Fractal

Προτροπή για μακρινά ταξίδια

Γράφει η Ελένη Χ. Βασιλάκη //

 

Γεώργιος Νικ. Σχορετσανίτης, «Ασιατικές Νοσταλγίες», Εκδόσεις Οδός Πανός, Αθήνα 2020

 

Μπορεί κάποιος που δεν έχει ταξιδέψει ποτέ στην Ασία να τη νοσταλγεί;

Η απάντηση είναι θετική αν την έχει γνωρίσει μέσα από τα μάτια του Γιώργου Νικ. Σχορετσανίτη και το βιβλίο του «Ασιατικές Νοσταλγίες».

Οι «Ασιατικές Νοσταλγίες» του χειρουργού-ταξιδευτή Γιώργου Σχορετσανίτη αποτελούν ένα ολοκληρωμένο ταξίδι πέρα και πίσω απ’  όσα βλέπει ένας τυπικός τουρίστας και γι’ αυτό ακριβώς το λόγο οι εικόνες και οι γνώσεις που προσφέρει στον αναγνώστη είναι πολύτιμες.

Ο πολιτισμός, η ιστορία, η καθημερινότητα και προσεκτικά επιλεγμένες άγνωστες πτυχές της ζωής της Βιρμανίας, της Καμπότζης, της Ταϊλάνδης, της Σρι Λάνκα, της Ιαπωνίας, ξεδιπλώνονται μέσα στις σελίδες του βιβλίου καθιστώντας τον αναγνώστη συνταξιδιώτη σε αυτό το μακρινό και γοητευτικό ταξίδι στην Ασία.

Ο συγγραφέας, μέσα από την μεγάλη εμπειρία που έχει αποκτήσει ταξιδεύοντας, καταφέρνει να δει πίσω από τις χαραμάδες τους προφανούς και του τουριστικού κι αυτό που εισπράττει από τα ταξίδια του το μετουσιώσει σε πολύτιμο συγγραφικό υλικό, το οποίο μοιράζεται με όλους εμάς.

Το πάντρεμα της ιστορίας με τον πολιτισμό, οι περιγραφές των  κοινωνικοπολιτικών συνθηκών δημιουργίας των τόπων που επισκέπτεται αλλά και οι άγνωστες και με μεγάλο ενδιαφέρον γωνιές που εντοπίζει, δίνουν στο αναγνωστικό κοινό μια ολοκληρωμένη εικόνα που κανείς ταξιδιωτικός οδηγός δεν μπορεί να προσφέρει.

Από το ναό των τυλιγμένων φιδιών στην καρδιά της καμποτζιανής ζούγκλας, το μουσείο βασανιστηρίων των Κόκκινων Χμερ στην Πνομ Πενχ, το ορφανοτροφείο των ελεφάντων στην Πιναβέλα της Σρι Λάνκα μέχρι το μυστηριώδες δάσος των αυτοκτονιών στην Ιαπωνία οι συγκινήσεις που μπορεί να ζήσει ο αναγνώστης των Ασιατικών Νοσταλγιών, είναι πολλές. Δεν είναι μόνο ο διαφορετικός πολιτισμός και κουλτούρα αυτών των λαών και πολύ ξεχωριστών χωρών που μαγνητίζει και κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον, είναι και ο τρόπος προσέγγισης τους που διακρίνεται από το ρεαλισμό, το σεβασμό, και την αμερόληπτη ματιά του συγγραφέα.

Ο Γιώργος Σχορετσανίτης καταφέρνει να δει και να μυήσει και τον αναγνώστη του στην όμορφη πλευρά που μπορεί να έχει το δάσος Aokigahara με τις χαμένες ψυχές, να του μεταφέρει την ιερότητα του χώρου του ναού του ιερού δοντιού του Βούδα στην πόλη Κάντυ, καθώς και του φαλλικού ιερού Chao Mae Tupitim στην Μπανγκόκ, να περπατήσει χέρι χέρι μαζί του στις απέραντες φυτείες τσαγιού στη Σρι Λάνκα και στους βασιλικούς βοτανικούς κήπους της Περαντένια, να του εξηγήσει την αλήθεια που κρύβει πίσω της η περίφημη γέφυρα του ποταμού Κβάι.

Μάλιστα όποιος έχει παρακολουθήσει στην πορεία των ετών την εξέλιξη του συγγραφικού έργου του Γιώργου Σχορετσανίτη δεν μπορεί να μην παρατηρήσει πως στις «Ασιατικές Νοσταλγίες» κάνει κι ένα βήμα παραπέρα δίνοντας στο συγκεκριμένο βιβλίο και μια ώριμη λογοτεχνική πινελιά, μέσα από περιγραφές που δεν περνούν απαρατήρητες.

 

Γιώργος Σχορετσανίτης

 

Ο ίδιος στο επίμετρο του βιβλίου του γράφει: «Για να είναι διαρκές ένα οδοιπορικό χρειάζεται να μιλήσει για πολλά και καλά, αλλά πάνω απ’ όλα χρειάζεται να προσθέσει κάτι ελκυστικό και σημαντικό στη γνώση μας για τον τόπο και τους ανθρώπους του σήμερα, πέρα από τις τετριμμένες περιγραφές». Αυτό μοιάζει να είναι και η επιτυχία του οδοιπορικού που παρουσιάζεται στις «Ασιατικές Νοσταλγίες».

Ανοίγει διάπλατα τις πύλες εξωτικών τόπων και τόσο διαφορετικών, από τον ευρωπαϊκό, πολιτισμών μ’ ένα τρόπο μοναδικό, που αποτελεί κατάκτηση μετά από τόσα πολλά, μακρινά και γεμάτα εμπειρίες, ταξίδια.

Ο Γιώργος Σχορετσανίτης λειτουργεί στις «Ασιατικές Νοσταλγίες» ως δημοσιογράφος που εντοπίζει αυτό που πραγματικά ενδιαφέρει, ως γιατρός προσφέροντας τη διαφορετική γνώση πάνω στην επιστήμη του την οποία συναντά στους ξένους τόπους, ως οδοιπόρος που ποτέ δεν κουράζεται στην αναζήτηση του άγνωστου, ως άνθρωπος που αναζητά τη γνώση και τη σοφία διαφορετικών λαών και ως ταξιδιωτικός συγγραφέας που επιλέγει προσεκτικά κάθε προορισμό του

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top