Fractal

Ύμνος στον έρωτα

Γράφει η Γιούλη Τσακάλου //

 

Πασχάλης Πράντζιος, «Τριάντα έξι ώρες βροχής», εκδ. Κλειδάριθμος

 

Το μυθιστόρημα τριάντα έξι ώρες βροχής του Πασχάλη Πράντζιου που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2019 από τις εκδόσεις “Κλειδάριθμος” αποτελεί έναν ύμνο στον έρωτα. Ο συγγραφέας, ορμώμενος από τον αρχαιοελληνικό μύθο της Φαίδρας και του Ιππόλυτου, δημιούργησε μία ερωτική ιστορία σύγχρονη με τους πρωταγωνιστές του έργου ενταγμένους στη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα του 21ου αιώνα. Είναι άξιο προσοχής ότι ο Πράντζιος, ενώ φαίνεται πως έχει μελετήσει σε βάθος τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη, την Phaedra του Σενέκα και την Phèdre του Ρακίνα, δεν αντιγράφει τους προκατόχους της τέχνης, αλλά πιάνει την ιστορία από την αρχή και την εξελίσσει διαφοροποιώντας την πλοκή, για να την οδηγήσει σε ένα αλλιώτικο τέλος. Η “αδικημένη” από την ιστορία Φαίδρα εξιλεώνεται στα χέρια του Πράντζιου, ο οποίος με συγγραφική μαεστρία οδηγεί τον αναγνώστη να κατανοήσει και να δικαιώσει την τραγική αυτή φιγούρα που τόσους αιώνες περίμενε την ηθική αποκατάσταση του έρωτα που ένιωσε για τον γιο του άντρα της.

Παρακολουθώ τη συγγραφική πορεία του Πράντζιου από το 2006 που εμφανίστηκε στον εκδοτικό χώρο με το βιβλίο του «Και πάντα με χείλη κόκκινα» και όποτε μου δόθηκε η ευκαιρία μέσα από τις κριτικές που αγαπώ να γράφω, έχω εκφράσει την αδυναμία που τρέφω για τη λογοτεχνική του πένα. Υπήρξαν βιβλία του, όπως το «Περί ανέμων και γάτων» που δεν θα ξεχάσω ποτέ, αλλά και οι μετέπειτα δουλειές του μέσα από το «Λιωμένο μολύβι», «Η πόλη έχει ρεπό» και το «Ξανάγινε τρεις…» μου απέδειξαν πως ο Πράντζιος είναι ένας σοβαρός λογοτέχνης που δεν του αρέσει να επαναλαμβάνεται, που εκδίδει βιβλία μονάχα όταν έχει κάτι καινούριο να μας πει, ένας συγγραφέας που υπηρετεί τη γλώσσα με σεβασμό και χτίζει τη συγγραφική του πολιτεία αργά και σταθερά. Είναι ένας λογοτέχνης ξεχωριστός, γι’ αυτό είναι και ξεχωριστό και το καινούριο του βιβλίο που μας μιλά για τον έρωτα. Ο τρόπος με τον οποίο πραγματεύεται το ζήτημα του έρωτα στο «Τριάντα έξι ώρες βροχής» ξεφεύγει από το πλαίσιο μίας ερωτικής ιστορίας, γιατί στις σελίδες του βιβλίου μπορεί μεν να υπάρχει μία ερωτική ιστορία εξαιρετικής πλοκής, ωστόσο, σε ένα δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης, ο υποψιασμένος αναγνώστης διακρίνει τη φιλοσοφία που διέπει τον έρωτα ως κυρίαρχο συναίσθημα της ζωής, και αντιλαμβάνεται ότι ο έρωτας είτε ιδωθεί ως ανταποδοτικός, ανεκπλήρωτος ή απαγορευμένος, εκδικητικός ή θανατηφόρος παραμένει αήττητος. Κι ακόμη και στην περίπτωση που ο αναγνώστης δεν μπορεί να αποφασίσει αν η Φαίδρα είναι ένοχη ή αθώα, είναι γιατί, τελικά, στο βιβλίο αυτό τίθεται ως ζήτημα η ενοχή ή η αθωότητα της ίδιας της ανθρώπινης φύσης μέσα από το πρίσμα του έρωτα.

Διαβάστε το βιβλίο, είναι σύντομο, είναι φρέσκο και θα σας κάνει να γεμίσετε πολλά πολλά συναισθήματα. Βιβλία όπως το «Τριάντα έξι ώρες βροχής» ξεχωρίζουν μέσα στον συγγραφικό οργασμό της εποχής μας και είμαι βέβαιη πως ο χρόνος θα τα δικαιώσει.

 

Πασχάλης Πράντζιος

 

Βιογραφικό

Ο Πασχάλης Πράντζιος γεννήθηκε στην Ανάβρα Καρδίτσας το 1971 και εργάζεται ως φιλόλογος σε Γυμνάσιο της Κρήτης. Είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ και κάτοχος μάστερ στις θεατρικές σπουδές με ειδίκευση στην Επιβίωση του Αρχαίου Δράματος. Παράλληλα, συνεχίζει τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Λογοτεχνία και τη Δημιουργική Γραφή στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του ΕΑΠ, ενώ ασχολείται με τη θεωρία λογοτεχνίας και θεάτρου, δημοσιεύοντας άρθρα και μελέτες επιστημονικού ενδιαφέροντος. Συνεργάστηκε με τις εκδόσεις “Ωκεανίδα” από το 2006 έως το 2016, εκδίδοντας τα μυθιστορήματα Και πάντα με χείλη κόκκινα (2006), Περί ανέμων και γάτων (2009), Λιωμένο μολύβι (2012), Η πόλη έχει ρεπό (2014), Ξανάγινε τρεις… (2016), και από το 2019 συνεργάζεται με τις εκδόσεις “Κλειδάριθμος”, στις οποίες και εξέδωσε το μυθιστόρημα «Τριάντα έξι ώρες βροχής».

 

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

Στις εκδοχές του μύθου της Φαίδρας και του Ιππόλυτου, όπως αυτές παρουσιάστηκαν από τους δημιουργούς της τέχνης, ο έρωτας εμφανίζεται μιαρός, ενοχικός, χωρίς ηθική. Έχει όμως ο έρωτας ηθική; Άραγε, έχει φτάσει ο καιρός να δικαιωθεί ο έρωτας της Φαίδρας; Σε ποιο δικαστήριο όμως και με ποιους δικαστές; Μέσα από μία ιστορία σύγχρονη, τα πρόσωπα του μύθου ζωντανεύουν ξανά και μας παρασύρουν στη δίνη του έρωτά τους που, αν και απαγορευμένος, είναι αμοιβαίος.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top