Fractal

Διπλό ταξίδι

Γράφει η Μαρία Λιάκου //

 

«Αθήνα- Δελχί-Αθήνα» της Έλενας Πέγκα, εκδόσεις ΑΓΡΑ -2019

 

Ως αφετηρία της ελληνικής ταξιδιωτικής λογοτεχνίας έχει καθιερωθεί η σειρά «Ταξιδεύοντας» του Νίκου Καζαντζάκη. Με το είδος αυτό (εκτός των γνωστών Περιηγητών- βλέπε Παυσανίας) έχουν ασχοληθεί και άλλοι συγγραφείς  όπως ο Κώστας Ουράνης, ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος και ο Πέτρος Χάρης.

Η διηγηματογράφος και θεατρική συγγραφέας Έλενα Πέγκα με αυτό το πρώτο της μυθιστόρημα αλλά και ταξιδιωτικό οδηγό, θα έλεγα ότι μπαίνει δυναμικά στο είδος αυτό με επιτυχία.

Στο μυθιστόρημά της αναφέρεται κυρίως σε ένα διπλό ταξίδι. Το ταξίδι περιήγησης στην Ινδία αλλά και της αυτογνωσίας της.  Εικόνες και πρόσωπα που συναντά  η αφηγήτρια- συγγραφέας ενεργοποιούν ερωτήματα   κυρίως ταυτότητας. Ο τόπος και τα πρόσωπα που συναντά γίνονται αφορμή για διερεύνηση με ένα άλλο εσωτερικό βλέμμα σκέψης και ανάλυσης.

«Η γυναίκα που ταξιδεύει» κάνει εν μέρει μια αυτοβιογραφική  εξιστόρηση αλλά μιλάει και με τον γιό της κυρίως για τις  μεταμορφώσεις. Η ινδουιστική θρησκεία αλλά και η ελληνική μυθολογία είναι γεμάτη από μεταμορφώσεις.

«Οι μεταμορφώσεις εξηγούν το ανεξήγητο» αναφέρει στην σελ.102

Ξεχωριστό ενδιαφέρον αποτελεί στο βιβλίο «το σπίτι» –ως  σύμβολο ταυτότητας και διατυπώνει πολλά ερωτήματα.

«Το σπίτι είναι κάτι πολύ προσωπικό, ένα σύνολο από εκτιμήσεις, συνειρμούς, έννοιες, συναισθήματα, μνήμες» σελ 214

Και «.. Το σπίτι στα όνειρα και στην ψυχανάλυση είναι ένα σύμβολο για το εγώ» σελ 215

Αναρωτιέται «..Πότε ένα σπίτι παύει να είναι σπίτι;» στην σελ 214

«…Η επιστροφή στην Αθήνα στο σπίτι της, πριν λίγο την τάραζε. Τώρα σαν να ένιωθε οπλισμένη με μια νέα ορμή, μια διαφορετική γενναιότητα. Το χάος της Ινδίας, οι άνθρωποί της που είναι τόσο ανθεκτικοί, η αρχαία πνευματικότητα που επιβιώνει ακόμη εδώ, όλα αυτά, την αφορούσαν και την έκαναν να μη νιώθει ξένη, ούτε εδώ ούτε στο σπίτι της… Ένιωσε πιο ελεύθερη, εκείνο το απόγευμα της Τρίτης σε έναν άγνωστο κήπο στο Δελχί, έξω από το σπίτι που είχε πάψει να είναι σπίτι.» σελ.216

Ως προς το αφηγηματικό μέρος η συγγραφέας με μικρά κείμενα – ως προς την έκταση δίδει ένα περιγραφικό μέρος του τόπου αναφοράς και στην συνέχεια παραθέτει σκέψεις και συναισθήματα μέσα από ένα συνεχές flashback. Το ταξίδι κυριαρχεί αλλά συνάμα βρίσκονται στον φόντο της η οικογένεια, οι ανθρώπινες σχέσεις,  τα βιβλία, το άδειο σπίτι, οι συνεχείς μετακινήσεις, η μίξη της κουλτούρας στον σύγχρονο κόσμο, το τυχαίο, η γιόγκα, οι Δελφοί…

«..Η γυναίκα πού ταξιδεύει βιώνει το ταξίδι της σαν να διαβάζει ένα βιβλίο πού τη συγκινεί, γιατί βλέπει τον εαυτό της μέσα σε αυτό» σελ. 150

Σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο που η κινητικότητα των ανθρώπων είναι μεγάλη και εγείρει ποικίλα ζητήματα είναι αναμενόμενο και η Λογοτεχνία να πάρει θέση. Αυτό το είδος της ταξιδιωτικής γραφής στο συγκεκριμένο βιβλίο έχει άλλη μορφή και η θεματολογία  το κάνει ενδιαφέρον. Η ενασχόληση της με την θεατρική γραφή φαίνεται ότι της δίδει εφόδια ως προς την ακρίβεια και την  πυκνότητα του λόγου. Η εικόνα και το συναίσθημα σε μια ζυγαριά ακριβείας.

Η συγγραφέας κατορθώνει με αυτή την νέα δομή γραφής να  αποκαλύψει «την ψυχή» του τόπου (Ινδία), των ανθρώπων και της γραφής. Πολλά βιβλία μπορούμε να τα απολαμβάνουμε για τις ιστορίες τους αλλά υπάρχουν – ευτυχώς- και βιβλία με βαθύτερα λογοτεχνικά μηνύματα. Που χαρίζουν στον αναγνώστη  μια ξεχωριστή εμπειρία με βύθιση στα ενδότερα. Για ένα τέτοιο βιβλίο πρόκειται εδώ και σας το συστήνω.

 

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Έλενα Πέγκα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε θέατρο και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Wesleyan στο Κονέκτικατ των ΗΠΑ (Β.Α.), και σενάριο-συγγραφή θεατρικών έργων στο University of Southern California του Λος Άντζελες (Μ.Α.). Άρχισε την καριέρα της ανεβάζοντας έργα σε πρωτοποριακά θέατρα της Νέας Υόρκης. Στη δεκαετία του ’90 επέστρεψε στην Ελλάδα. Θεατρικά της έργα έχουν παρουσιαστεί στο Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Ελληνικό Φεστιβάλ, στους Δελφούς και αλλού. Κείμενά της θεατρικά και πεζά έχουν μεταφραστεί στα ολλανδικά, σουηδικά, γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά, αγγλικά, και έχουν παρουσιαστεί στο Σαν Φρανσίσκο, στη Νέα Υόρκη, στη Λισσαβόνα, στην Ολλανδία, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στην Γαλλία. Επίσης έγραψε το σενάριο για την βραβευμένη ταινία του Λάκη Παπαστάθη “Το μόνον της ζωής του ταξίδειον”. Διδάσκει γραφή θεατρικού έργου στο Τμήμα Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου και στο Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου. Τα θεατρικά της έργα κυκλοφορούν από τις εκδόσεις “Νεφέλη” ενώ τα πεζά της από τις εκδόσεις “Άγρα”. Η συλλογή διηγημάτων της “Σφιχτές ζώνες και άλλα δέρµατα” τιμήθηκε με το βραβείο διηγήματος του Ιδρύματος Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών, το 2012.

 

ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ

Γυναίκα και λύκος, 2013

Νάρκισσος, 2011

Φαίδρα ή Άλκηστη: Love Stories, 2007

Ποιοι είναι οι καινούργιοι μας φίλοι;, 2006

H Nelly’s βγάζει βόλτα τον σκύλο της, 2003

Όταν χορεύουν οι Go-Go Dancers, 2002

3-0-1 Μεταφορές, 2000

Τα καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα, βασισμένο στο παραμύθι του Χ.Κ. Άντερσεν, 1999

Βαλς Εξιτασιόν, Αμορε 1998

Η Καίτε Κόλλβιτς παρουσιάζει μια σύντομη ιστορία της μοντέρνας τέχνης, 1995

Η γυναίκα του Γκόρκι, 1995

Ένας βασιλιάς που ακούει βασισμένο σε ένα διήγημα του Ι. Καλβίνο 1994

The Greek Alien & Τα δηλητήρια της θάλασσας, 1993

6 νούμερα ζήλιας  βασισμένο στον Οθέλλο του Σαίκσπηρ, 1992

Don Surrealism, μονόπρακτο, 1991

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top