Fractal

Ποίηση με κοινωνικές ευαισθησίες

Γράφει ο Θεοχάρης Παπαδόπουλος //

 

Κωνσταντίνα Σκουφή «Χώμα στον αέρα», εκδ. Βακχικόν

 

Πριν από λίγο καιρό, διαβάσαμε την ποιητική συλλογή της Κωνσταντίνας Σκουφή «Χώμα στον αέρα», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Βακχικόν».

Το πρώτο που παρατηρούμε είναι ότι τα ποιήματα της συγκεκριμένης συλλογής είναι γραμμένα είτε σε ελεύθερο, είτε σε παραδοσιακό στίχο με χαλαρή ρίμα, ενώ η ποιήτρια φτιάχνει δικές της σύνθετες λέξεις, που βγαίνουν από ένωση απλών λέξεων χωρίς να μπερδέψουν τον αναγνώστη. Όλα τα ποιήματα, είτε είναι σε ελεύθερο στίχο, είτε σε παραδοσιακό έχουν έναν εσωτερικό ρυθμό, που βγάζει μια μουσικότητα και τα κάνει να διαβάζονται αβίαστα.

Η Κωνσταντίνα Σκουφή γράφει για το παιδί, που έχουμε μέσα μας και που θέλουμε να το ακολουθούμε πάντα: «παρά την ηλικία και την κούραση, / θα ‘παιρνα από πίσω / ένα σμάρι παιδιά.»

Είναι συνηθισμένο, όταν διαβάζουμε την ποιητική συλλογή μιας ποιήτριας, που είναι μητέρα να συναντάμε ποιήματα για την μητρότητα με συνηθισμένους στίχους κλισέ, όμως, στην ποιητική συλλογή της Κωνσταντίνας Σκουφή, η μητρότητα παρουσιάζεται με τον δικό της πρωτότυπο τρόπο. Έτσι, ο μικρός Ηλίας γίνεται: «το μόνο πλάσμα που η ευτυχία του / τόσο θ’ αναλαφραίνει / κάθε ενήλικη / κατά καιρούς βαριοσερνόμενη / κορμοστασιά.»

Παρά την πρωτοτυπία της, η Κωνσταντίνα Σκουφή δεν ξεχνάει και τους παλαιότερους ποιητές και συγγραφείς, που την έχουν εμπνεύσει. Η διακειμενικότητα φαίνεται στην ποίησή της, όταν αναφέρεται στον Παπαδιαμάντη στο γνωστό σύντομο διήγημά του «Το μοιρολόι της φώκιας», όπου σύμφωνα με την ποιήτρια, η φώκια: «Συγγένισσά του μακρινή, / τον αφανισμό της ανθρωπιάς / να κλάψουμε στο μοιρολόι τους / ζώο και άνθρωπος / μαζί.»

 

Κωνσταντίνα Σκουφή

 

Ένα άλλο στοιχείο, στην ποιητική συλλογή της Κωνσταντίνας Σκουφή, είναι η προσωποποίηση των αντικειμένων. Έτσι, θα γράψει για τους υπαλλήλους: «τ’ άσπρα πουκάμισα τις μαύρες τους γραβάτες φόρεσαν / και πάνε στη δουλειά».

Η αποξένωση των ανθρώπων μεταξύ τους είναι κάτι, που απασχολεί την ποιήτρια. Οι άνθρωποι έχουν εξελιχθεί και από τα σκιάχτρα, που έβαζαν στα χωράφια, τώρα βάζουν στα μπαλκόνια τους κουτιά, που αναβοσβήνουν: «Μόνον που πια / -μπορεί και να ‘ναι σύμπτωση- / ούτε άνθρωποι μας πλησιάζουνε / ούτε πουλιά.»

Μια ποιήτρια με ευαισθησίες, όπως, είναι η Κωνσταντίνα Σκουφή δεν θα μπορούσε να μην αναφέρεται και σε κοινωνικά θέματα. Το όμορφο τοπίο της θάλασσας με τις βάρκες, που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο νερό, θα σκιαστεί από μερικά μεγάλα πίξελ, που χαλάνε την φωτογραφία: «και που τελικά / προσφύγων ήτανε κεφάλια / που επέπλεαν / νεκρά ή ζωντανά.»

Συμπερασματικά, η ποιητική συλλογή της Κωνσταντίνας Σκουφή «Χώμα στον αέρα» είναι ένα ώριμο έργο μιας ποιήτριας, που ήδη έχει ένα αρκετά μεγάλο έργο αφού αυτό είναι το τέταρτο πόνημά της. Περιμένουμε να δούμε και τα επόμενα.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top