Fractal

✓ Demi Kaia: «Από τη μία η ανάγκη της έκφρασης κι από την άλλη η προκλητική παρουσίαση της πραγματικότητας που βιώνουμε όλοι μας καθημερινά, καθιστούν τα βιβλιόπτερα έναν οδηγό επιβίωσης από κάθε άποψη».

Συνέντευξη στη Ρίτα Βελώνη //

 

 

«Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών», η έκθεση της Demi Kaia στην οικία Κατακουζηνού

 

 

Στην έκθεση «Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών», που εγκαινιάστηκε την Πέμπτη 27 Απριλίου στο Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Καντακουζινού, η γνωστή εικαστικός Demi Kaia παρουσιάζει, εκτός από επιλεγμένα εικαστικά έργα και περισσότερα από 60 βιβλία από τη συλλογή των προσωπικών της αναγνωσμάτων, από τις φοιτητικές της σημειώσεις, μέχρι βιβλία που διάβασε και ζωγράφισε πάνω τους πριν λίγες ημέρες. Ας δούμε όμως τι μας είπε για τα μυστικά της τέχνης της η ίδια η δημιουργός.

 

 

 

-Τι σημαίνουν για εσάς τα έργα σας που συνθέτουν την ενότητα βιβλιόπτερα, ή η βιβλιοθήκη των επιθυμιών; Έχετε πει ότι η έκθεση αυτή είναι ένα διαρκές project! Ομολογώ ότι όταν πρωτοείδα το έργο σας με τις επιζωγραφισμένες σελίδες των βιβλίων ενθουσιάστηκα, αντιλαμβανόμενη, ότι τα σχέδια σας δεν περιορίζονται στο περιεχόμενο του βιβλίου άλλα το τυπογραφικό χαρτί λειτουργεί ως μέσο, με τον ίδιο τρόπο που θα αντιστοιχούσε ένα ανοιγμένο βιβλίο σ’ ένα τελαρωμένο πίνακα.

Τα βιβλιόπτερα αποτελούνται από ύλη και πνεύμα, όπως κάθε άλλο ζωντανό πλάσμα στον πλανήτη. Φανταστείτε ότι η μυρωδιά που αναδύουν είναι ένα μείγμα αρώματος, μελανιού και καφέ, συν τη φυσική μυρωδιά του βιβλιοδετημένου χαρτιού. Η ζωγραφισμένη εικόνα μέσα στο βιβλίο είναι απλά μία ρομαντική υπενθύμιση της ανθρώπινης ύπαρξης, όπως αυτή αποτυπώνεται στις πιο μύχιες σκέψεις μου. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι δεν θα συναντήσεις κανένα τοπίο ή αντικείμενο ζωγραφισμένο μέσα στα βιβλιόπτερα. Άρα στην ουσία αυτό που περιγράφω είναι ένα καινούργιο όν που προσπαθεί να καταλάβει χώρο και χρόνο σε έναν εχθρικό για εκείνο ψηφιακόo περιβάλλον. Τα βιβλιόπτερα όμως θέλουν να συνυπάρξουν με τα ολογράμματα τους. Γοητεύονται από την τεχνολογία και τη θεωρούν αναπόσπαστο κομμάτι της ύπαρξης και της τηλεμεταφοράς τους.

 

-Ποια είναι τα κυρίως θέματα που συνοδεύουν τα βιβλιόπτερα;

Η συνύπαρξη, η ερωτική επιθυμία, η παρακμή, η απώλεια, το τραύμα, η διαστροφή συνήθως συνοδεύουν τους χαρακτήρες που απεικονίζονται μέσα σε ένα κείμενο του Μπατάιγ ή του Μποντλέρ, αλλά και του Δημητριάδη και άλλων. Κι εκεί που δεν το περιμένεις ξαφνικά εμφανίζεται το μουσούδι ενός κουταβιού, ή το απορημένο βλέμμα ενός πουλιού για να σου υπενθυμίσει τον αέναο κύκλο της ζωής και του εφήμερου. Κάτι σαν το κουτί της Πανδώρας που ενώ άνοιξε και σκόρπισε όλα τα κακά στον κόσμο, στον πάτο του περιείχε την ελπίδα.

 

– Γίνεται αντιληπτό ότι το περιεχόμενο των βιβλίων που έχετε επιλέξει λειτουργεί ως μια πλατφόρμα στην οποία επιστρέφεται με ένα βιωματικό τρόπο. Υπάρχει λοιπόν μια σχέση που είναι συμπληρωματική σε σχέση με το κείμενο και ταυτόχρονα ακολουθεί τις διαθέσεις σας εκείνη τη στιγμή. Η Εφη Φαλίδα ως επιμελήτρια της έκθεσης υποστηρίζει ότι η ενότητα “βιβλιόπτερα” προκύπτει από την πύκνωση και την ένταση των συναισθηματικών καταστάσεων και κάνει τη συσχέτιση με το σώμα αυτής της οντότητας που “πτεροφυεί επιθυμία άρνηση και βία, πόνο, απορία και θυμό”.

Η δουλειά μου ήταν πάντα βιωματική και απόλυτα περιγραφική σε σημείο αφοπλιστικής ειλικρίνειας που μερικές φορές κι εγώ η ίδια αναρωτιέμαι με την γραφή μου. Από τη μία η ανάγκη της έκφρασης κι από την άλλη η προκλητική παρουσίαση της πραγματικότητας που βιώνουμε όλοι μας καθημερινά, καθιστούν τα βιβλιόπτερα έναν οδηγό επιβίωσης από κάθε άποψη. Και χρησιμοποιώ τη λέξη επιβίωση συνειδητά, καθώς η επίγνωση του θανάτου είναι αυτό που καθιστά τα βιβλιόπτερα διαφορετικά και ίσως “ανώτερα” όντα. Βρίσκονται εκεί για να μας θυμίζουν ότι η περιπλοκότητα της ύπαρξης εξατμίζεται μπροστά στην απλότητα της στιγμής, του τώρα, του εφήμερου. Το κείμενο σε μία απόλυτη συμμαχία με την εικόνα μας καθιστά πιο ρευστούς, πιο ελεύθερους προς κάθε κατεύθυνση. Είτε προς την άνοδο, είτε προς την κάθοδο.

 

 

-Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μια κατηγορία εικαστικών εγκαταστάσεων που βασίζεται κυρίως στην έρευνα και της οποίας η κυρίαρχη στρατηγική της παρουσίασης άφορα βιβλία και σημειώσεις. Το έργο σας θα μπορούσε να οριστεί στο πλαίσιο μιας στρατηγικής της συσσώρευσης και της πληροφορίας με σκοπό την παραγωγή της γνώσης. Όμως η ιδιοτυπία αυτής της εικονογραφικής βιβλιοθήκης μας οδηγεί σε μια αμφισβήτηση του επιφανειακά ορθολογικού χαρακτήρα αυτής της πρακτικής. Δεν παραμένει στο επίπεδο της περιγραφής της πληροφορίας. Πιστεύετε ότι μπορεί να παράγει ένα είδος γνώσης που είναι πέρα από τη συμβατική πληροφορία σύνδεσης ανάμεσα στο σχέδιο και το περιεχόμενο του γραπτού;

Τα είπατε σχεδόν όλα. Η έρευνα για μένα είναι η αρχή των πάντων. Όλα ξεκινούν από μία απορία. Από εκεί και πέρα ξεκινάει η καταγραφή/περιγραφή. Στην αρχή στεγνά, σχεδόν ειδησεογραφικά. Οι συνδέσεις όμως είναι εκείνες που με οδηγούν στη “γνώση” και το μοίρασμα αυτής της γνώσης είναι ένα από τα παράγωγα της σύγχρονης τέχνης. Όπως αναφέρει η επιμελήτρια των Βιβλιόπτερων, Έφη Φαλίδα, στο κείμενο της “Ο πόθος της Τέχνης σώζει από τη Φρίκη”.

 

 

 

Λίγα λόγια για την Demi Kaia

Γεννήθηκε στη Λάρισα και αποφοίτησε με Degree of Bachelor of Arts από το La Verne University of California. Οι συνθέσεις της πολλές, άλλες σε ζωγραφική μεγάλων διαστάσεων και άλλες με τη μορφή σημειωματάριων, ημερολογίων της επικαιρότητας με αναφορές σε πηγές και μεγάλα πολιτικά γεγονότα, σημειώσεων σε λογοτεχνικά βιβλία που τα οικειοποιείται, η Demi Kaia είναι αδύνατον να ορισθεί με έναν και μόνο τρόπο, είναι αδύνατο να μπει σε ένα καλούπι. Τίποτα δεν την αφήνει αδιάφορη. Κάθε μικρό ή μεγάλο κοινωνικό γεγονός γίνεται «τροφή» για το καλλιτεχνικό της έργο. Η ευφυία της τέχνης της είναι πρόδηλη σε όλα της τα έργα. Η εξουσία, η καταπίεση της γυναίκας, η ηθική, και οικονομική κρίση, η σεξουαλικότητα, η χειραφέτηση είναι τα ζητήματα που «καίνε» για την ίδια.

 

 

INFO

 

Ταυτότητα έκθεσης

«Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών»

Της Demi Kaia

Στην Οικία Κατακουζηνού Αμαλίας 4, Αθήνα 105 57

Μετρό σταθμός «Σύνταγμα»

Τηλέφωνο: 210 322 2144 και 694 482 5164

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 13 Μαΐου.

Να σημειωθεί ότι οι φωτό είναι του Πάρη Ταβιτιάν

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top