Fractal

Εγκλήματα και μυστήρια

Γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου //

 

“40 Έλληνες συγγραφείς” Αστυνομικές ιστορίες, Πρόλογος Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, Εκδόσεις Λέμβος, 2022, σελ. 226

 

Το καλοκαίρι του 2020 δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος αρκετά αστυνομικά διηγήματα Ελλήνων συγγραφέων με τη φροντίδα του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη, ο οποίος συμμετείχε με ένα διήγημα. Τώρα αυτά τα διηγήματα μαζί με εκείνα άλλων συγγραφέων εκδίδονται ως βιβλίο με τον τίτλο Αστυνομικές ιστορίες (εκδ. Λέμβος). Μπορούμε να πούμε πως οι σαράντα συγγραφείς–11 γυναίκες και 29 άντρες–

επηρεασμένοι από τα διαβάσματά τους και κυρίως παρατηρώντας την πραγματικότητα γύρω τους, έγραψαν καλοκαιρινές ιστορίες που περιέχουν εγκλήματα με αστυνομικούς, χωρίς αστυνομικούς, με μαφιόζους και επαγγελματίες δολοφόνους, με ανθρώπους που κυνηγούν το χρήμα, με οικογενειακά δράματα, με ερωτικά πάθη, ζήλιες και επιθυμίες για εκδίκηση, αλλά και κακούς γειτόνους. Επίσης, με ιστορικά γεγονότα, όπως η Κατοχή, ο Εμφύλιος και η δικτατορία του 1967.

Ο Γ. Αζαριάδης διηγείται τη δράση ενός εκτελεστή, η Έ. Αθανασίου τη συμπεριφορά ενός ελεγκτή σε παραλιακό μπαράκι, ο Α. Αποστολίδης τη δράση μυστικών πρακτόρων στην Αριζόνα των ΗΠΑ, ο Δ. Βαρβαρήγος τον έρωτα ενός μπράβου και μιας πρόσφυγα που έμπλεξε με διακινητές, η Έ. Βατού την κλοπή ενός βιολιού, ο Ν. Βεντουρής μια πατροκτονία, ο Π. Γιαννουλέας τη δολοφονία ενός τοκογλύφου από δύο άντρες, ο Γ. Γκόζης την αυτοκτονία του φοιτητή Γεωργάκη στην Ιταλία, ως διαμαρτυρία κατά της χούντας των Αθηνών, ο Γ. Δενδρινός την αυτοκτονία μιας κοπέλας στη Δραπετσώνα.

Ο Φ. Δρακονταειδής διηγείται τη δολοφονία στη Λωζάννη μιας ηλικιωμένης γυναίκας και μιας γάτας, ο Ε. Ιντζέμπελης την τιμωρία που επιφυλάσσει μια γυναίκα σε κάποιον που την πετάει έξω από το αμάξι του, η Α. Δάρδα-Ιορδανίδου τι συμβαίνει με μια γυναίκα που παρακολουθεί από μια κλινική τη δολοφονία του άντρα της, ο Π. Ιωαννίδης τη σχέση μιας γυναίκας που τη χτυπάει ο άντρας της με τον ηλικιωμένο που τους βιντεοσκοπεί, η Κ. Καριζώνη τη δολοφονία μιας γυναίκας από μιαν άλλη για ερωτικούς λόγους, ο Μ. Κρητικός τη σχέση ενός εκτελεστή με τη γυναίκα που του ανέθεσε να σκοτώσει τον άντρα της, η Μ-Α. Κουμπαρέλη τι συμβαίνει με μια γλύπτρια που σκοτώνει άντρες και τους κάνει έργα τέχνης.

Ο Γ. Λεονταρίτης διηγείται τον θάνατο ενός άντρα που ο φίλος του υποψιάζεται πως τον σκότωσε η γυναίκα του με τον εραστή της, ο Θ. Λιακόπουλος το φόνο της Κλυταιμνήστρας από τον γιο της τον Ορέστη, ο Ι. Λύκαρης μια περιπέτεια σε ένα καράβι στη Βραζιλία, ο Α. Μιχαηλίδης τη δολοφονία ενός άντρα ίσως από τη γυναίκα του, η Κ. Μόσχου τον θάνατο μιας γυναίκας από ένα ζευγάρι κλεφτών, ο Β. Μπέκας την πρόσληψη ενός άντρα για να σκοτώσει μια γυναίκα και τον εραστή της, ο Θ. Μπενάκης τη δολοφονία ενός δικηγόρου από μια γυναίκα, ο Κ. Μπούρας τη δηλητηρίαση ενός άντρα από τη γυναίκα του.

Ο Λ. Μπούρος διηγείται το θάνατο ενός κακού άντρα από την όμορφη γυναίκα του, ο Γ. Πανούσης τη δράση ενός νεαρού που θέλει να ληστέψει, να βιάσει και να σκοτώσει, ο Γ. Πατσώνης τις σχέσεις μερικών ανθρώπων που θυμίζουν την ταινία Νονός και τον Δον Κορλεόνε, ο Μ. Πιμπλής τη δολοφονία ενός μαφιόζου στη Γλυφάδα, η Ε. Ρίτσου τη δολοφονία ενός σκυλιού και τη θεία δίκη για τον δράστη, η Λ. Σακελλίου την πτώση μιας γυναίκας από μια σκάλα και τις κατηγορίες κατά του άντρα της.

Ο Θ. Σκρουμπέλος διηγείται τη δολοφονία του Αμερικανού δημοσιογράφου Πολκ στη Θεσσαλονίκη, ο Α. Σπυράκης τις υποψίες ενός  άντρα, ο οποίος διαπιστώνει πως κάποιος μπαίνει κρυφά στο σπίτι του, η Χ. Σπυροπούλου την τύχη ενός άντρα που μπαίνει σ’ ένα σπίτι με κήπο για να κλέψει, ο Γ. Σταφυλάς την κατάληξη ενός αστυνομικού της ασφάλειας που δέχεται απειλητικά τηλεφωνήματα, ο Κ. Στοφόρος το τέλος ενός συνεργάτη των Γερμανών στην Κατοχή, η Κ. Τσιλιγγερίδου τη σχέση ενός αγοριού με κάποιον άγνωστο άντρα σε μια παραλία, ο Ν. Φαρούπος τις υποψίες για μια γυναίκα σχετικά με τη δολοφονία του άντρα της, ο Φ. Φιλίππου το σχέδιο ενός μηχανικού για την τιμωρία του ασυρματιστή σ’ ένα καράβι εξαιτίας μια γυναίκας, ο Ά. Χαριάτης τον θάνατο ενός εραστή κυριών σε μια παραλία, η Β. Χασάνδρα τον θάνατο ενός άντρα σε ένα νησί και την εξαφάνιση της συντρόφου του.

Όλες οι ιστορίες έχουν ενδιαφέρον, άλλες μεγάλο κι άλλες μικρότερο, ενώ ξεχωρίζει εκείνη του Φίλιππου Δρακονταειδή, ο οποίος μιλάει για τη συνθήκη της Λωζάννης το 1923 που αφορά το μέλλον της Ελλάδας και της Τουρκίας. Θεωρούμε ως σημαντικό το ότι στους συγγραφείς  περιλαμβάνονται και ορισμένοι, οι οποίοι δεν μας είχαν δώσει δείγματα γραφής στο αστυνομικό είδος. Ένας από αυτούς είναι ο Θανάσης Σκρουμπέλος, σεναριογράφος, σκηνοθέτης και συγγραφέας θεατρικών έργων.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top