Fractal

Θεατρικός Μονόλογος «Φρέγια»

Γράφει η Χρύσα Νικολάκη //

 

 

Θεατρικός Μονόλογος «Φρέγια», Θέατρο «Νους»,

 

Ρεσιτάλ άψογης ερμηνείας από την εκλεκτή ηθοποιό Έφη Χαντζούλη. Με την απόδοση της ανέβασε στου ουρανού το θεατρικό στερέωμα το αξιολογότατο θεατρικό κείμενο, υπό την μπαγκέτα του σκηνοθέτη. Η ευρηματική μουσική δένει απόλυτα με το όλον σαν της ζωής τους ομόκεντρους κύκλους. Καθαρά υπαρξιακό ψυχολογικό το θέμα με αναφορά στη libido, ειδικά σε παλλόμενες προσωπικότητες που προσπαθούν να εντοπίσουν το ΕΓΩ τους.

 

 

Η σκηνοθεσία του Νίκου Αποστολίδη με την φουτουριστική, μινιμαλιστική και καθαρά συμβολιστική της υφή (νάιλον κουρτίνες, κρεβάτι που λειτουργεί πολυσύνθετα άλλοτε ως αμάξι, άλλοτε ως μουσικό κουτί και άλλοτε ως κρεβάτι ψυχιατρείου) μας έβαλε βαθιά στο χωροχρονικό πλαίσιο του έργου. Ενός θεατρικού έργου από τον φιλόλογο και συγγραφέα Νεκτάριο Παλαιολόγο, που δονεί με την αλήθεια και την ευαισθησία τις αισθήσεις του κοινού, καθώς προσδίδει άρτια φιλολογικά «εμφυτεύματα» (Ρίτσος, Καζαντζάκης) μέσα στο ευφυέστατο και άκρως ρεαλιστικό κείμενο του.

 

Είναι διάχυτη η σύγκρουση της λεγόμενης εύρωστης ”Αστικής τάξης” με το εργασιακό προλεταριάτο. Αυτό όμως δεν εμποδίζει τον διακαή πόθο του έρωτα να γκρεμίσει το τείχος του διαχωρισμού. Μάνα η Φρέγια ονειρεύεται να κατακτήσει τον σύζυγο της κόρης της Άννας, τον Βορειοηπειρώτη Ηλία που εργάζεται σε συνεργείο αυτοκινήτων. Έτσι κάνει σκοπό της ζωής της την πλήρη κατάκτηση του, αδιαφορώντας παντελώς για την Άννα. Ο αδίστακτος φτερωτός καρφώνει τα βέλη του στην καρδιά και το μυαλό της Φρέγια. Το κείμενο απαιτεί σπεσιαλίστα ερμηνευτή και η Έφη Χαντζούλη δικαιώνει την επιλογή της για το δύσκολο αυτό ρόλο. Ένας δραματικός μονόλογος που καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης τέντωσε τις αισθήσεις μας πέρα από τα σύνορα λογικής του κοινού ανθρώπου. Το φιλοσοφικό, ψυχολογικό κείμενο βρήκε την κατάλληλη ερμηνεύτρια που με Επιδαυρικό τρόπο μας μάγεψε απόψε.

 

Η Φρέγια, έχει μέσα της ροπές και δυνάμεις που την οδηγούν σε ”ιστορίες καθημερινής τρέλας”, ζει την δική της υπέρ-πραγματικότητα, αδιαφορώντας για τον κοινό νου και το κοινό αίσθημα. Ο θεατής δεν την καταδικάζει, μα προσπαθεί να μπει στην εσωτερική πλήρη αλήθεια της. Η τεχνική υφή του έργου, η γλωσσική ενορχήστρωση, οι συναρπαστικές αναλύσεις μέσα στο κλίμα του κειμένου, λυτρώνονται από την ιδανική ερμηνεία της Έφης Χαντζούλη. Οι συνεχείς μεταμορφώσεις του προσώπου, οι εκφραστικές αλλαγές, οι στάσεις του σώματος της Φρέγια μας οδηγούν στην υψικάμινο του ερωτικού πάθους και όχι στην απόλυτη δήθεν ελευθερία της ηρωίδας , πέρα από το δυσοίωνο της ουσίας. Η Φρέγια βλέπει αυτό που εμείς δεν βλέπουμε ή απλά φανταζόμαστε σαν ασθενείς ή θεραπευτές. Αισθητικός σταθμός το θέατρο απόψε! Δεν νομίζω κάποια άλλη ηθοποιός να μπορούσε να ερμηνεύσει καλύτερα τον ρόλο της Φρέγιας, καθώς η Έφη Χαντζούλη δε δίστασε να καταθέσει την αλήθεια του ρόλου και της ψυχής της στους θεατές που δικαίως την αντάμειψαν με το αυθόρμητο, παρατεταμένο χειροκρότημά τους που αναμφίβολα θα ηχεί στην σιωπή της καθημερινότητας.

Θερμά συγχαρητήρια Έφη Χαντζούλη. Κανείς θεατρόφιλος μη χάσει αυτή την σπάνια παράσταση που θα ξαναπαιχτεί και πάλι από τον Νοέμβρη στο θέατρο.

 

  • Κείμενο: Νεκτάριος Παλαιολόγος
  • Ερμηνεία: Έφη Χαντζούλη
  • Σκηνοθεσία: Νίκος Αποστολίδης
  • Θέατρο: «ΝΟΥΣ», Πατησίων 113 και Τροίας 34.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top