Fractal

Βεβηλώνοντας την Εδέμ: ο σύγχρονος πτωτικός άνθρωπος

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Φίλιππος Φιλίππου «Ο κήπος με τις φράουλες», εκδ. Πατάκη, σελ. 320

 

Θα μπορούσε να είναι και να διδάσκεται σε μαθήματα δημιουργικής γραφής όσον αφορά το αστυνομικό μυθιστόρημα: υποδειγματικό βιβλίο του είδους.

Εξάλλου, ο συγγραφέας του Φίλιππος Φιλίππου, παίζει στα δάκτυλα (έχει γράψει δηλαδή και βιβλία) την «Ιστορία της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας», «18 κείμενα για τον Γιάννη Μαρή», συμμετείχε στο «Εργαστήριο Βαλκάνιων πεζογράφων», σε όλη τη σειρά με «Αστυνομικά Εγκλήματα» και έχει υπογράψει άπειρα απ’ αυτά.

«Ο κήπος με τις φράουλες» διαθέτει τα πάντα: έγκλημα ή μάλλον εγκλήματα, αρκετούς φόνους δηλαδή, κίνητρο, δολοφόνο πολλών ειδών (και μια μορφή Ρασκόλνικοφ, διότι μπορεί και όλοι να μπορούμε να σκοτώσουμε δεδομένων των συνθηκών ( ? ), μοιραία γυναίκα, σασπένς, πλοκή, αστυνόμο, ποτά, τσιγάρα, μπαρ, κόσμο της νύχτας, φωτογραφίζει τη σύνθετη εποχή μας και τελειώνει χωρίς δικαίωση, τόσα εγκλήματα μένουν ανεξιχνίαστα αυτήν εδώ την εποχή.

«Τι σημαίνει ατύχημα; Σημαίνει πως η τύχη, η μοίρα, κάποιος θεός ή κάποιος διάβολος, έβαλαν ξαφνικά το χεράκι τους κι ανέτρεψαν μια κατάσταση. Άραγε ορίζουμε εμείς οι ίδιοι τη μοίρα μας ή μήπως η ζωή μας διαμορφώνεται από παράγοντες που δεν μπορούμε να υπολογίσουμε; Υπάρχει κάποιο σχέδιο μιας ανώτερης δύναμης που καθορίζει το μέλλον μας; Δεν ξέρω, δεν είμαι ειδικός σε επιστημονικά θέματα, αλλά δεν πιστεύω στη μεταφυσική και στα θαύματα. Σίγουρα, το ατύχημα της Φαίδρας οφειλόταν σε δική της υπαιτιότητα. Δηλαδή, οδηγούσε υπό καθεστώς ψυχολογικής πίεσης, είχε ακούσει κάτι θλιβερό που την αποσυντόνισε, ή μπορεί να είχε πιει και να ήταν δύσκολο να οδηγήσει με νηφαλιότητα».

Όπως θα καταλάβατε κομβικό σημείο της ιστορίας είναι το ατύχημα της Φαίδρας.

Ποια είναι η Φαίδρα; Παλιά μεγάλη σταρ του σινεμά σε δεύτερο γάμο με τον αφηγητή μας, τον Αργύρη, πρώην ειδικό φρουρό και νυν σεναριογράφο και συγγραφέα, που μένουν ευτυχισμένοι απ’ ότι φαίνεται στην υπέροχη βίλα της στη Σαρωνίδα. Ναι, η Φαίδρα και εκ του πρώτου συζύγου της έχει τα λεφτά.

Στην αρχή ήταν έρωτας. Μετά, η επιδίωξη της Φαίδρας, επιτέλους να κάνει ένα παιδί. Και η γαλήνια ζωή του ήρωά μας, υπογράφοντας δευτερότριτα θεατρικά έργα να καταφέρει το μεγάλο του έργο με επίκεντρο το «Έγκλημα και Τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι, καλλιεργώντας τα όμορφα δέντρα του, τις τριανταφυλλιές και φροντίζοντας τον κήπο με τις φραουλιές. Ωστόσο, όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο Θεός γελά.

Η Φαίδρα μαθαίνει από τον γυναικολόγο της ότι δεν γίνεται να τεκνοποιήσει, από μοιραία γυναίκα γίνεται «η υστερική σύζυγος», ο Αργύρης, δεν κατορθώνει να υπογράψει το μεγάλο του μυθιστόρημα και σκοτώνει τον χρόνο του πίνοντας ακατάπαυστα ατενίζοντας τον όμορφο κήπο με τις φραουλιές.

 

Φίλιππος Φιλίππου

 

Ωστόσο εκείνο το ατύχημα της Φαίδρας φαίνεται στην αρχή για τη ζωή του ως «ο μηχανής Θεός»: Γλυτώνει από την υστερία της και κερδίζει τα χρήματά τους. Όμως, ένα περίεργο ζευγάρι που εμφανίζεται ξαφνικά στη ζωή του θα ξαναβάλει στη σκακιέρα τα πιόνια αλλιώς. Κι από κει ακριβώς αρχίζει η περιπέτεια. Και ένα επί της ζωής «Έγκλημα» με ή χωρίς τιμωρία (θα δείξει), από το πολυπόθητο βιβλίο, γίνεται «η ζωή του» κυριολεκτικά.

Στο μεταξύ ο ήρωάς με ερωτεύεται, προδίδεται και προδίδει, αποτίει φόρο τιμής στους μεγάλους του αστυνομικού μυθιστορήματος με πρωτοστατούντες τον Ντοστογιέφσκι και την Χάισμιθ, εξάλλου αυτό διαβάζουμε κι εμείς, την αγωνία και τον αγώνα μιας ταραγμένης ψυχής, σέρνεται από μπαρ σε μπαρ της περιοχής, δεν αφήνεται έρμαιο των συνθηκών και της μοίρας του και τελικά είναι εκείνος που… βρωμίζει τη δική του Εδέμ.

Ένα μυθιστόρημα που εμπεριέχει σε χορταστικές δόσεις την εποχή, την περιοχή, το είδος και την ψυχοσύνθεση του θύτη- θύματος που αντικατοπτρίζει τους μεταιχμιακούς ταραγμένους καιρούς. Αναλύοντας, αποκαλύπτοντας και αναπτύσσοντας αριστοτεχνικά το έγκλημα και την τιμωρία στα καθ’ ημάς. Υπενθυμίζοντας μας αυτό που συνήθως θέλουμε να αγνοούμε πως στην ομορφιά ενίοτε κρύβεται η μεγαλύτερη βρωμιά. Διότι αυτό γίνεται στο τέλος: ο άνθρωπος για μια ακόμα φορά βεβηλώνει την δική του Εδέμ.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top