Fractal

Παιχνίδια εξουσίας πάνω σε κόκκινο σημειωματάριο

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

Μισέλ Μπισί «Το κόκκινο σημειωματάριο», Μετάφραση: Κατερίνα Γούλα, εκδ. Κέδρος, σελ. 544

 

Ο Μισέλ Μπισί έχει φτιάξει το δικό του λογοτεχνικό στάτους που για πολύ καιρό τώρα βασίζεται κυρίως στην πολύπλοκη και πολυσχιδή θεματολογία που κατορθώνει και παντρεύει στις δουλειές του. Το τελευταίο του μυθιστόρημα με τίτλο ‘’το κόκκινο σημειωματάριο’’ (εκδόσεις Κέδρος) ο Μπισί μας δείχνει ένα ελαφρά διαφοροποιημένο πρόσωπο. Χωρίς να απαρνείται τη συγγραφική παρακαταθήκη του αγγίζει περισσότερα θέματα όπως άλλωστε το συνηθίζουν πια σε σταθερή βάση την τελευταία 20ετία οι περισσότεροι συγγραφείς που κουβαλάνε στις αποσκευές τους τον χαρακτηρισμό ‘’συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων’’.  Αυτή τη φορά η αναγκαία αστυνομική έρευνα περνάει σε δεύτερο, ενίοτε και σε τρίτο ρόλο. Δεν είναι η πρώτη φορά πάντως που ο συγκεκριμένος συγγραφέας καταπιάνεται με έντονα και πολύ επίκαιρα κοινωνικά, πολιτικά ή πολιτισμικά ζητήματα.

Ο Μπισί καταπιάνεται με ένα θέμα εξαιρετικά δημοφιλές όπως αποδεικνύεται όχι μόνο για τους εγχώριους αλλά και για τους Ευρωπαίους συγγραφείς: Την παράνομη μετανάστευση.  Για τη Γαλλία το θέμα έχει πολλαπλή σημασία. Δεν είναι μόνο οι μετανάστες που μπαίνουν στη χώρα προερχόμενοι από την Ασία. Έχει ένα δικό της αυτόνομο κύμα μεταναστών αυτούς που έχουν αφετηρία τις παλιές Γαλλικές αποικίες, τα προτεκτοράτα –κυρίως στην Αφρική- του 18ου αιώνα. Ο Μπισί προσπαθεί να αγγίξει το θέμα με τη μεγαλύτερη δυνατή ευαισθησία αφαιρώντας σε ορισμένα σημεία από τη γραφή του την ταχύτητα, την έντονη πλοκή που μας έχει συνηθίσει αλλά μένοντας πιστός στον ανατρεπτικό χαρακτήρα της δουλειάς του. Η βάση της αφήγησης του έχει να κάνει με τα παιχνίδια εξουσίας, την παραβίαση των στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την εκδίκηση. Πράγματα που όλοι το φανταζόμαστε και πολύ συχνά τα μαθαίνουμε περνάνε σε κυρίαρχο φόντο στο ‘’Κόκκινο σημειωματάριο’’. Η επικερδής απασχόληση των κατά τα άλλα απανταχού ‘’μη κερδοσκοπικών οργανώσεων’’ που ασχολούνται με το μεταναστευτικό, η κρατική ασυδοσία, η απάτη στην οποία βασίζουν το κοινωνικό πρόσωπο τους μεγάλες επιχειρήσεις.

 

Michel Bussi

 

Γεγονότα που τελικά αποτελούν μεγαλύτερες τραγωδίες από την ίδια την τραγωδία ζωών και ανθρώπων που ψάχνουν μια καλύτερη μοίρα. Και τελικά βρίσκονται για μια ακόμη φορά θύματα μακριά από τις πατρίδες τους. Ο Μπισί για μια ακόμη φορά δείχνει απαράμιλλη εικόνα να ‘’κτίζει’’ τις ιστορίες του, πολλές φορές ρισκάροντας συγγραφικά με διαφορετικές επινοήσεις και μεθόδους γραφής. Όπως για παράδειγμα στο συγκεκριμένο βιβλίο οι εκτενείς αναφορές στους θεούς του Ολύμπου και την Ελληνική μυθολογία. Όσο για το αστυνομικό μέρος της υπόθεσης; Η Λεϊλί Μααλ, μετανάστρια από το Αφρικανικό Μάλι, βρίσκεται στη δίνη των γεγονότων όταν μαθαίνει ότι η κόρη της –και ένα από τα τρία παιδιά που μεγαλώνει μόνη της- είναι καταζητούμενη ως ύποπτη για το φόνο δύο αντρών που είχαν σχέσεις με μια οργάνωση παροχής βοηθείας σε πρόσφυγες. Το κλειδί για τη λύση του δράματος είναι ένα κόκκινο σημειωματάριο που έχει εξαφανιστεί και περιέχει μυστικά και πληροφορίες για το όλο θέμα.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top