Fractal

✔ Ειρήνη Βαρδάκη: «Οι ήρωες του έργου τα παίζουν όλα για όλα σε μια ζαριά. Σκέφτονται σπασμωδικά, χάνουν την ψυχραιμία τους, αποφασίζουν με γνώμονα το θυμικό, δρουν με πάθος και αφήνονται σε αυτό. Και ενώ πιστεύουν ότι έχουν τον έλεγχο…»

Συνέντευξη στην Βιργινία Αυγερινού //

 

 

 

Η Ειρήνη Βαρδάκη κατάγεται από το Ρέθυμνο. Γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Ασχολήθηκε με τον κλασικό χορό και τον αθλητισμό. Εργάζεται στον χώρο της υγείας, ενώ παράλληλα ασχολείται με την εγκληματολογία. Στα μυθιστορήματά της το έγκλημα έρχεται σε ένα ιδιάζον γκρο πλαν, με το ψυχολογικό θρίλερ να αποκαλύπτει διαρκώς νέες, διαφορετικές πτυχές του.

To 2017 εμφανίστηκε στα εκδοτικά δρώμενα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας με την έκδοση από τις εκδόσεις Bell, του πρώτου της έργου με τίτλο ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΑ. Aκολούθησαν ΤΟ Ρ ΤΗΣ ΕΡΩΜΕΝΗΣ, το ΑΝΑΡΜΟΣΤΟΝ ΕΣΤΙ και η ΤΣΙΧΛΟΦΟΥΣΚΑ. Οι εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ είναι η νέα της εκδοτική οικογένεια , από το 2021 που κυκλοφόρησε το πέμπτο της βιβλίο, Ο ΜΕΝΤΟΡΑΣ. Ακολούθησαν το 2022 η ΖΩΝΗ 5 και φέτος το νέο της έργο με τίτλο Ο ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ, το οποίο και είναι η αφορμή για τη συνέντευξη που ακολουθεί και που πρόθυμα μας παραχώρησε η συγγραφέας.

 

 

Ο εραστής της. Από το δυστοπικό Ζώνη 5 σε ένα νέο βιβλίο ψυχολογικού θρίλερ και ανατροπών. Πόση απόσταση χωρίζει το νέο σας βιβλίο με ό,τι μας έχετε συνηθίσει;

Πάντοτε ποντάρω στο διαφορετικό, παρότι επιλέγω να κινούμαι στο ίδιο είδος. Είναι τόσο ευρύ το φάσμα του ψυχολογικού θρίλερ που μπορείς να δημιουργήσεις κάθε φορά και από μία ιστορία με βάση εντελώς διαφορετικά μοτίβα. Ο εραστής της, εν προκειμένω –αντίθετα με όσα έχω δώσει στο παρελθόν–, στηρίζεται ολοκληρωτικά σε έναν αντιήρωα. Το ύφος του έργου έχει στοιχεία έντονης θεατρικότητας και σε σημεία φλερτάρει με την πρόζα. Άλλωστε για μένα Ο εραστής της, αυτό ήταν από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας του, μία διεγερμένη πρόζα.

 

-«Κανένα έγκλημα δεν είναι τέλειο, μέχρι να το αποφασίσεις», γράφετε και οι ήρωές σας είναι άνθρωποι που ταλανίζονται από τις αποφάσεις τους σε μια αφήγηση γεμάτη ανατροπές και ψυχολογικά παιχνίδια. Ποια απόφαση των ηρώων αυτού του βιβλίου πιστεύετε ότι αποτελεί το τέλειο έγκλημα και αλλάζει τα πάντα στην πορεία τους;

Οι ήρωες του έργου τα παίζουν όλα για όλα σε μια ζαριά. Σκέφτονται σπασμωδικά, χάνουν την ψυχραιμία τους, αποφασίζουν με γνώμονα το θυμικό, δρουν με πάθος και αφήνονται σε αυτό. Και ενώ πιστεύουν ότι έχουν τον έλεγχο… εντέλει παρασύρονται σε ένα παιχνίδι τρέλας. Έχω την εντύπωση ότι το ίδιο το παιχνίδι τούς ξεπερνά. Ξέρετε, η ευφυΐα, η οξύνοια, και ένας δυνατός χαρακτήρας δεν είναι το παν. Κάποιες ιστορίες θα αποδειχθούν εκ των πραγμάτων «εξυπνότερες». Ακόμα και ο πιο υπολογιστικός νους θα ζήσει την ανατροπή. Θα κάνει το λάθος.

 

-Ένα ψυχολογικό θρίλερ, είναι ένα έργο αγωνιώδες που περιλαμβάνει ανατροπές, κάποιους πιθανόν ανατρεπτικούς ήρωες και σίγουρα κρυμμένα στοιχεία που αποκαλύπτονται μόνο στο τέλος του έργου, ενός συγκλονιστικού τέλους όπως του βιβλίου σας. Πόσος χρόνος απαιτείται για τη συγγραφή ενός τέτοιου έργου; Ο εραστής της, σε πόσο χρόνο ολοκληρώθηκε από τη σύλληψη της ιδέας έως την αποστολή του για έκδοση στον εκδοτικό οίκο;

Χρειάστηκε περίπου έξι μήνες – μπορεί και περισσότερο. Η διαφορά είναι ότι στον Εραστή της δεν απέκρυψα πράγματα –τουλάχιστον σκόπιμα–, ούτε και φύλαξα άσους στο μανίκι. Ξεκίνησα το πρώτο κεφάλαιο, χωρίς να έχω στο μυαλό μου κανέναν απολύτως σχεδιασμό. «Ραντεβού στα τυφλά» θα χαρακτήριζα την επαφή μου με τους ήρωες του συγκεκριμένου έργου. Ξέρω ότι είναι όσο παράτολμο ακούγεται, όμως το απήλαυσα μέχρι το τελευταίο λεπτό. Σε κάθε ανατροπή που συναντούσα ανοιγόκλεινα τα μάτια από την έκπληξη. Αιφνιδιάστηκα από την ιστορία. Αφέθηκα όπως ακριβώς και οι ήρωές της.

 

-Τα βιβλία σας έχουν και αστυνομική χροιά που συνήθως κόβει την ανάσα. Όμως ο αναγνώστης σας καθώς διαβάζει τα βιβλία σας, τα οποία έχουν ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, έρχεται σε επαφή με σημαντικά σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα. Είναι μια αυθόρμητη ανάγκη να αναφερθείτε σε αυτά στα βιβλία σας, ενδεχομένως λόγω της προσωπικής σας ευαισθητοποίησης;

Είναι ανάγκη και συνειδητή επιλογή. Θέλω και επιλέγω τις πιο σύγχρονες θεματολογίες. Το χρειάζεται το κοινό μας, και η ίδια η λογοτεχνία μας. Θα ήταν πολύ πιο εύκολο και πιο σίγουρο ενδεχομένως, αν περιστρεφόμουν γύρω από συνταγές παλιές και δοκιμασμένες. Δεν το έκανα και δεν πρόκειται να το κάνω.

 

-Τι συμβολίζει για εσάς η Έρρικα; Μιλήστε μας λίγο για το υλικό από το οποίο δημιουργήσατε τη συγκεκριμένη ηρωίδα.

Ένα στοιχείο του crime είναι το «βρέθηκε στον λάθος τόπο τη λάθος στιγμή». Σε ό,τι αφορά την Έρρικα έχουμε το γεννήθηκε… «γεννήθηκε στον λάθος τόπο τη λάθος στιγμή». Συμβαίνει συχνά, συχνότερα από όσο αντέχουμε να σκεφτούμε ίσως. Μία γυναίκα υπερβολικά φιλόδοξη, παράφορα ερωτευμένη με την τέχνη της, γεννιέται στο τίποτα και περιφέρεται σε κακόφημες γειτονιές με τους ακόμα πιο κακόφημους τύπους. Αν και έντονα δραματικός χαρακτήρας, δεν βγάζει κανέναν μελοδραματισμό. Η εξουσιαστική της φύση και η ανάγκη της να ορίζει εκείνη τα πεπρωμένα των άλλων αναδεικνύονται μέσα από αιτίες και αιτιατά. Η Έρρικα δεν είναι μια τυχαία ηρωίδα, κι ας έζησε έτσι…

 

 

-Η Έρρικα και ο Αστυνόμος Σταθάκης, ο Μάξιμος, ο Άρης, ο Πέλλος, ο αστυνόμος Λάλας, ο Βαρδής, όλοι οι ήρωες, πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές, θύτες και θύματα, συντελούν στην πλοκή του έργου. Ποιος ήρωας ήταν αυτός που σας παίδεψε ή αγαπήσατε περισσότερο κατά τη διάρκεια της συγγραφικής διαδικασίας του βιβλίου σας;

Αγάπησα τον Πέλλο. Μου ράγισε την καρδιά. Ο Βαρδής Μιχελάκης με βοήθησε. Εμφανίστηκε στην πλοκή από το πουθενά και έγινε οδηγός μου. Ο Αστυνόμος Σταθάκης ήταν η έκπληξη. Τον πόνεσα. Τον αγάπησα. Και σίγουρα, δεν έχω τελειώσει μαζί του. Θα τον δούμε και σε επόμενα έργα.

 

-Ποια ήταν η πιο δύσκολη συγγραφικά σκηνή του νέου σας βιβλίου και ποια συναισθήματα σάς δημιούργησε κατά τη διάρκεια της συγγραφής της;

Ξύπνησα μέσα στη νύχτα για να γράψω το τελευταίο κεφάλαιο «Ένα καινούριο τέλος». Με ταλάνιζε η σκέψη από καιρό. Δεν με άφηνε σε ησυχία. Γράφοντας αυτή την τελευταία σκηνή κυριολεκτικά κατέρρευσα. «Είσαι κακιά» έλεγα στον εαυτό μου, όμως τελικά αυτό ήταν το μόνο φιλεύσπλαχνο και ίσως το πιο δίκαιο τέλος. Για όλους.

 

-Η κινηματογραφική ροή είναι χαρακτηριστικό του τρόπου με τον οποίο διαχειρίζεστε το μυθιστόρημά σας. Πώς θα νιώθατε αν το βλέπατε στη μικρή οθόνη; Θα δεχόσασταν κάποιο έργο σας να γίνει σειρά;

Φυσικά, και αν κάποιος πει το αντίθετο θα είναι ψέμα. Ωστόσο η μεγαλύτερη αγάπη μου θα είναι για πάντα το θέατρο.

 

Εραστής της που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μίνωας είναι ένα ακόμα ψυχολογικό θρίλερ. Είναι ένα είδος που σας ταιριάζει απόλυτα συγγραφικά. Σκοπεύετε κάποια στιγμή να ασχοληθείτε και με άλλα μυθιστορηματικά είδη;

Όχι. Ξεκάθαρα, όχι. Είμαι ερωτευμένη με το ψυχολογικό θρίλερ και μένω σε αυτό. Η δυστοπία της Ζώνης 5 ήταν η απιστία μου. Συμβαίνουν κι αυτά. Ευτυχώς.

 

-Κλείνοντας και αφού σας ευχαριστήσουμε, θα θέλατε να μας πείτε, μετά το βιβλίο Ο Εραστής της, που πιστεύετε ότι θα οδηγηθούν τα επόμενα συγγραφικά σας βήματα; Έχει γεννηθεί η σπίθα ή ο κεντρικός ήρωας για ένα νέο έργο;

Θα πάμε σε ένα καθαρόαιμο ψυχολογικό θρίλερ, απόλυτα σύγχρονο, με νοήματα που καίνε και που σίγουρα εγείρουν συζητήσεις. Μια μικρή λογοτεχνική καινοτομία θα δώσει και τη μεγάλη έκπληξη. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για την όμορφη κουβέντα μας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top