Fractal

☆ Κριτική αποτίμηση της παράστασης «Αμφιβολία» του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Αραούζου

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας //

 

 

«Αμφιβολία» του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Αραούζου, (Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2022 , 8:30 μ.μ. στο Θέατρο ΘΟΚ, Κεντρική Σκηνή, Αίθουσα Εύης Γαβριηλίδης, Λευκωσία.)

 

Σε σχέση με την αντίστοιχη ταινία όπου πρωταγωνιστούσε η πολλαπλώς βραβευμένη με Oscar Meryl Streep (https://www.imdb.com/title/tt0918927/ και https://en.wikipedia.org/wiki/Doubt_(2008_film) ), Η ΜΕΓΑΛΗ, Η ΜΕΓΙΣΤΗ ΤΡΑΓΩΔΟΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΠΕΜΠΕΔΕΛΗ (απουσία gro plan και video-art) επέτεινε τα εκφραστικά της μέσα στην ενδεδειγμένη σκηνική φόρμα έτσι ώστε δια της εντάσεως, της εκτάσεως, της οξύνσεως, της αντιθέσεως και της λελογισμένης υπερβολής να κρατήσει μυστική την μεγάλη ανατροπή τού τέλους, αφαιρώντας όμως από τον θεατή την αισθητική ηδονή που θα του προκαλούσε η λεγομένη «τραγική ειρωνεία» (όταν το κοινό νιώθει σοφότερο των δραματικών προσώπων).

 

 

Όμως εδώ η συγγραφική πρόθεσις ήταν να υπάρξει αμφιβολία μέχρι τέλους και να μην δοθεί οριστική απάντηση στο ερώτημα των θεατών-ενόρκων στο συμβολικό κακουργιοδικείο τής θεατρικής πράξης: «ήταν όντως ένοχος ο κατηγορούμενος ή θύμα συκοφαντίας, ακόμα και πλάνης των τα φαιά φορούντων τού στενού εργασιακού και του ευρύτερου κοινωνικού του περιβάλλοντος;».

Μέγιστο ερώτημα, αναπάντητο. Η Αμερική της δεκαετίας του 1960 είναι το χωροχρονικό πλαίσιο της αφηγουμένης ιστορίας. Έναν χρόνο μετά από την μυστηριώδη δολοφονία τού προοδευτικού Προέδρου της Αμερικής John Kennedy.

Το τι έγινε ακριβώς, δεν θα μάθουμε – ίσως – ποτέ.

Όμως τα δύο πρόσωπα των Ηνωμένων Πολιτειών τής Αμερικής κονταροχτυπιούνται μέχρι θανάτου: η συντηρητικότητα με τον προοδευτισμό. Και μέσα εκεί ένας φιλελεύθερος παπάς βρίσκεται αντιμέτωπος με την χλεύη εκείνων που δεν ευνοούν το διαφορετικό και προτάσσουν το καθιερωμένο πρωτόκολλο, τον κατεστημένη «κανόνα», την πατροπαράδοτη «ετικέττα» απέναντι σε κάθε υποψία αναθεωρήσεως των παλαιών προκατασκευασμένων ιδεών και των παγιωμένων προτύπων.

Στην θανάσιμη αυτή μάχη βγαίνει νικητής (αν και πληγωμένος) ο εκπρόσωπος τού μέλλοντος κόσμου. Όμως κι ο ηττημένος κόσμος (η ηττημένη διευθύντρια τού καθολικού εκκλησιαστικού οικοτροφείου, στην προκειμένη περίπτωση) μετράει αξιοσημείωτες απώλειες, αφού δεν υπάρχει χειρότερη Κόλαση από την αμφιβολία, η οποία προκαλεί πολλαπλές δευτερογενείς σχάσεις τού κβαντικού πεδίου κι έτσι ο χωροχρόνος παύει να είναι απλός, σε καμία περίπτωση ένας και μοναδικός, δημιουργώντας ένα διαρκώς επιταχυνόμενο χάος, προκαλώντας γεωμετρική επιδείνωση τής εντροπίας τού συστήματος, το οποίο αυτοδιορθώνεται και προκειμένου να μην εκραγεί αναγκάζεται να μετασχηματιστεί, ακολουθώντας τις ιδιοτροπίες του υποατομικού σωματιδίου «παραδοξόνιου» που είναι πίσω από κάθε «ποιοτικό άλμα» της Ανθρωπότητας, πίσω από κάθε μεγάλη Κβαντική Αλλαγή – σαν αυτήν που βιώνουμε πάλι τώρα.

Αξιομνημόνευτη παράσταση. Από τις λίγες αξιόλογες που έχω δει τους τελευταίους μήνες. Μην την χάσετε. Μακάρι να την δούμε και στην Αθήνα, φιλοξενούμενη από το Εθνικό μας θέατρο.

Τέσσερις ηθοποιοί διαμάντια.

 

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Θανάσης Γεωργίου, Μικαέλλα Θεοδουλίδου, Παντελίτσα Λοΐζου, Δέσποινα Μπεμπεδέλη

Εξαιρετικός ο σκηνικός χώρος. Αξιοθαύμαστοι σκηνικοί μηχανισμοί.

Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Γιάννου

Αποτελεσματικοί Απαξάπαντες (και απαξάπασαι) οι συντελεστές.

 

Ταυτότητα παράστασης:

 

  • Μετάφραση: Κωνσταντίνος Κρίτσης
  • Σκηνοθεσία: Ανδρέας Αραούζος
  • Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Γιάννου
  • Μουσική: Γιώργος Κολιάς
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Γεώργιος Κουκουμάς
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Ναυσικά Απόστρατου

 

Ναι, υπάρχει σημαντικό σύγχρονο θέατρο. Στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, όπου ανήκουμε – ευτυχώς. Τα ιδανικά τού Διαφωτισμού, με πρώτιστη την Ελευθερία, αλλά και την Ισότητα (την Ισονομία), την αδελφοσύνη όλων των νοημόνων όντων, ας μας διαπνέουν, ας μας διακατέχουν εσαεί…

 

 

info: https://www.thoc.org.cy/el/events/doubt

 

 

ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ – ΤΖΟΝ ΠΑΤΡΙΚ ΣΑΝΛΕΪ

ΑΠΟ 4 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗΚΤΙΡΙΟ ΘΟΚ – ΑΙΘΟΥΣΑ «ΕΥΗΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ»

ΓλώσσαΕλληνικά

Διάρκεια:100′

Δεκαετία του ’60, σε ένα καθολικό σχολείο στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης. Η αυστηρή διευθύντριά του, αδελφή Αλοΐσιους, ξεκινά έρευνα όταν υποψιάζεται ότι ο νεαρός, φιλελεύθερος πατέρας Φλιν διατηρεί ανάρμοστες σχέσεις με έναν από τους μαθητές του σχολείου. Οι υποψίες της για την ενοχή του κλιμακώνονται ραγδαία και μετατρέπονται σε βεβαιότητα. Πεπεισμένη ότι έχει απόλυτο δίκιο, ρίχνεται σε έναν αγώνα με στόχο την αποπομπή του Φλιν από το σχολείο.

Το περίφημο έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ Αμφιβολία, το οποίο γράφτηκε το 2004, βραβεύτηκε με Πούλιτζερ και Τόνι και έγινε ευρέως γνωστό χάρη στην κινηματογραφική του μεταφορά το 2008, φωτίζει αυτό που δηλώνει έκδηλα ο τίτλος του: την ανθρώπινη πάλη του νου με τις βεβαιότητές του.

Ένα έργο-παραβολή για τα πολλαπλά πρόσωπα της αλήθειας, την γκρίζα ζώνη ανάμεσα στις προθέσεις και τις πράξεις, ανάμεσα στο καλό και στο κακό, εκεί όπου φωλιάζει η αμφιβολία.

Πλαισιωμένος από μια ομάδα διακεκριμένων συντελεστών και ηθοποιών, στο κέντρο των οποίων η καταξιωμένη ηθοποιός Δέσποινα Μπεμπεδέλη, ο σκηνοθέτης Ανδρέας Αραούζος αναμετριέται με τα καίρια ζητήματα του έργου, ανιχνεύοντας τις αντηχήσεις τους στο σήμερα.

 

Παραστάσεις

Λευκωσία: Θέατρο ΘΟΚ, Κεντρική Σκηνή από 4 Νοεμβρίου 2022 Παρασκευή, Σάββατο (20:30) και Κυριακή (18:00)

 

Περιοδεία

Πάφος: Μαρκίδειο Θέατρο | Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022 στις 20:30 Λάρνακα: Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας «Γιώργος Λυκούργος» | Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2022 στις 20:30 Λεμεσός: Θέατρο Ριάλτο | Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2022 στις 20:30

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ο ΘΟΚ ενημερώνει τους θεατές ότι η παράσταση ξεκινάει ακριβώς την προβλεπόμενη ώρα. Σε περίπτωση μη έγκαιρης προσέλευσης η είσοδος στην παράσταση δεν είναι δυνατή. Το αντίτιμο του εισιτηρίου δεν επιστρέφεται.

 

ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΙ

  • · 9 Δεκεμβρίου 2022 (ελληνικά)
  • · 16 Δεκεμβρίου 2022 (αγγλικά και τουρκικά)
  • · 21 Δεκεμβρίου 2022 (αγγλικά και τουρκικά)

 

 

* Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top