Fractal

✔ Ματίνα Ευαγγέλου: «Σαν κοινωνία ανθρωπολογικά είμαστε ολοκαίνουριοι, οι πρωτόγονοι μιας νέας εποχής. Δεν υπάρχουν κλισέ, ακριβώς επειδή δεν είμαστε οι ίδιοι.»

Συνέντευξη στην Αντιγόνη Καρύδη //

 

 

Στο πρώτο της μυθιστόρημα «Θα Σου Δείξω τον Φόβο», η Ματίνα Ευαγγέλου, μας καλεί να ακολουθήσουμε τις ηρωίδες της σ’ ένα ταξίδι εξέλιξης και αυτογνωσίας. Να τις γνωρίσουμε, να τις νιώσουμε, να δούμε το φως και τα σκοτάδια τους, και έπειτα ν’ αναρωτηθούμε οι ίδιοι: Αν το τέλος ήταν αύριο, τι θα θέλαμε από τη ζωή ακόμη; Τι δεν έχουμε κάνει; Ποια κομμάτια λείπουν από το παζλ μας;

Η Ματίνα Ευαγγέλου ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Απόφοιτος Βαρβακείου και Νομικής Σχολής Αθηνών, σπούδασε επίσης στην Οξφόρδη Ανθρωπολογία και Φιλοσοφία στην Λογοτεχνία. Έχει εργαστεί ως νομικός σύμβουλος επί σειρά ετών.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί μας μιλά για το βιβλίο.

 

 

 

 

-Συστήστε μας με λίγα λόγια τους ήρωές σας. Είναι υπαρκτά πρόσωπα ή αποκλειστικά δημιουργήματα της φαντασίας σας;

Το βιβλίο μου είναι μυθοπλασία. Οι ήρωες μου υπήρχαν μόνο στο μυαλό μου, κατά τα λοιπά είναι ανύπαρκτοι, όπως ανύπαρκτες είναι και οι καταστάσεις στις οποίες εμπλέκονται. Το κεντρικό πρόσωπο είναι η Ελβίρα. Η Ελβίρα είναι εικαστικός. Ο σύζυγος της, Μάξιμος, είναι δικηγόρος. Κοντά του δουλεύει η Λουκία ως ασκούμενη, ενώ με την Ελβίρα συνεργάζεται ο σύντροφος της Λουκίας, ο Δημήτρης. Κομβικό ρόλο παίζει η κόρη του ζεύγους, η Έλλα, φοιτήτρια στο Λονδίνο, καθώς και η Ραζάν, προσφυγόπουλο που ευεργετήθηκε από την Ελβίρα.

 

-Οι ήρωές σας είναι άνθρωποι διαφορετικών ηλικιών και καταβολών. Τι τους συνδέει, με ποιον τρόπο μπλέκονται οι διαδρομές τους;

Τους συνδέουν πράγματα διαχρονικά όπως η αγάπη ή ο έρωτας, αλλά και στοιχεία της εποχής, όπως η διάχυτη κοινωνική παθογένεια. Φαντάσματα από το επώδυνο παρελθόν της Ελβίρας και του Μαξίμου ως γονέων, κάνουν ξανά την εμφάνισή τους, μια δεκαετία αργότερα από τότε που συνέβησαν. Τους παρακολουθούμε στην προσπάθειά τους να ξεπεράσουν εμπόδια και να προχωρήσουν μπροστά. Η παρουσία των νεότερων ηρώων λειτουργεί σαν γόνιμος αντιπερισπασμός, σαν υπαρξιακή ανάσα.

 

 

 

 

-Τι μάθατε η ίδια για τον εαυτό σας από τις ηρωίδες σας, από τις επιλογές και την διαδρομή τους;

Νομίζω πως εξοικειώθηκα με αλήθειες της γυναικείας φύσης περισσότερο, καθώς άφησα τις ηρωίδες να εξελιχθούν χωρίς κλισέ και περιορισμούς. Γενικότερα πάντως κινούνται ανάμεσα στον ρομαντισμό και την τραγωδία σαν ύφος, και ανάμεσα στην ελεύθερη βούληση και τον ντετερμινισμό σαν υπάρξεις.

 

-Αν μπορούσατε να τους μιλήσετε τι θα τις συμβουλεύατε;

Να εκμεταλλευτούν την ανύπαρκτη φύση τους και να γίνουν όσο πιο ακραίες μπορούν για όλους εμάς που δεν μπορούμε φύσει και θέσει. Η μέθοδος της υπερβολής είναι διδακτικό εργαλείο για συμπεράσματα.

 

-«Θα σου δείξω τον φόβο», ο τίτλος του βιβλίου σας. Σε μια εποχή όπου το αίσθημα του φόβου κυριαρχεί, εσείς με τι όπλα επιχειρείτε να τον ξορκίσετε;

Ο τίτλος είναι από το διάσημο στίχο του Τ.Σ. Έλιοτ στην Έρημη Χώρα, όπως τον γνωρίζουμε από τη μετάφραση του Σεφέρη, “θα σου δείξω τον φόβο σε μια χούφτα σκόνη¨ . Θα έλεγα λοιπόν, ακολουθώντας την επιβεβαιωτική διάθεση του ποιητή, ότι δηλαδή ο φόβος είναι παρών στα ανθρώπινα (η σκόνη θα μπορούσε να είναι σύμβολο του παρελθόντος), πως τον φόβο οφείλουμε καταρχήν να τον αποδεχόμαστε ως μια διαχρονικά αναπόφευκτη κατάσταση του ψυχισμού μας. Τον ξορκίζουμε με επιείκεια απέναντι στον εαυτό μας που μπορεί να ζορίζεται, με κατανόηση απέναντι στον αντίκτυπο της εποχής μας που είναι πολυσύνθετη, και με επιστημονικά όπλα όπως η ψυχανάλυση. Και φυσικά με άφθονη ανάγνωση και καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

 

 

 

 

-Στο συγγραφικό σας σημείωμα αναφέρετε: «Η κατάρρευση των κλισέ είναι στην ατζέντα του σύγχρονου ανθρώπου. Τι έχει όμως εμπεδωθεί;». Έχουμε κάνει βήματα προς τα μπρος σαν κοινωνία; Τι κενά-πρακτικά και ουσίας ενδεχομένως-πρέπει κατά τη γνώμη σας να καλυφθούν;

Σαν κοινωνία ανθρωπολογικά είμαστε ολοκαίνουριοι, οι πρωτόγονοι μιας νέας εποχής. Δεν υπάρχουν κλισέ, ακριβώς επειδή δεν είμαστε οι ίδιοι. Με αυτή την έννοια θεωρώ πως έχουν καταρριφθεί, όχι μόνο σα νίκη μετά από αιματηρούς αγώνες. Δε δώσαμε όλοι μας μάχες. Ζούμε απλά σε μια μετά – εποχή, όπου υπάρχει το εικονικό πρότυπο των πάντων. Κάπως σαν την Πολιτεία του Πλάτωνα και τη θεωρία των Ιδεών του, υπάρχουν για όλα οι ιδανικές μορφές και οι σωστές απαντήσεις. Ωστόσο το λεκτικό της ερώτησής σας είναι πολύ εύστοχο, υπάρχουν κενά. Όχι ανάμεσα στο παλιό και στο νέο αόριστα, αλλά ανάμεσα στον άνθρωπο που είχε ελεύθερη βούληση και σε εκείνον που χάνει τη φωνή του. Κολυμπάμε σε μια σούπα ελεύθερης βούλησης και ελεύθερης αγοράς. Ακόμη και οι σκέψεις που ανακυκλώνουμε στα σόσιαλ μίντια, ένας στίχος, μία ρήση, προκύπτουν από έναν αλγόριθμο που παρακολουθεί τις αναζητήσεις μας. Οι συνομωσιολόγοι και οι αρνητές τροφοδοντούνται από ανάλογο περιεχόμενο, μέχρι που οι πληροφορίες τους φανατίζουν.

Αν δεν είναι κανείς αυθεντικός, αυτόφωτος, είναι τρομερά δύσκολο να ακούσει τη φωνή μέσα του. Υπάρχει πολυλογία. Η κεντρική ηρωίδα μου, είναι ακριβώς αυτό, ένας άνθρωπος ανάμεσα σε εποχές, που αγωνίζεται να ακούσει τη φωνή της, ως γυναίκα, ως μητέρα.

 

-Ποια είναι τα συναισθήματά σας γι’ αυτό το πρώτο συγγραφικό σας ταξίδι, ποιες οι μεγαλύτερες φουρτούνες κατά τη διάρκειά του και ποιοι οι φωτεινοί φάροι;

Είμαι χαρούμενη που έκανα κάτι που ήθελα πολύ επιτέλους. Δυσκολίες υπάρχουν αρκετές, κυρίως η αυτο-αμφισβήτηση με τις συνέπειες της. Οι φάροι είναι τέτοιες στιγμές επικοινωνίας σαν αυτήν.

 

 

«Θα Σου Δείξω τον Φόβο»: Ένα δυνατό μυθιστόρημα με επίκεντρο τη γυναίκα

Στο πρώτο της μυθιστόρημα «Θα Σου Δείξω τον Φόβο», η Ματίνα Ευαγγέλου, μας καλεί να ακολουθήσουμε τις ηρωίδες της σ’ ένα ταξίδι εξέλιξης και αυτογνωσίας. Να τις γνωρίσουμε, να τις νιώσουμε, να δούμε το φως και τα σκοτάδια τους, και έπειτα ν’ αναρωτηθούμε οι ίδιοι: Αν το τέλος ήταν αύριο, τι θα θέλαμε από τη ζωή ακόμη; Τι δεν έχουμε κάνει; Ποια κομμάτια λείπουν από το παζλ μας;

 

Ταυτότητα βιβλίου

Τίτλος: Θα Σου Δείξω τον Φόβο

Συγγραφέας: Ματίνα Ευαγγέλου

Εκδόσεις: Επίμετρο

Σελίδες: 236

ISBN: 978-618-84762-6-4

 

 

 

 

Λίγα λόγια…

 

… για την πλοκή

Η Ελβίρα, υπό τη διαφαινόμενη απειλή μιας νοητικής ασθένειας, ορίζει εκ νέου την ελευθερία της, προσπαθώντας ν’ απαλλαγεί από τα δεσμά του φόβου. Αγαπά, αλλά αποζητά να ερωτευτεί. Προστατεύει, αλλά επιλέγει να θυσιάσει. Έχει έναν «διάσημο» γάμο, έναν εξωσυζυγικό έρωτα, μια βραβευμένη καλλιτεχνική πορεία, και μια βαθιά τραυματική εμπειρία με την κόρη της.

 

Η Λουκία και ο Δημήτρης, ένα νέο ζευγάρι, νιώθουν για την Ελβίρα φθόνο και έρωτα αντίστοιχα, ενώ η κόρη της αναπτύσσει ισχυρούς δεσμούς με μια διακεκριμένη μαθηματικό, τη Ραζάν, την οποία είχε βοηθήσει στο παρελθόν η μητέρα της, ως προσφυγόπουλο που έφτασε στην Ελλάδα ασυνόδευτο.

 

Οι ήρωες, οι διαδρομές των οποίων μπλέκουν, αποκαλύπτονται μέσα από ένα σπειροειδές νήμα αφήγησης, ένα πέρα-δώθε στον χρόνο. Τους μαθαίνουμε τμηματικά, ανεβάζουν την ένταση της φωνής τους και φωτίζουν την αλήθεια τους περισσότερο σε κάθε κεφάλαιο. Και ενώ προοδευτικά οι χαρακτήρες τους χτίζονται, η κεντρική ηρωίδα, η Ελβίρα, ακολουθεί αντίθετη πορεία, μοιάζει να αποδομείται. Όσο αποζητά να κάνει πράξη το ζητούμενο της ελευθερίας της, τόσο αναρωτιόμαστε,

ποια είναι στην πραγματικότητα. Από τι είναι φτιαγμένη; Επιβεβαιώνοντας τα λόγια της Ραζάν: «Κάθε φορά, σε κάθε διαίρεση, φεύγει από πάνω σου ένα περιττό πολλαπλάσιο. Στο τέλος μένεις εσύ, ο πρώτος αριθμός. Ο αδιαίρετος, υπέροχος, σκληρός πυρήνας του εαυτού σου».

 

… για τη συγγραφέα

Η Ματίνα Ευαγγέλου ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Απόφοιτος Βαρβακείου και Νομικής Σχολής Αθηνών, σπούδασε επίσης στην Οξφόρδη Ανθρωπολογία και Φιλοσοφία στην Λογοτεχνία. Έχει εργαστεί ως νομικός σύμβουλος επί σειρά ετών. Αυτό είναι το πρώτο της βιβλίο.

 

Συγγραφικό σημείωμα

Η κατάρρευση των κλισέ είναι στην ατζέντα του σύγχρονου ανθρώπου. Τι έχει όμως εμπεδωθεί; Βουτάμε στον εσωτερικό κόσμο των (αντι)ηρωίδων, ξεδιπλώνουμε τις ιερές και τις ανίερες πτυχές της θηλυκότητας, τις αγκαλιάζουμε όλες. Το βιβλίο αυτό είναι κείμενο γεμάτο εικόνες και συμβολισμούς, ένα μαύρο φόντο, πάνω στο οποίο προβάλλονται έντονα όλες οι σκέψεις και τα συναισθήματα που γεννήθηκαν..

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top