Fractal

Το διαδραστικό κλειδί

Γράφει ο  Κωνσταντίνος Μπούρας // *

 

 «Ο σύμβουλος του βασιλιά», Μάκης Τσίτας, εικονογράφηση: Μαιρηλία Φωτιάδου, θεματική κατηγορία: εικονογραφημένα βιβλία, ηλικία: για παιδιά από 3 ετών, σειρά: Μικρές Καληνύχτες, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελίδες: 32

 

«Στη μνήμη τού πατέρα μου»

αφιερώνει κι αυτό το κομψοτέχνημα ο βραβευμένος συγγραφέας με την αθώα, άδολη παιδική ψυχή, ο πάντα χαμογελαστός εκ των έσω Μάκης Τσίτας.

Σπουδαίος αφηγητής, μυθοποιός, μυθοπλάστης, παραμυθάς τής πάλαι ποτέ Ανατολής από τους λίγους πλέον διασωζόμενους στην άχαρη μετανεωτερική προκβαντική, προρομποτική εποχή μας.

Το θέατρο τού κόσμου έχει καταστεί νοητικόν κι απειλείται να αφ-υλοποιηθεί, να αφαιμαχθεί, να απανθρωποποιηθεί εξ ολοκλήρου.

Μένουν τα παραμύθια για παιδιά από συγγραφείς που επιμένουν στην ανθρωπιά μας (όσο κι ατελής κι αν φαντάζει από την πλευρά των αυτοματοποιημένων μηχανημάτων).

Από τον τρόπο διάπλασης τής πολύ νέας γενιάς, από τρυφερής ηλικίας («εξ απαλών ονύχων», κυριολεκτικά) εξαρτάται ο τρόπος διαχείρισης τής τεχνητής νοημοσύνης και των περιβαλλοντικών/συμπαντικών προκλήσεων των αμέσως επομένων κρισίμων γενεών.

Κι ο Μάκης Τσίτας είναι ο πλέον κατάλληλος ανάμεσα στους πνευματικούς ανθρώπους, γιατί ΔΕΝ είναι διανοούμενος (με την ακαδημαϊκή έννοια) ΜΗΤΕ σχολαστικός ΜΗΤΕ αποστασιοποιημένος από τον εσωτερικό του κόσμο. Έτσι εγγράφει υποθήκες για μια μόνιμη εγγραφή τόσο στο Συλλογικό Ασυνείδητο όσο και στην Συλλογική Συνειδητότητα.

Εξηγούμαι: το απλό είναι κι αληθές, ειλικρινές, αφκιασίδωτο. Η μεγάλη Τέχνη όλων των εποχών ήταν ΚΑΙ λαϊκή ΚΑΙ κρυπτική (για τους μυημένους), ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΗ.

Χωρίς να επικοινωνήσουμε τα γραπτά μας με τους άλλους ποσώς επηρεάζουμε την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και δεν καλύπτουμε παρά μόνον τις ανασφάλειές μας (μήτε καν).

Ο Μάκης ο Τσίτας επέτυχε έναν ρυθμό κινούμενος ως εκκρεμές ανάμεσα στην παιδική λογοτεχνία και στην λογοτεχνία για μεγάλους που προϋποθέτει όμως παιδική, αγνή καρδιά (π.χ. στο δημοφιλέστατο διεθνώς «Μάρτυς μου ο θεός»).

 

Μάκης Τσίτας

 

Και μέχρι εδώ ήταν μόνον η αρχή. Εξελισσόμενος σταθερά ακολουθώντας την ελικοειδή καμπύλη που σχηματίζουν οι περίφημη αριθμοί Fibonacci στην κρυπτική (αλλά φυσικώς επαληθευομένη) ακολουθία τους, απευθύνεται σε δύο αναγνωστικά κοινά ταυτόχρονα με την δεξιοτεχνία τού ηθοποιού που μετέρχεται τόσο των τραγικών όσο και των κωμικών ρόλων.

Αυτή η ακριβώς η πρωτοτυπία του δεν οδηγεί σε αφαίμαξη αλλά – αντιθέτως – σε ενίσχυση τού δραματουργικού του ταλέντου, αφού κάθε πράξη επικοινωνίας με τους άλλους είναι οιονεί θεατρική, όσο κι να σκηνική πραγμάτωση πραγματοποιείται ενίοτε στο αχανές πεδίο των ιδεών (νεοπλατωνικών και μη).

Σε αυτό το χαριτωμένο βιβλίο όλα είναι άψογα, λειτουργικά και εύστοχα: κείμενο, εικονογράφηση, γραφιστική και τυπογραφική λεπτομέρεια, αισθητική που συνάδει με το περιεχόμενο, μέγεθος που συνάδει με τον προ-ύπνιο στόχο τής σειράς αυτής.

ΒΙΒΛΙΟ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΙΚΟ, ΠΡΟΤΥΠΟ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΆΞΙΟΙ ΝΑ ΒΡΑΒΕΥΤΟΥΝ.

Το μεγαλύτερο όμως βραβείο είναι η αποδοχή τού κοινού και η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση. Για να συνδέσουμε πάλι την υψηλή ποιότητα με την εμπορική ανταπόκριση που σημαίνει μεγιστοποίηση τής επιρροής και τής αλληλεπιδράσεως. Συμμετοχική συνηδημιουργικότητα: το διαδραστικό κλειδί για το μέλλον τού παρόντος συμβατικού (αλλά και συμπαντικού) χωροχρόνου.

 

 

* Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασιολόγος και κριτικός  (https://konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top