Fractal

«Μια ιστορία για τις διαψεύσεις και τις ματαιωμένες προσδοκίες»

Γράφει η Μαρία Λιάκου //

 

Γιόζεφ Ροτ «Απρίλης – Η ιστορία ενός έρωτα», Μετάφραση-Επίμετρο: Αγγελική Κορρέ, Εκδόσεις κοβάλτιο 2022

 

Ένας μοναχικός περιπλανώμενος άντρας φτάνει σε μια επαρχιακή πόλη Απρίλη μήνα. Συνάπτει σχέση με μια γυναίκα, μα σύντομα ερωτεύεται το «κορίτσι στο παράθυρο». Η αναβλητικότητα και η υποψία ενός επερχόμενου θανάτου θα καθορίσουν εάν αυτός ο έρωτας θα ευοδωθεί. Εξάλλου, ο ήρωας του Ροτ δεν ενδιαφέρεται τόσο για το «θήραμα» όσο για την ίδια την ιχνηλασία. Έχει πράγματι εμμονή με τον έρωτα· και η εμμονή του εδράζεται στο γεγονός ότι τον θεωρεί το αξιολογότερο πράγμα που θα θυσίαζε για χάρη της περιπλάνησης. Έως τις 28 Μαΐου: όταν γνωρίζει πια κανείς τι είναι εκείνο που θέλει… (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο Απρίλης δημοσιεύτηκε το 1925. Πρόκειται για ένα ολιγοσέλιδο κείμενο ( νουβέλα) που συνοδεύεται από ένα έξοχο Επίμετρο που βοηθάει τον αναγνώστη να ιχνηλατήσει  το κείμενο με ενδιαφέρον.  Περιέχει έναν θησαυρό σημείων για διερεύνηση. Ο αναγνώστης καλείται να κατανοήσει την δημιουργική εργασία του συγγραφέα (σύλληψη ιδέας –πλοκή- πρόσωπα κα) αλλά και να χαρτογραφήσει τον ψυχισμό της ιστορίας. Η γραφή του συγγραφέα προσφέρει απόλαυση και ενεργοποιεί τον αναγνώστη  σε μια άλλου τύπου ανάγνωση .

Καθώς το τρένο σταμάτησε άλλη μία φορά και ύστερα άρχισε να κινείται ήσυχα, χαιρέτησα και κοίταξα το κορίτσι στα μάτια. Για χάρη εκείνου του βλέμματος έγραψα αυτή την ιστορία. (απόσπασμα σελ.41)

Όπως αναφέρει στο επίμετρο η Αγγελική Κορρέ (σελ 54) είναι μια ιστορία για τις διαψεύσεις και τις ματαιωμένες προσδοκίες.

Το κείμενο αναφέρει την περιπλάνηση του ήρωα ως κύριο χαρακτηριστικό της προσωπικότητας του.

Στην σελ. 59 – 60 αναφέρει «Υπάρχει ένα πάρα πολύ ισχνό, σχεδόν διάφανο νήμα που ενώνει τις παιδικές εμπειρίες με τα ενήλικα ελαττώματα ή επινοεί μια νέα παιδική ηλικία…»

Η αφήγηση αναφέρει ένα έρωτα που ουσιαστικά δεν υπάρχει…

Μια ημερομηνία που αποτελεί σημειολογικό παιχνίδι ….

Ο «Απρίλης» διερευνά τη στάση μας απέναντι «στη δυσκολία». Στην προσωπική δέσμευση που συνδέεται με το αίσθημα της ευθύνης απέναντι στον εαυτό μας και τους άλλους. Πώς σχετιζόμαστε, δηλαδή, και πόσο ως άτομα «στεκόμαστε» σε καταστάσεις ζωής.

«Το πνεύμα σου θα διαμορφωθεί σύμφωνα προς τις σκέψεις σου, γιατί η ψυχή χρωματίζεται απ′ αυτές», έγραψε ο Μάρκος Αυρήλιος.

Η αντίληψη είναι ένα άλλο σημαντικό σημείο στο κείμενο του Απρίλη. Είναι διαφορετική για κάθε άνθρωπο αφού μπορεί να δέχεται τα ίδια ερεθίσματα με κάποιον άλλον, αλλά τελικά να τα ερμηνεύει με διαφορετικό τρόπο. Επομένως κάθε άνθρωπος μπορεί να αντιληφθεί διαφορετικά το περιβάλλον γύρω του και αυτός είναι ο λόγος που ο καθένας σχηματίζει τις δικές του απόψεις και τα δικά του συμπεράσματα.

Ο «Απρίλης» είναι ένα δυνατό κείμενο του Γιόζεφ Ροτ με πολύ δυνατή αφαίρεση και εμβάθυνση.

Έπρεπε να περάσει μισός αιώνας σχεδόν από τον θάνατό του για να αρχίσει να μεταφράζεται στη γλώσσα μας το έργο του και να ανακαλύπτουν οι έλληνες αναγνώστες έναν από τους μείζονες πεζογράφους του 20ού αιώνα.

Ευχαριστούμε τις εκδόσεις κοβάλτιο για την παρούσα έκδοση του Γιόζεφ Ρότ «Απρίλης Η ιστορία ενός έρωτα».

 

Joseph Roth

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Γιόζεφ Ροτ ήταν Αυστριακός συγγραφέας και δημοσιογράφος εβραϊκής καταγωγής. Γεννήθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου του 1894, στο Μπρόντι της Ουκρανίας και έφυγε από τη ζωή στις 27 Μαΐου του 1939, στο Παρίσι. Σπούδασε φιλοσοφία και γερμανική φιλολογία στο Λέμπεργκ και στη Βιέννη. Το 1916 κατατάχθηκε στον αυστριακό στρατό και έλαβε μέρος στον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο. Στο διάστημα του μεσοπολέμου εργάστηκε ως δημοσιογράφος στη Βιέννη και στο Βερολίνο, όπου έζησε δώδεκα χρόνια (μετά το 1920). Ήδη από το 1922 εντοπίζει και στηλιτεύει από τους πρώτους τον Χίτλερ. Εβραίος ο ίδιος, ασκεί έντονη κριτική στη συμβιβαστική στάση της εβραϊκής κοινότητας. Το πρώτο του μυθιστόρημα, “Το δίχτυ της αράχνης”, δημοσιεύτηκε το 1923 σε συνέχειες σε αυστριακή εφημερίδα και είχε αρκετή επιτυχία. Το 1926 έμεινε τέσσερις μήνες στη Σοβιετική Ένωση όπου αρχίζει να γράφει τα μυθιστορήματα “Φυγή χωρίς τέλος” και “Ο βουβός προφήτης”.

Στις 30 Ιανουαρίου του 1933, τη μέρα που ο Χίτλερ αναγορεύεται καγκελάριος του Ράιχ, ο Ροτ μεταναστεύει οριστικά στο Παρίσι, όπου θα περάσει τα τελευταία χρόνια της ζωής του φτωχός και αλκοολικός.

Κυριότερα μυθιστορήματά του: “Hotel Savoy” (1924), “Φυγή χωρίς τέλος” (1927), “Το εμβατήριο Ραντέτσκι” (1932) και “Η κρύπτη των Καπουτσίνων” (1938), “Ο θρύλος του Αγίου Πότη” (1939).

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top