Fractal

Επίμονος ερευνητής των πολιτισμικών φαινομένων

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας // *

 

Γεώργιος Νικ. Σχορετσανίτης, «Η Αντζελίνα Ουέλντ Γκρίμκι και ο κόσμος της», Εκδόσεις Οδός Πανός, Αθήνα, Ιούλιος 2021, σ. 192

 

Ο Γέωργιος Νικ. Σχορετσανίτης είναι επίμονος ερευνητής των πολιτισμικών φαινομένων κι έχω ασχοληθεί επισταμένως με το έργο του μελετώντας και τα προηγούμενα 15 βιβλία του (αυτό είναι το 16ο), γιατί μέσα από την απολαυστική του γραφή εμπλουτίζω τις γνώσεις μου, κυρίως για την άγνωστη σε εμένα Αμερική του εικοστού αιώνα.

Αφηγηματικές ικανότητες υψηλού βεληνεκούς, ρυθμός που μαρτυράει ένα ενεργειακό δυναμικό διόλου ευκαταφρόνητο, εμβρίθεια, συγκρατημένη επιστημονικότητα, λελογισμένος ενθουσιασμός και τεκμηρίωση του λόγου του με εικόνες, εφημερίδες και ντοκουμέντα της «φέτας ζωής» που κάθε φορά τον απασχολεί κι εστιάζει επάνω της την γραφίδα του.

Είναι απολύτως εύστοχος απόγονος των «παραμυθάδων» της Ανατολής, μας μεταφέρει σε μαγικές δυστοπίες που τείνουν σε ιδεατές ευτοπίες δια του λόγου του και μόνον, αφού η καθημερινή και διαχρονική χαρμολύπη γίνεται αυτοσκοπός και έργο ζωής.

Ετούτος ο λογοτεχνικός μεταβολισμός χαρίζει στον αναγνώστη την απαραίτητη πνευματική ανάσα που του επιτρέπει να τα βγάλει πέρα και να αξιωθεί να υπερισχύει των εκάστοτε απογοητεύσεών του κατισχύοντας των όποιων σκοτεινών και απάνθρωπων δυνάμεων που επιχειρούν να τον εξοντώσουν. Κι η εποχή μας είναι πλήρης αρνητικών ενεργειών, όπως εξάλλου και ο κόσμος των μη προνομιούχων αφροαμερικανίδων αλλά και «λευκών» λεσβιών, που όσο κι αν γίνονταν δεκτές στους αριστοκρατικούς κύκλους της ρατσιστικής εποχής των αρχών του εικοστού πρώτου αιώνα, έπρεπε να περιμένουν πολλές δεκαετίες έως ότου το φεμινιστικό κίνημα να μπορέσει να τις απελευθερώσει εν μέρει.

Μιλάμε ακόμα για εποχές που φυγαδεύονταν οι σκλάβοι για να αποφύγουν την βίαια θανάτωση στα χέρια των διωκτών τους.

Μιλάμε ακόμα για εποχές που η διαφορετικότητα ήταν θανάσιμο αμάρτημα και όνειδος για την οικογένεια.

Μιλάμε ακόμα για εποχές που δεν μπορούσε να πει το όνομά της μια γυναίκα που έγραφε ποιήματα με κάπως «ηδονικό» περιεχόμενο κι έπρεπε να καταφεύγει διαρκώς σε εξιδανικεύσεις και μεταφορές, κυρίως μέσα από εικόνες που παρέπεμπαν στη Φύση εμπεριέχοντας γόνιμους συμβολισμούς, υπερβατικούς τις περισσότερες φορές.

Εκτός όμως από την «ατρόμητη ποιήτρια και χρονικογράφο των προσωπικών και πολιτικών διλημμάτων» Αντζελίνα Ουέλντ Γκρίμκι (1880-1958), που έχει την τιμητική της και δοξάζεται μέσα από αυτό το αναθηματικό βιβλίο και άλλες (άγνωστες εν πολλοίς στο ευρύ κοινό) παραπεταμένες πανάξιες πνευματικές γυναίκες βρίσκουν εδώ τον φυσικό τους χώρο σε ένα ιδιότυπο οστεοφυλάκιο της συλλογικής μνήμης.

Στο επίπεδο της δομής, το πόνημα αυτό δείχνει συχνά την εντύπωση συρραφής ανεξάρτητων αλλά ομοιόθεμων άρθρων, που έχουν γραφτεί σε διάφορα χρονικά πλαίσια και ενσωματώνονται εδώ σε μια ιδιότυπη μεταμοντέρνα ανθολογία. Η επανάληψη όμως είναι ένα γνωστό, δοκιμασμένο αφηγηματικό τέχνασμα, που καθιστά ανάγλυφες τις μορφές και αξιομνημόνευτες τις μεταδιδόμενες πληροφορίες.

 

Γιώργος Σχορετσανίτης

 

Η γραφή απέχει από το να είναι «δημοσιογραφική», είναι πεποικιλμένη και με κάποιο ιδιότυπο χιούμορ αυτοαναιρέσεως σε πολλά σημεία. Οπωσδήποτε, προέχει η κριτική επάρκεια του μελετητή, όταν αναλύει και παρουσιάσει και ερμηνεύει μια τόσο «κρυπτική» ποίηση με απολύτως διεξοδικό και εύληπτο τρόπο.

Η κριτική της κριτικής απόπειρας είναι εξ ορισμού δυσχερής, όπως αξίζει τον κόπο και αποφέρει καρπούς, όταν συνοδεύεται από γνώση, μεράκι και καλή διάθεση.

Το ιστόρημα αυτό προσφέρει στον υπομονετικό αναγνώστη του πολλές κοινωνιολογικές, εθνολογικές και λαογραφικές ακόμα μαρτυρίες, που δημιουργούν στον εγκέφαλό του ένα μετείκασμα κάθε άλλο αμελητέο που διαρκεί πολύν καιρό μετά την πρώτη ανάγνωση.

Χάρη στους αφοσιωμένους «ερασιτέχνες» ερευνητές, πολλά ψήγματα της Συλλογικής Πανανθρώπινης Εμπειρίας θα έμεναν αναξιοποίητα.

Τελικά όλοι γράφουμε για τους άλλους, με τους άλλους, από τους άλλους, ακόμα κι όταν νομίζουμε πως βλάπτεται ο εαυτός μας. Ειδικά τότε χαρίζεται και καθίσταται αξιομνημόνευτος, αν όχι και «αθάνατος».

 

 

* O Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας είναι Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ (www.konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top