Fractal

Ελπίζοντας στην Ανάσταση

Γράφει η Σοφία Σκλείδα // *

 

 

 

Γιάννης Φιλιππάκης «Αθρυμμάτιστοι κόσμοι», εκδ. Δρόμων, 2018

 

Η ποιητική συλλογή “Αθρυμμάτιστοι κόσμοι” είναι η τρίτη στη σειρά ποιητική συλλογή, από τις Εκδόσεις “ΔΡΟΜΩΝ” και εκδόθηκε στην Αθήνα το 2018.

“Αθρυμμάτιστοι κόσμοι”, κόσμοι άθραυστοι, παράλληλοι, ενιαίοι, συμπαντικοί, διαχρονικοί, που σχετίζονται με ιδέες, στάσεις, αξίες, αρετές, πεποιθήσεις, με τον πανανθρώπινο συμμετρικό και κοσμικό παλμό που αποτελεί το κινούν αίτιο.

Όλο το έργο είναι μια παράκληση, προτροπή, επίκληση, στη ζωή, στη φύση, στην πατρίδα, στον έρωτα, στην αγάπη, στη θεϊκή παρουσία, υπόσταση, ευλογία.

«…Απόδημοι, σαν άλλοι Δωριείς μεταφέρετε τον όρκο των πόλεων στων εθνών το μέλαθρο και την αρχαία ψυχή μας να μην επιτρέψουμε να Ελγινιτεύουν οι κάπηλοι…».

Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί αλλεπάλληλα ρητορικά ερωτήματα που προσδίδουν δραματικότητα, διαλογικό χαρακτήρα, υφολογική ποικιλία, προβληματίζουν και κινητοποιούν τη σκέψη του αναγνώστη.

«…Πώς να χτίσω χαρούμενα αύριο. Απρίληδες πώς να φυτέψω στων βομβών τα ερείπια. Πώς αγάπης κολιέ να φορέσω στου μαχαιριού την κόψη και στο λαιμό της ασιτίας. Πώς του θανάτου τις πύλες να κλείσω με κληματαριές αστεριών και αναστάσιμους ήχους…»

Πλήθος οι θρησκευτικοί και αγιογραφικοί συμβολισμοί στο εν λόγω έργο, καθώς και οι θρησκειολογικές αναφορές, που μαρτυρούν την άρρηκτη σχέση συμβολισμού, εμπειρίας, ορθόδοξης πίστης, την αταλάντευτη προσήλωση του συγγραφέα μας στο ορθόδοξο ήθος.

«…Στο θλιμμένο εικόνισμα γονατισμένη η προσευχή, άργησε η επιστροφή…

…Ένα κομμάτι μας εκεί σκήνωσε, στης κορυφής το ξωκλήσι και στης Αγίας Κυριακής την απλότητα. Πόση αγάπη χωράς στο μικρό ιερό σου, ζωή…»

Οι στίχοι του θεόπνευστοι, μάς παραπέμπουν στο «Ἄξιον Ἐστί» του Οδυσσέα Ελύτη. «ΈΝΑ τό χελιδόνι/ κι ἡ Ἄνοιξη ἀκριβή Γιά νά γυρίσει ὁ ἥλιος/θέλει δουλειά πολλή».

Απευθύνει μια ανοιχτή πρόσκληση για ενότητα, συλλογικότητα, σύμπνοια, αλληλεγγύη, αλληλοπεριχώρηση για να δώσουμε το σημαντικότερο αγώνα της ζωής μας.

Ο ποιητής αναδεικνύει το ξεχωριστό εκείνο στοιχείο της ελληνικής ψυχής, που έχει οδηγήσει το λαό μας στην αντίσταση και επιβίωση, παρά τις πολλαπλές δυσκολίες που έχει συναντήσει στη μακραίωνη πορεία του.

Η ελευθερία δεν κερδίζεται με την προσπάθεια και τη θυσία του ενός, η ελευθερία είναι ένα ακριβό αγαθό, που απαιτεί αυταπάρνηση, κόπους, αγώνες και διάθεση αυτοθυσίας.

«…Άρχισε να χαράζει, άγγελος δικαιοσύνης χαρμόσυνα βάφει τον τρούλο για τη λειτουργία της επανάστασης…

…Άνθρωποι πουλιά βουτηχτές των καιρών ρίχνουν το παραγάδι του ήλιου και πού ξέρεις/ Ίσως, του σκότους τα τείχη καταρρεύσουν απ’ τη σοδειά του φωτός και της ελπίδας τις σάλπιγγες…

…Απ’ τον πόλεμο ξύπνα ειρήνη, απ’ τον λήθαργο ξύπνα αγάπη. Ανθίστε ηλιοστάσια!!! Στο άπλετο φως καίγονται οι θρήνοι…».

Σύμφωνα με τα προηγούμενα, η φωνή του ποιητή εκπροσωπεί τον κάθε Έλληνα πολίτη και αποκαλύπτει το βαθύ δέσιμο με τον τόπο του. Με όπλα την παράδοση, τις ακλόνητες και διαχρονικές αξίες, τη γνώση της ιστορίας τους και την πίστη τους στο Θεό, οι Έλληνες είναι ικανοί να ελπίζουν στην Ανάσταση.

Γιατί ο ποιητής μας, με βαθιά ενσυναίσθηση και διορατικό πνεύμα, αντιλαμβάνεται ότι η ελπίδα που πηγάζει από την Ανάσταση ανοίγει τις πύλες στην αιωνιότητα.

«…Έρχεται κατάφυτος σπόρων ελπίδας ο ουρανός. Με παλιά μετανιωμένα πορτραίτα να βαπτιστούν με των ονείρων τα θυμιατά και της αγάπης τα άμφια…».

Ο λόγος του βαθύτατα λυρικός, μεστοί από νόημα οι στίχοι του, παραπέμπουν σε βαθιά μηνύματα και ποικίλους προβληματισμούς.

Η γραφή του χαρακτηρίζεται από την αναδίπλωση του ποιητή σε έναν ιδιαίτερο, ξεχωριστό προσωπικό κόσμο, μέσω του οποίου επιχειρείται η διαφύλαξη των ανθρωπιστικών και οικουμενικών συναισθημάτων και αξιών. Συχνή είναι επίσης, στο έργο του η παρουσία της μνήμης, των αναμνήσεων, των ενθυμήσεων, των παρελθοντικών αναφορών, η ταύτιση ποίησης και ζωής.

Ποιητής των καιρών και ο ίδιος, έμεινε με λίγους ομότεχνούς του να δαμάζει του Ομήρου τις θάλασσες, να επωάζει αυγά άνοιξης και να τσουρουφλίζει της πέννας τα δάχτυλα στων καιρών τα καμένα αναζητώντας άκαυτες ακόμη αρετής ρίζες…

Παράλληλα, ο Γιάννης Φιλιππάκης, παρουσιάζεται ως ένας ευφάνταστος παραγωγός πολλαπλών και ευρηματικών σύνθετων λέξεων, όπως γλαροκάταρτα, αλμυρόκρινα, καρδιόσχημο, φλοισβοτραγουδά, δροσονυχτιά, φεγγαρόχρωμης, ελπιδόχορτα, αρτόδεντρα, κρινόστηθες, μπαρουτοκαλόγερος κ.ά.

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο συγγραφέας μας, όχι μόνο γνωρίζει και χειρίζεται άριστα τη γλώσσα μας, αλλά και ενισχύει την εξέλιξή της, την ανανεώνει και κατ’ επέκταση, την καθιστά διαχρονική, επίκαιρη και άμεσα λειτουργική.

Τέλος, ανακαλύπτει την ειλικρινή αγάπη και τον αληθινό έρωτα στη σύνδεση της ψυχής με το Πνεύμα, στην ένωση της καρδιάς με τη θεϊκή επενέργεια και ευλογία.

Έτσι, βιώνει τον έρωτα μέσα του ως μία κατάσταση θαυμασμού και δέους προς την ανώτερη ουσία και φύση μας, άχρονο, επαναστατικό, ασυμβίβαστο.

«…Ουρανέ μου τη σκέπη σου άνοιξε, να φανεί νεογέννητος ήλιος αδελφωμένος του φεγγαριού, να λάμπει νυχθημερόν η αγάπη στα πρόσωπα…

…Η μόνη φλόγα που αναζωπύρωση χρήζει στις φυλλωσιές της ζωής είναι αυτή της ψυχής, να φωτίζει τους δρόμους μας…».

 

 

 

Σοφία Σκλείδα είναι Φιλόλογος, Συγγραφέας, Διδάκτωρ Συγκριτικής Παιδαγωγικής και Μεταδιδάκτωρ της Θεολογικής Σχολής, Μέλος της Ε.Ε.Λ.

 

 

Ετικέτες: ,
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top