Fractal

☆ Ο σκύλος τής Γαίας σε μια αριστουργηματική παράσταση στο θέατρο Άλφα

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα //

 

 

Ο σκύλος τής Γαίας σε μια αριστουργηματική παράσταση στο θέατρο Άλφα.

Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό του Λούις Σεπούλβεδα.

 

 

Ο Άνουβις έχει πιάσει ως φαίνεται δουλειά κι ετοιμάζεται να μετακομίσει σε άλλη διάσταση εκατόμβες θυμάτων του κορωνοϊού, της κλιματικής αλλαγής, της αναπόδραστης διασαλεύσεως των οικολογικών ισορροπιών που τις σέβονταν οι λεγόμενοι «πρωτόγονοι», οι «Ιθαγενείς» που ζούσαν σε πλήρη αρμονία με την Φύση και το δάσος άνοιγε σαν μητρική αγκαλιά να τους υποδεχτεί, να τους κρύψει, να τους προστατέψει, να τους θρέψει (με σεβασμό σε όλα τα άλλα είδη, νοήμονα και μη).Τελικά, ποιος είναι ιθαγενής, ποιος είναι ντόπιος, αυτόχθων σε αυτόν τον πλανήτη και ποιος δεν είναι.

 

 

Αυτόχθονες και κληρονόμοι είναι «οι άνθρωποι τής γης» αυτού του έργου που τείνει να γίνει διαδραστικό στην συγκεκριμένη διασκευή-παράσταση με τον περιοδικό φωτισμό της πλατείας και την μπρεχτική απεύθυνση στους θεατές. Όμως κάτι τέτοιο θα προϋπόθετε μια διαφορετική χωροθέτηση. Η σκηνή ιταλικού τύπου και η ράμπα που συνδέει την υπερυψωμένη σκηνή με τον χώρο του κοινού δεν ενδείκνυται για μια απευθείας, ισότιμη, δημοκρατική επικοινωνία όλων με όλους. Το σκηνικό κτήριο, το θέατρο ως αρχιτεκτόνημα καθορίζει την χρήση και το αισθητικό αποτέλεσμα.

Και μία λεπτομέρεια: όταν ο ανθρωποποιημένος σκύλος θεραπεύει με κάποιο μυστικό βότανο τον ομογάλακτο ιθαγενή αδελφό του αντί για κάποιο έμπλαστρο, κατάπλασμα ή κάτι άλλο δένει στο τραυματισμένο του γόνατο ένα απροσδιόριστο εργαλείο που μοιάζει με κορδόνι, σκοινί και λοιπά. Θα έπρεπε κατά την ταπεινή μου γνώμη να φαίνεται η προετοιμασία αυτής της αρχαίας θεραπευτικής συνταγής, εφ’ όσον το επέτρεπε ο επιταχυνόμενος ρυθμός και η σκηνική οικονομία.

Όσον αφορά το λεγόμενο ηχητικό τοπίο (ή ηχητικό περιβάλλον, που δεν είναι ταυτόσημη έννοια αν και συνώνυμη) παραήταν crescendo από την αρχή αυτή η παράσταση τόσον ακουστικά όσο και κινησιολογικά. Η «όψις» βέβαια ήταν απόπειρα επίτευξης μαγικής ατμόσφαιρας, όμως ο ρεαλισμός δεν ήταν το ζητούμενο τόσο στους γλωσσικούς όσο και στους παραγλωσσικούς κώδικες. Περισσότερο προς το επικό, πολιτικό θέατρο προσιδίαζε, ακόμα και προς το agit-prop (αγκιτάτσια-προπαγάνδα).

Κι ο στόχος εδώ ήταν η ευαισθητοποίηση του θεατή για τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον, την ομόνοια, την ειρηνική συμβίωση όλων των λαών, την φιλική υποδοχή των προσφύγων, αφού φαίνεται πως είμαστε όλοι πρόσφυγες στην φιλόξενη και ανεκτική γη.

Απόλυτη επιτυχία σε όλα τα επίπεδα. Η σωματική έκφραση και οι τραγουδιστικές δεξιότητες όλων των τεσσάρων ηθοποιών άγγιζαν τα όρια του τελείου και θα προκαλούσαν ευρύτερη αισθητική ηδονή, αν δεν είχαν τόσον αγχωτικούς ρυθμούς, που σε έμπαζαν όμως στην κατάσταση και σου μετέδιδαν την αγωνία της επείγουσας ανάγκης να εξευρεθεί μία λύση σε παγκόσμια κλίμακα, γιατί τις επιπτώσεις της απληστίας, της αλαζονείας, του αμοραλισμού και των παράλογων επιλογών κάποιων τις υφιστάμεθα όλοι, ανεξαιρέτως.

Η πανδημία είναι μόνον η αρχή και τα πράγματα θα χειροτερέψουν με γεωμετρική πρόοδο (με ή χωρίς Κασσάνδρες).

Αυτά τα νέα παιδιά μεταδίδουν την χαρά της ζωής. Με τραγούδι και χορό προσπαθούν να μας αφυπνίσουν.

Διονυσιακό το κουαρτέτο ανθρωπίνων σωμάτων που συμπάσχουν με ολάκερη την οικουμένη.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ!!! ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟΥΣ!!! ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΌΛΩΝ…

 

 

 

 

 

info:

Iστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό

του Λούις Σεπούλβεδα

 

Πρεμιέρα: Δευτέρα 1η Νοεμβρίου

Ένα έργο – φόρος τιμής στον αδικοχαμένο στη μάχη με τον κορωνοϊό

αγωνιστή συγγραφέα Λούις Σεπούλβεδα και σε κάθε αγωνιζόμενο άνθρωπο.

 

Με την υποστήριξη:

Διεθνής Αμνηστία

WWF Ελλάς

Ελληνικό Δίκτυο «ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ»

 

Kώστας Γάκης σκηνοθετεί και διασκευάζει για το θέατρο το αριστούργημα του Λούις Σεπούλβεδα «Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό». Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου στο Asian Cultural Center της Νότιας Κορέας, ήρθε η στιγμή της παρθενικής παρουσίασής του στην Αθήνα, στο θέατρο Άλφα – Ληναίος-Φωτίου, από την Δευτέρα 1 Νοεμβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00.

 

Ένα θεατρικό έργο που η καρδιά του χτυπάει δυνατά για τα αρχαία δάση του πλανήτη και για τις φυλές που ζουν ακόμα σε αυτά, σε αρμονία με τη Μάνα Γη κι όσα απλόχερα μας δίνει, όσο και να τη κακομεταχειριζόμαστε.

Ένα έργο – φόρος τιμής στον αδικοχαμένο στη μάχη με τον κορωνοϊό αγωνιστή συγγραφέα Λούις Σεπούλβεδα και σε κάθε αγωνιζόμενο άνθρωπο.

 

Ένα έργο τραγικά επίκαιρο μετά τις πρόσφατες τεράστιες φωτιές στον Αμαζόνιο, αλλά και με τον τρόπο που η κυβέρνηση της Βραζιλίας μεταχειρίζεται τους αυτόχθονες του Αμαζονίου.
Ένα έργο όμως «ελπιδοφόρα επίκαιρο» αφού η Χιλή βρίσκεται σε τροχιά ξεριζώματος του συντάγματος του δικτάτορα Πινοσέτ και μετάβασης σε μια πραγματική δημοκρατία. Με την Ελίζα Λονκόν, μια γυναίκα ιθαγενή Mapuche ως πρόεδρο, η νεοσυσταθείσα σε Σώμα Συντακτική Συνέλευση της Χιλής έδωσε σαφές στίγμα δικαίωσης των ιθαγενών πληθυσμών από το νέο Σύνταγμα της χώρας.

 

Η παράσταση υποστηρίζει αυτό τον αγώνα και μας μεταφέρει στη φυλή των Mapuche, των «Ανθρώπων της Γης», των ιθαγενών της Νότιας Χιλής που εκδιώχθηκαν βίαια από τις εστίες τους από τις μεγάλες εταιρείες υλοτομίας, που καταστρέφουν τους τελευταίους πνεύμονες του πλανήτη και σβήνουν βίαια τη μνήμη και την αρχαία γνώση των φυλών του κόσμου.

 

Στη θεατρική διασκευή του έργου, μια φυλή «Ανθρώπων της Γης» καταλαμβάνει τη σκηνή του θεάτρου Άλφα – Ληναίος-Φωτίου, με τα πολυφωνικά της τραγούδια, την έντονη τελετουργική σωματικότητα, τους μύθους και τους θρύλους αλλά και την αγωνιώδη κραυγή του δίκαιου αγώνα τους.

Το στοιχείο της βίας, του διωγμού, του άδικου ξεριζωμού, του σπαραγμού εναλλάσσεται με τις ποιότητες των Mapuche που μας κάνουν ακόμα να χαμογελάμε: ευγνωμοσύνη, γενναιοδωρία, αγάπη για τη γη, αλληλεγγύη, οργανική σχέση με τη μνήμη και την αρχαία κληρονομιά.

 

Ο Κώστας Γάκης, κάτοχος του βραβείου Δημήτρης Χορν, σε έναν συγκλονιστικό μονόλογο, δανείζεται τη φωνή ενός σκύλου, αλλά και του ίδιου του συγγραφέα, για να μας μιλήσει για όλα αυτά που μας καίνε, για τη σχέση δυνάστη που διατηρούμε με τη Μάνα Γη αλλά και για εκείνη τη θαλπωρή και ψυχική ευρυχωρία  που μας προσφέρουν τα διδάγματα των φυλών του κόσμου για μια οργανική και τρυφερή σχέση με τη φύση.

 

 

Ταυτότητα παράστασης       

 

  • Κείμενο: Λούις Σεπούλβεδα
  • Μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης
  • Σκηνοθεσία – Μουσική σύνθεση: Κώστας Γάκης
  • Διασκευή: Κώστας Γάκης, Νατάσα – Φαίη Κοσμίδου
  • Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: η ομάδα
  • Φωτισμοί: Παναγιώτης Πλασκασοβίτης
  • Ερμηνεύουν: Γιάννης Βασιλώττος, Ελευθερία Μάζαρη, Ιωάννα Παπακωνσταντίνου
  • Σύνθεση Body Percussion – Tap : Τζωρτζίνα Βαρδουλάκη
  • Σκηνικές Κατασκευές: Στέφανος Λώλος
  • Στο ρόλο του Σκύλου ο Κώστας Γάκης

 

Παραγωγή: ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΝΑΜ(Μ)Α

Επικοινωνία – προβολή θεάτρου Άλφα – Ληναίος-ΦωτίουΜαρίκα Αρβανιτοπούλου

 

 

Trailer παράστασης:

 

Info

 

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΦΑ – ΛΗΝΑΙΟΣ-ΦΩΤΙΟΥ
28ης Οκτωβρίου 37, Αθήνα 104 32, Τηλέφωνο: 210-5201828

https://www.alfatheater.gr/

https://www.facebook.com/alfatheater.gr/

 

Το θέατρο Άλφα – Ληναίος-Φωτίου θα λειτουργήσει:

  • κάθε Δευτέρα θα είναι μεικτός χώρος, δηλαδή για όσους έχουν κάνει rapid testμε διάρκεια 48 ωρών, εμβολιασμένους και νοσήσαντες, και με πληρότητα 50%.

 

  • κάθε Τρίτη ως αμιγώς covid free κλειστός χώρος, μόνο για εμβολιασμένους και νοσήσαντες με πιστοποιητικό σε ισχύ (180 ημέρες μετά τον πρώτο θετικό έλεγχο).

 

 

Αστυνομική ταυτότητα, δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο είναι απαραίτητα προκειμένου να διενεργείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας.

 

 

 

* Ο Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας είναι επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ (www.konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top