Βισουάβα Σιμπόρσκα. «Θεατρικές εντυπώσεις»
Μετάφραση: Aσημίνα Ξηρογιάννη //
Για μένα η πιο σημαντική πράξη στην τραγωδία
είναι η έκτη:
η έγερση των νεκρών απ’ τα πεδία μάχης στη σκηνή
Το ίσιωμα της περούκας και τα φανταχτερά φορέματα,
η αφαίρεση των μαχαιριών από τα ματωμένα στήθη,
η απομάκρυνση της θηλιάς από τους άψυχους λαιμούς,
η παράταξη των ηθοποιών ανάμεσα στους ζωντανούς,
να κοιτούν κατάματα το κοινό.
Οι υποκλίσεις, ατομικές, και σε σύνολο
το χλωμό χέρι πάνω στην πληγωμένη καρδιά,
οι υποκλίσεις του ατυχούς αυτόχειρα,
τα νεύματα του αποκομμένου κεφαλιού
Οι υποκλίσεις σε ζευγάρια
Η οργή απλώνει το χέρι της στην πραότητα
Τα μάτια του θύματος χαμογελούν στον δήμιο
Ο επαναστάτης περπατά αδιάφορα δίπλα στον τύραννο.
Η αιωνιότητα ποδοπατείται
από το δάκτυλο της χρυσής παντόφλας
Εξαργυρωμένες αξίες σαρώθηκαν στην άκρη
από το γείσο ενός πλατύγυρου καπέλου
Τώρα μπείτε, ο καθένας μόνος του,
οι οικοδεσπότες που πέθαναν νωρίς
στις Πράξεις 3 και 4, ή μεταξύ σκηνών
Η θαυμαστή επιστροφή όλων εκείνων που χάθηκαν χωρίς ίχνος.
Η σκέψη ότι περίμεναν υπομονετικά στα παρασκήνια
χωρίς να βγάλουν το μακιγιάζ τους
ή τα κοστούμια τους
με συγκινεί περισσότερο από όλες τις καταστροφές της τραγωδίας.
Αλλά η πτώση της κουρτίνας είναι το πιο αναζωογονητικό μέρος,
τα πράγματα που βλέπετε πριν φτάσει στο πάτωμα:
εδώ ένα χέρι φτάνει γρήγορα για ένα λουλούδι,
εκεί ένα άλλο χέρι μαζεύει ένα πεσμένο σπαθί.
Μόνο τότε, ένα τελευταίο, αόρατο, χέρι
κάνει το καθήκον του
και με αρπάζει απ’ το λαιμό.
(Eυχαριστώ τον κ. Γιώργο Μπλάνα για το ποίημα στα Αγγλικά)
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
-
-
Ο Άκης Παρώδης στο εργαστήρι του συγγραφέα
30/04/2024, 9:11 μμ -
Ο Χρήστος Τζανάκος στο εργαστήρι του συγγραφέα
30/04/2024, 9:10 μμ -
✩ Νέες εκδόσεις: 12 καινούργια βιβλία
30/04/2024, 9:07 μμ -
Το βιβλίο κι ο συγγραφέας του: «Η ψίχα της μεταλαβιάς»
30/04/2024, 9:06 μμ
ΘΕΜΑΤΑ
-
Αντόνιο Γκράμσι (α) – To 10ο Κάντο της Κόλασης (β)
Μετάφραση: Φοίβος Γκικόπουλος // * Φαρινάτα και Καβαλκάντε, ο πατέρας και ο πεθερός του Γκουίντο. Ο Καβαλκάντε είναι ο καταδικασμένος σ’ αυτό τον κύκλο. Κανείς δεν έχει παρατηρήσει ότι αν δεν λάβουμε υπόψη το δράμα του Καβαλκάντε, σ’ αυτόν
Περισσότερα -
Άποψη: “Συναντιούνται οι «ήρωες – σύμβολα» των Γραμμάτων;”
Του Νίκου Τσούλια // J.H.W. Tischbein, “Οδυσσέας και Ναυσικά”. Wikimedia Commons Αναφέρομαι σε εκείνους τους εμβληματικούς ήρωες των κλασικών έργων του ανθρώπου που ταξιδεύουν καθ’ όλη την πορεία της ιστορίας μας, που υφαίνουν σταθερά και αταλάντευτα το
Περισσότερα -
«Το όνειρο και το θαύμα» της Κάκιας Ιγερινού // ένα έργο εμπνευσμένο από τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη
Μια παράσταση για όλη την οικογένεια σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Μοντζολή Το Θέατρο της Ημέρας παρουσιάζει την παράσταση «Το όνειρο και το θαύμα» ένα έργο εμπνευσμένο από την μουσική και τα τραγούδια του μοναδικού Μίκη Θεοδωράκη για όλη την
Περισσότερα -
“Διάλογος” – Ο Γιώργος Ψυχογιός αυτοσχεδιάζει στην ποίηση του Γιώργου Δουατζή
Ο Γιώργος Ψυχογιός αυτοσχεδιάζει στην ποίηση του Γιώργου Δουατζή. Απαγγέλλει ο ηθοποιός Βαγγέλης Λιοδάκης. Οργάνωση: Οι φίλοι των γραμμάτων και των τεχνών και το Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων Κάντε κλικ εδώ για δείτε ολόκληρο το video >> (διάρκεια 1:26:54)
Περισσότερα -
Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε: Σκοτεινός έρωτας
Γράφει ο Ζαχαρίας Καραταράκης // * Κωστής Σχιζάκης «Αγαπητή εξαδέλφη», εκδ. 24γράμματα Το μυθιστόρημα παραμένει αιώνες τώρα προνομιακός χώρος της πεζογραφίας. Αναπτύχθηκε αρχικά στα ελληνιστικά χρόνια και συνεχίστηκε με το βυζαντινό ιπποτικό μυθιστόρημα. Η κλασική του
Περισσότερα -
Τζάκσον Πόλοκ
Τζάκσον Πόλοκ : “Ο λόγος που είμαι κλεισμένος στον εαυτό μου είναι επειδή οι άνθρωποι γύρω μου είτε με φοβίζουν είτε τους βαριέμαι θανάσιμα. Aπό τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού σε ηλικία 16 ετών,
Περισσότερα -
Με πρωταγωνίστρια τη Θεσσαλονίκη
Γράφει η Τζένη Μανάκη // «Τίποτα δεν μένει ίδιο. Όλα αλλάζουν. Όλα. Μόνο η μυρωδιά του φόβου παραμένει ίδια στον χρόνο». «Ψίθυροι του Βαρδάρη», Σοφία Βόικου, εκδ. Ψυχογιός Η Σαλονίκη, η πόλη των τριών θεών, των Χριστιανών, των
Περισσότερα