Fractal

Ποιητές και πεζογράφοι του καιρού μας

Γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου //

 

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης: “100+1 Συνεντεύξεις για την ποίηση και την πεζογραφία” Εκδόσεις Κυριακίδη, 2021, σελ. 496

 

Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, πεζογράφος και ερευνητής, με πολλά βιβλία στο ενεργητικό του –τελευταίο του βιβλίο είναι η μυθιστορηματική βιογραφία του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή– έχει ειδικευτεί στις συνεντεύξεις ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών. Εδώ και χρόνια δημοσιεύει σε εφημερίδες, περιοδικά και ιστοσελίδες αυτές τις συνεντεύξεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από την προσπάθειά του να εκμαιεύσει από τους συνεντευξιαζόμενους τα μυστικά της τέχνης τους και ενδεχομένως και της ζωής τους. Στο βιβλίο του 100+1 Συνεντεύξεις για την ποίηση και την πεζογραφία περιέχονται εκατό και μία συνεντεύξεις που δημοσιεύονται κατ’ αλφαβητική σειρά από τον ποιητή (και εκδότη) Λουκά Αξελό έως τον πεζογράφο (και βιβλιοπώλη) Νίκο Χρυσό.

Ο Πρόλογος του συγγραφέα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς σε αυτόν μιλάει για την αγάπη του για τις εφημερίδες και την ανάγνωση:

«Στα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια, εκτός από το να ακούω μουσική, συνήθιζα να ξεφυλλίζω και εφημερίδα. Καθημερινά, έμπαιναν στο σπίτι δύο εφημερίδες, μία που έφερνε ο πατέρας και μία ο παππούς μου […] Λίγο πριν επιστρέψω στην Ελλάδα, έκανα την πρώτη μου συνέντευξη με τον Γιάννη Ξανθούλη για την εφημερίδα Ταχυδρόμος[…] τα χρόνια αυτά έχω ξεπεράσει τις πεντακόσιες συνεντεύξεις… »

Ας δούμε τις πιο χαρακτηριστικές απαντήσεις ποιητών, που ωστόσο δεν είναι μόνο ποιητές, στις εύστοχες ερωτήσεις του.

Λουκάς Αξελός: «…ο συμβολισμός ως ξεχωριστό ποιητικό ρεύμα είναι κάτι που ιδιαίτερα με έλκει και με συγκινεί».

Νάσος Βαγενάς:  «Το σονέτο αποτελεί και άσκηση ποιητικής πειθαρχίας, την οποία θεωρώ απαραίτητη στην εποχή μας, όπου ο ελεύθερος στίχος έχει οδηγηθεί σε κατάσταση ποιητικής αμορφίας»,

Γιώργος Βέης: «Ανήκω σ’ εκείνους που πιστεύουν ότι η γραφή είναι ενιαία. Ισχυρίζομαι συνεπώς ότι γράφω  όλα αυτά τα χρόνια ένα και το αυτό κείμενο».

Χάρης Βλαβιανός: «..η δημοκρατία είναι δύσκολο πολίτευμα και προϋποθέτει πολίτες με παιδεία και ελεύθερη σκέψη».

Μιχάλης Γκανάς: «Δεν υπάρχουν “ποιητικές” και “αντιποιητικές” εποχές. Όσο για τους ποιητές , ποτέ δεν είχαμε περισσότερους».

Απόστολος  Λυκεσάς: «Καταλήγω: η ποίηση διδάσκεται, αλλά δεν εξαγοράζεται με πτυχία ή βεβαίωση σπουδών».

 

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης

 

Γιώργος Μπλάνας: «…η Ελλάδα ήταν εξαρχής ένα κράτος φονταμενταλιστικό, έτοιμο πάντα να εξοντώσει οποιονδήποτε  Έλληνα τολμούσε να αμφισβητήσει τον “Ελληνοχριστιανισμό…”».

Κωνσταντίνος Μπούρας: «Γιατί το κοινό ν’ ασχοληθεί με την πληθώρα των εκδιδόμενων ποιητών, όταν το ίδιο γράφει καλύτερα, ποιητικότερα και αυθορμητότερα στον “τοίχο: του , στο facebook;»

Χριστίνα Οικονομιδου: «…το σώμα δεν είναι απλά ένας ζωντανός οργανισμός αλλά και ένα απροσμέτρητο αρχείο μνήμης, όπου καταγράφονται υποκειμενικά τα “γεγονότα”…»

Τίτος Πατρίκιος: «…στη σχέση ποίησης και εξουσίας, η εξουσία είναι πολλές φορές περισσότερο ανθεκτική, συντρίβει την ποίηση και τη λογοτεχνία».

Ντίνος Σιώτης: «Κληρονόμησα από τη μητέρα μου το να είμαι τόσο δημιουργικός και κινητικός, από εκείνη αντλώ τόσο σθένος να αντέχω στα δύσκολα…»

Γιώργος Χρονάς: «..όλα ξεκινούν από την ποίησή μου. Το θεατρικό έργο είναι γραπτός λόγος. Ο αναγνώστης ταξιδεύει στον λόγο, όπως σ’ ένα μυθιστόρημα ιστορικό».

Θα κλείσουμε τούτο το σημείωμα με τα λόγια του Γιώργου Σκούρτη (1940-2018), πεζογράφου και θεατρικού συγγραφέα, επειδή ορισμένες απαντήσεις του είναι ξεκαρδιστικές και αθυρόστομες. Επιλέγουμε μία από τις λιγότερο τολμηρές: «Οι γυναίκες είναι οι αντάρες της ζωής του άντρα. Η γυναίκα είναι Εύα. Έχεις ακουστά περί Εύας; Τον χαντάκωσε τον μαλάκα με το μήλο, αλλά ταυτόχρονα του αποκάλυψε τη μεγάλη γνώση της καύλας».

Φαίνεται πως ο συγγραφέας μας ετοιμάζει κι άλλο παρόμοιο εγχείρημα. Γράφει στον πρόλογό του: «Τον τόμο αυτό ελπίζω να ακολουθήσουν και άλλοι με το υπόλοιπο υλικό, καθώς, στους σημερινούς ζοφερούς –και πολιτιστικά– καιρούς μας, η παρουσία και η σκέψη ανθρώπων του πνεύματος είναι παρηγοριά της ψυχής».

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top