Fractal

Aude Sapere | 60η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας με κέντρο το queerness και τον φεμινισμό.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μούσσας //

 

 

60η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας με κέντρο το queerness και τον φεμινισμό.

Ο Χρυσός Λέοντας στη συλλογικότητα των Μαορί και μια αναφορά έκπληξη σε τρανς καλλιτέχνη.

Μια πολύχρωμη Μπιενάλε Τέχνης όπως το κεντρικό περίπτερο στα Giardini, που καλωσορίζει τους επισκέπτες με φωτεινά χρώματα, έθνικ σχέδια και διεμφυλικά σύμβολα.

Σε αυτό το σκηνικό που θυμίζει καλειδοσκόπιο ικανό να κάνει ακόμη και εκείνους που δεν έχουν πατρίδα, εκείνους που έχουν διωχθεί ή μεταναστεύσει να αισθάνονται σαν στο σπίτι τους, έφτασαν για να λάβουν τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας η Mataaho Collective, η οποία σχηματίστηκε από τη Νέα Ζηλανδία και εν μέρει Μαορί καλλιτέχνες Bridget Reweti, Erena Baker, Sarah Hudson και Terri Te Tau.

 

 

 

Η κολεκτίβα έφερε στο επίκεντρο την παράδοση των Μαορί και τα παραδοσιακά χαλιά takapau. Η εγκατάσταση, αναφέρει το σκεπτικό για τη διάκριση, «είναι ταυτόχρονα κοσμολογία και καταφύγιο και το εντυπωσιακό μέγεθός της αποτελεί ένα μηχανικό επίτευγμα που κατέστη δυνατό μόνο με τη δύναμη και τη δημιουργικότητα της ομάδας». Οι καλλιτέχνες, ενθουσιασμένοι, ευχαρίστησαν τον επιμελητή Adriano Pedrosa «ο οποίος έδωσε την ευκαιρία σε τόσες πολλές queer και αυτόχθονες φωνές να μιλήσουν σε αυτή την Μπιενάλε».

Ένας τεράστιος χώρος και μια μοναδική δυνατότητα να ακουστεί η δική του καλλιτεχνική μελωδία, αυτός είναι ο βασικός άξονας της 60ης έκδοσης της Μπιενάλε κάτω από το πρόσημο του queerness, του φεμινισμού, της συμπερίληψης. Έκδοση στην οποία για πρώτη φορά, γίνεται ειδική μνεία σε ένα τρανς άτομο μια καλλιτέχνιδα από την Αργεντινή την La Chola Poblete η οποία δήλωσε : «Ελπίζω να μπορέσω να ανοίξω έναν καινούργιο μονοπάτι, έτσι ώστε άλλοι άνθρωποι σαν εμένα να κατακτήσουν παρόμοιους χώρους πολιτισμού και να απελευθερωθούν από στερεότυπα και ετικέτες».

Ο υπουργός Πολιτισμού Gennaro Sangiuliano μίλησε επίσης για την ελευθερία: «Ο επικεφαλής επιμελητής της έκθεσης δήλωσε στους New York Times ότι εδώ ήταν σε θέση να ενεργεί με πλήρη ελευθερία: και θα είναι πάντα έτσι» είπε, προσθέτοντας ότι είναι καθήκον μας να επιτρέπεται στους καλλιτέχνες να εκφράζονται ελεύθερα. Η τέχνη γίνεται έτσι ένας δρόμος προς την ελευθερία, όπως υπογράμμισε και ο πρόεδρος της Μπιενάλε Pietrangelo Buttafuoco, ο οποίος την όρισε ως «μια περιπέτεια της ψυχής και αυτό που οφείλουμε σε αυτήν είναι ένα ταξίδι αναζήτησης του φωτός, του συνεχούς πειραματισμού όλων των συναισθημάτων».

 

 

Αλλά η τέχνη είναι επίσης δέσμευση, γι’ αυτό και μια δεύτερη τιμητική μνεία δόθηκε στην ογδονταεπτάχρονη Παλαιστίνια Samia Halaby την ακούραστη πρωτοπόρο της ψηφιακής τέχνης. Τέλος, ειδικό βραβείο απονεμήθηκε στην εθνική συμμετοχή της Δημοκρατίας του Κοσσυφοπεδίου για την εγκατάσταση της Doruntina Kastrati, η οποία συνδέεται με τη γυναικεία εργασία στον τομέα της βιομηχανίας και τη φθορά του σώματος των εργαζόμενων γυναικών. Οι γυναίκες βρίσκονται επίσης στο επίκεντρο της διάκρισης Lifetime Achievement Lions, που απονέμεται στην Anna Maria Maiolino, γεννημένη στην Καλαβρία και κατόπιν μετανάστρια στη Βραζιλία καθώς και στην Τουρκάλα Nil Yalter, πρωτοπόρο του παγκόσμιου φεμινιστικού κινήματος.

«Αφιερώνω αυτό το λιοντάρι στην ειρήνη, την οποία τόσο έχουμε ανάγκη στις μέρες μας», δήλωσε η νεαρή καλλιτέχνιδα που κέρδισε τον Ασημένιο Λέοντα, η Νιγηριανή Karimah Ashadu. Ο Χρυσός Λέοντας για την Καλύτερη Εθνική Συμμετοχή απονεμήθηκε στην Αυστραλία, για το μνημειώδες οικογενειακό δέντρο του «Πρώτου Έθνους» ζωγραφισμένο με κιμωλία, ένα εύθραυστο ιστορικό αρχείο γεμάτο πένθος. Η επιμελήτρια Ellie Buttrose ενθουσιασμένη δήλωσε: «Όλοι μοιραζόμαστε την ευθύνη να φροντίζουμε όλα τα έμβια όντα, σήμερα και στο μέλλον».

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top