Fractal

Δίκαιο μεν, ηθικό δε;

Του Παναγιώτη Πρινιωτάκη // *

 

 

Οι κοινωνίες προκειμένου να υπάρξουν και να αντέξουν στον χρόνο δημιούργησαν κανόνες. Αρχικά νοητούς και ύστερα γραπτούς. Και οι κανόνες έγιναν αντικείμενο θεώρησης και προβληματισμού, καταλήγοντας στην θέσπιση νόμων. Οι νόμοι υπάρχουν για να προστατεύουν τα δικαιώματα του κάθε ανθρώπου ως πολίτη και διοικουμένου, να προφυλάσσουν αυτόν από την αυθαιρεσία τρίτων αλλά και για να δημιουργούν το αναγκαίο κλίμα ασφάλειας που πρέπει να υπάρχει στον κοινωνικό ιστό. Είναι γνωστό ότι ο νόμος είναι κάτι υλικό και ταυτόχρονα άυλο και αυτό εξηγείται από την φύση του ως έννοια κοινωνικά χρήσιμη και αναγκαία.

Ο νόμος ρυθμίζει και επηρεάζει ποικίλους τομείς της καθημερινότητας, όπως αποτυπώνεται από τις διατάξεις που τον συνθέτουν. Οφείλει να είναι και είναι αυστηρός, όπως υποστηρίζεται κοινωνιολογικά και νομικά. Αυτή η αυστηρότητα αφορά βεβαίως τον άκαμπτο κανόνα δικαίου και όχι την επίδειξη οποιασδήποτε είδους βαναυσότητας έναντι του ατόμου.

Ο άνθρωπος ως μέλος της ελεύθερης δημοκρατικής κοινωνίας ζει μαζί με το υπάρχον νομικό σύστημα, το οποίο του παρέχει τόσο δικαιώματα τα οποία οφείλει να αξιοποιεί και να προστατεύει ο ίδιος όσο και υποχρεώσεις απέναντι στο κράτος, εργαζόμενος και αυτός υπέρ του συλλογικού ή του δημοσίου συμφέροντος, όπως νομικώς ονομάζεται.

Το γεγονός ότι ο νόμος είναι ο αδιαμφισβήτητος οδηγός της κοινωνίας υπό την έννοια της οριοθέτησης της δράσεως του συνόλου αλλά και της σαφούς ρύθμισης του γενικότερου πλαισίου ενός οργανωμένου συστήματος, δεν σημαίνει ότι δεν αφήνει περιθώρια στο άτομο να κρίνει εάν μία διάταξη νόμου είναι ορθή ή όχι. Η άσκηση των δικαιωμάτων που παρέχουν το σύνταγμα και οι νόμοι ενός κράτους, πρέπει να τίθενται υπό την διαρκή κρίση των πολιτών. Το συναίσθημα οφείλει να εμπεριέχεται κατά την διαδικασία εσωτερικού προβληματισμού πριν την αξιοποίηση οποιουδήποτε θετικού δικαιώματος παρέχει ο νόμος. Και εδώ έρχεται να προστεθεί η μεγάλη προβληματική γύρω από το διαχρονικό ερώτημα: Νόμιμο αλλά ηθικό;

Είναι ηθικό ένας δημόσιος λειτουργός να αξιοποιεί μία καθόλα νόμιμη διάταξη, για παράδειγμα κάλυψης των εξόδων μετακίνησής για τις ανάγκες της υπηρεσίας του, όταν η προσωπική του περιουσία και το εισόδημά του είναι ιδιαιτέρως υψηλά;

Ακόμη, μπορεί να έχει θεσπιστεί και να υφίσταται συγκεκριμένος νόμος, ο οποίος να δίνει ένα δικαίωμα που συνεπικουρεί τον πολίτη στις καθημερινές του ανάγκες, όπως ένα επίδομα σε ένα φυσικό πρόσωπο ή μία κρατική ενίσχυση σε ένα νομικό πρόσωπο. Όμως, ο νόμος αυτός ενδέχεται να δημιουργήθηκε υπό συνθήκες διαφορετικές από τις παρούσες και να μην υπολόγιζε την σημερινή δημοσιονομική κατάσταση. Επίσης μπορεί να μην λήφθηκε υπόψιν από τον νομοθέτη και το περί δικαίου αίσθημα, ως ένα κριτήριο που οφείλει ο ίδιος να επιμετρά κατά την νομοθετική διαδικασία και το οποίο βεβαίως αλλάζει από εποχή σε εποχή. Ακόμη, υπάρχει πάντα η περίπτωση της λανθασμένης εκτίμησης κατά την θέσπιση του νόμου από την πλευρά του ή και η κακόβουλη θέσπιση με σκοπό την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων.

Η ηθική και το δίκαιο, είναι μάλλον δύο έννοιες που κινούνται στον ίδιο επίπεδο και ενίοτε συμπλέκονται. Ο πολίτης οφείλει να προβληματίζεται διαρκώς και να θέτει την σκέψη και την κριτική του διάθεση σε εγρήγορση, γιατί κανένας δεν είναι αλάνθαστος, πόσο μάλλον ο νομοθέτης.

 

 

* Ο Παναγιώτης Πρινιωτάκης γεννήθηκε το 1996 στο Ηράκλειο Κρήτης. Διαμένει στην Θεσσαλονίκη, όπου και σπουδάζει στην Νομική Σχολή ΑΠΘ. Αρθρογραφεί συστηματικά σχετικά με ζητήματα που αφορούν την κοινωνία και τον πολιτισμό.

 

 

Ετικέτες:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top