982 η τότε υπουργός πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη, κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες για τον επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα και η προσπάθεια της αυτή υποστηρίχτηκε απο τη διεθνή ομότιτλη επιτροπή, η πρόταση ετέθη απο την παγκόσμια οργάνωση UNESCO, αλλά δυστυχώς η Βρετανία την απορρίπτει.

Το 1987 η Ακρόπολη εγγράφεται στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Υποστηρικτές της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα υπήρξαν από μέλη την Αγγλικής κυβέρνησης, από ανθρώπους της τέχνης και του πολιτισμού και γνωστές προσωπικότητες, μεταξύ αυτών η δικηγόρος Αμάλ Αλαμουντίν- Κλούνεϊ, όμως η Βρετανία απορρίπτει όλα τα αιτήματα.

Η απάντηση στην ερώτηση, γιατί η άρνηση από του Βρετανούς, είναι απλή. Τα γλυπτά του Παρθενώνα, εκτός από την μεγάλη καλλιτεχνική και αρχαιολογική τους αξία, αποφέρουν ένα μεγάλο οικονομικό όφελος για το κράτος της Αγγλίας.

Όσοι έχουν επισκεφθεί το Βρετανικό μουσείο θα διαπιστώσουν ότι η ύπαρξη του μουσείου οφείλεται κυρίως στα γλυπτά του Παρθενώνα, αυτός είναι ο σπουδαίος καλλιτεχνικός θησαυρός που προκαλεί το ενδιαφέρον για τους επισκέπτες του.

Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με το γνωστό μουσείο του Λούβρου της Γαλλίας, με πάρα πολλούς επισκέπτες από όλο τον κόσμο, τα αρχαία Ελληνικά εκθέματα και τα

Αιγυπτιακά, καταλαμβάνουν, πολύ μεγάλη έκταση του μουσείου. Επίσης ένα μεγάλο τμήμα από τον Αρχαίο Ελληνικό Βωμό της Περγάμου, εκτίθεται στο ομώνυμο μουσείο της Γερμανίας και πολλές ακόμα Ελληνικές αρχαιότητες!

Δεν υποτιμά κανείς τον πολιτισμό αυτών των μεγάλων κρατών, αλλά η πραγματικότητα είναι αυτή, ο πολιτισμός τους είναι σημαντικός, η ιστορία τους καταγράφεται και μεγαλούργησε κυρίως την περίοδο του διαφωτισμού, με τη μεγάλη οικονομική, επιστημονική, τεχνολογική, βιομηχανική και πολιτιστική τους άνθιση, με τα υπέροχα αρχιτεκτονικά κτίσματα, θέατρα και μουσεία, τις τέχνες και τα γράμματα, ένας σημαντικός πολιτισμός που συνεχίζεται, μέχρι και σήμερα.

Τον τελευταίο καιρό οι συζητήσεις για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα δίνουν και παίρνουν, φανερές και κρυφές, για δανεισμό, επιστροφή, ανταλλαγή, και φυσικά όπως γίνεται πάντα στην Ελλάδα αντί να επικεντρωθούμε στο τι εξυπηρετεί τον τόπο μας, τον πολιτισμό μας, την ιστορία μας, επικρατεί η κομματική αντιπαλότητα, ποιος θα χάσει και ποιος θα κερδίσει ψήφους από το εκάστοτε σχετικό θέμα και όχι τι είναι καλό για την Ελλάδα.

Από μερίδα ανθρώπων, τα γλυπτά του Παρθενώνα έχουν χαρακτηριστεί, μάρμαρα του Έλγιν, όταν όμως μιλάμε για συγκεκριμένα δημιουργήματα τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού γενικότερα, καλό είναι να χρησιμοποιούμε τις σωστές λέξεις που τα προσδιορίζουν, σε διαφορετική περίπτωση, προσβάλουμε και την ιστορία και την τέχνη και τον πολιτισμό.

Για την μεγάλη Βρετανία και τους Βρετανούς, τα γλυπτά του Παρθενώνα είναι ένα πολύτιμο έκθεμα που απλά κοσμεί το μουσείο τους, για την μικρή μας Ελλάδα είναι κομμάτι της ψυχής μας, μέρος του πολιτισμού και της ιστορίας μας!

 

 

 

* Η Θεοδοσία Αργυράκη-Ασαργιωτάκη, γεννήθηκε στο Ηράκλειο, της Κρήτης όπου κατοικεί και εργάζεται. Γράφει και εικονογραφεί βιβλία κυρίως για παιδιά και νέους, ποίηση, θέατρο, παραμύθια, μυθιστορήματα.

Έχουν εκδοθεί 14 βιβλία της, ένα ειδικό για άτομα με αναπηρία όρασης, με εικονογράφηση και γραφή Μπράιγ. Λογοτεχνικές και εικαστικές εργασίες της έχουν συμπεριληφθεί σε τόμους πρακτικών, επιστημονικών και εκπαιδευτικών συνεδρίων, ανθολογίες, εικαστικά λευκώματα, εφημερίδες, περιοδικά τέχνης.

Δραστηριοποιείτε εθελοντικά δωρεάν, από το 2001 μέχρι και σήμερα, με την εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες, μέσω τέχνης, art therapy.

Λογοτεχνική και εικαστική εργασία της έχει διακριθεί και τιμηθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Παρουσίασε την εικαστική δουλειά της σε διεθνείς μπιενάλε τέχνης, ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Είναι ενεργό μέλος ελληνικών και διεθνών συλλόγων και ομάδων, λογοτεχνικού εικαστικού, πολιτιστικού, κοινωνικού και περιβαλλοντολογικού ενδιαφέροντος!

 

 

Ετικέτες:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top