Fractal

«Θυμήσου τους νεκρούς»

Γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου //

 

Παναγιώτης Κονιδάρης “Άλικος πάγος”, Εκδόσεις Λιβάνη, 2017 , σελ. 382

 

Οι αστυνομικές ιστορίες  με κατά συρροήν δολοφόνους που έχουν γίνει της μόδας τα τελευταία χρόνια –τις γράφουν κυρίως οι σκανδιναβοί συγγραφείς, εμπλουτίζοντάς τες με μπόλικο αίμα και πολλή ψυχοπάθεια–, ήρθαν και στην Ελλάδα. Αναμενόμενο. Γιατί η χώρα μας να υστερεί σε αυτό τον τομέα; Πρόσφατα, ο Παναγιώτης Κονιδάρης, απόφοιτος της Φαρμακευτικής Αθηνών, έγραψε ένα ανάλογο μυθιστόρημα που διαδραματίζεται τον Φεβρουάριο του 2025 (μια εποχή που ο χειμώνας είναι βαρύς και επίμονος με πολικό ψύχος, κάτι που οφείλεται στην κλιματική αλλαγή),  με δράστη έναν άγνωστο, ο οποίος σκοτώνει ανθρώπους, άνδρες και γυναίκες, αφήνοντας πίσω του  παγάκια και κάποια μεταλλικά γράμματα που σχηματίζουν άγνωστες λέξεις.

Κεντρικός ήρωας και αφηγητής είναι ένας 46χρονος αστυνομικός, ο Έκτορας Ράντος, ο οποίος δέχεται στο κινητό του ένα περίεργο μήνυμα από την Μάγδα Πεφάνη, την πρώην γυναίκα του: «Έλα γρήγορα στο σπίτι…» Όταν όμως φτάνει στο σπίτι, στο Ψυχικό, δεν βρίσκει τη Μάγδα αλλά ένα μωρό. Στη συνέχεια, η αστυνομία ανακαλύπτει τη γυναίκα νεκρή στον Κηφισό: κάποιος την έχει δολοφονήσει με πυροβόλο όπλο. Στο αυτοκίνητό της υπήρχαν δύο μεταλλικά γράμματα, το Ε και το Μ. Ο Ράντος αφήνει το μωρό σε μια συνάδελφό τη, τη Μαρία και αρχίζει την έρευνα για το έγκλημα. Κατ’ αρχήν, τίνος είναι το παιδί; Η πρώην γυναίκα του διήγε άμεμπτη ζωή, δεν έκανε εύκολα σχέσεις με άντρες. Τέλος πάντων, η δολοφονία της τον προβληματίζει, καθώς η Μάγδα ήταν βουλευτής με σημαντικό κοινοβουλευτικό έργο. Κι ύστερα βρίσκεται δολοφονημένος σε ξενοδοχείο κοντά στην Ομόνοια ένας δικαστής, ο οποίος είχε ερωτικές επαφές με μια πόρνη πολυτελείας. Τότε, ο αρχηγός της αστυνομίας προτείνει στον Ράντο να αναζητήσει έναν μυστηριώδη τύπο με το προσωνύμιο Καλοπροαίρετος – ζει κάπου απομονωμένος , καθηλωμένος σ’ ένα αναπηρικό καροτσάκι–, ο οποίος σε δύσκολες υποθέσεις, βοηθάει τους αστυνομικούς στο έργο τους.

Πράγματι, ο ήρωάς μας, τον επισκέπτεται και αντλεί ένα σωρό χρήσιμες πληροφορίες για την πιθανή οργάνωση που ενδεχομένως κρύβεται πίσω από τα δύο εγκλήματα. Όμως, σύντομα, δολοφονείται κι ένας καθηγητής, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται. Τι κοινό μπορεί να έχουν τα τρία θύματα του άγνωστου δολοφόνου; Μια αναλαμπή ελπίδας γεννιέται στο μυαλό του Ράντου, όταν διαπιστώνει πως τα γράμματα που βρίσκονται δίπλα στους νεκρούς αποτελούν μέρος της λατινικής φράσης Memento mori, όπερ στα λατινικά σημαίνει Θυμήσου τους νεκρούς. Άλλο μυστήριο τούτο.

Κι ενώ ο Ράντος πνίγει τη θλίψη του για το άδικο χαμό της πρώην γυναίκας του στην αγκαλιά της Μαρίας, που εθελουσίως γίνεται η νταντά του μωρού, εντείνει τις έρευνές του και καταφεύγει στο διαδίκτυο –η τεχνολογία βοηθάει αποτελεσματικά την αστυνομία όλου του κόσμου. Στο τέλος όλα εξηγούνται: πριν από χρόνια, οι νεκροί άθελά τους είχαν γίνει αιτία για να φυλακιστεί ένας αθώος, ο οποίος είχε ζήσει έναν μεγάλο έρωτα και μια προδοσία. Κίνητρο των εγκλημάτων είναι η εκδίκηση.

 

Παναγιώτης Κονιδάρης

 

Μπορεί να έχουμε ενστάσεις για την απόφαση του Παναγιώτη Κονιδάρη να ασχοληθεί με ένα λογοτεχνικό είδος που έχει πολλούς εχθρούς στην Ελλάδα, ακριβώς λόγω του αποτρόπαιου των εγκλημάτων και των ακραίων σκηνών που περιγράφουν οι ξένοι συγγραφείς, οι οποίοι καταγίνονται με παρόμοια νοσηρά θέματα, αλλά οφείλουμε να ομολογήσουμε πως διαθέτει ταλέντο. Ο συγγραφέας, που είναι υπερβολικά επηρεασμένος από τα αστυνομικά βιβλία του Πέτρου Μάρκαρη, μιλάει για τη σημερινή Ελλάδα, την Ελλάδα των μνημονίων, μια χώρα στην οποία οι άνθρωποι πεθαίνουν χωρίς κανείς να τους αναζητεί και οι άστεγοι έχουν πλημμυρίσει την Αθήνα (η ιστορία τοποθετείται στο έτος 2025, ίσως για να μην κατηγορηθεί ότι τα βάζει με τις κυβερνήσεις που ευθύνονται για τα χάλια της χώρας και είναι ανίκανες να δώσουν λύσεις στα προβλήματα που έχουν ανακύψει). Επομένως, περιμένουμε να διαβάσουμε το επόμενο αστυνομικό βιβλίο του με διαφορετικό θέμα, λιγότερο αποκρουστικό και ει δυνατόν πιο ελληνικό, δηλαδή να ταιριάζει με τις ελληνικές συνήθειες.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top