Fractal

Οι θυσίες του πόθου, του πόνου, του πάθους και του πένθους

Γράφει η Νάγια Κωστοπούλου // *

 

Ιφιγένεια Θεοδώρου «Το λίγο που τελειώνει», Εκδ. Πατάκη

 

«ΤΟ ΛΙΓΟ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ» μας ξεναγεί στις θυσίες του πόθου, του πόνου, του πάθους και του πένθους. Οι αναμνήσεις ως ανακυκλήσεις της ψυχής και της μνήμης, αλλά και ως αιθεροβάμονες ιέρειες του χρόνου, εγείρουν διακριτικά τις συμπεριφορές, ισχυροποιούν τις μαρτυρίες, συντηρούν το διαρκές επισφαλές και ανασφαλές παρόν.

Μέσα από το ισοσκελές τρίγωνο της φιλίας αναγιγνώσκουμε την συμπόρευση με το άγνωρο εγώ, με τα φαντάσματα της οικογένειας, και τα στοιχειά της κοινωνίας.

Η Λιάνα, ως έκφραση μιας αγνώμου νοσταλγίας,

η Δέσποινα, ως έκφραση μιας καταχρηστικής αδιαφορίας και

η Πέπη, ως έκφραση μιας λανθασμένης επιλογής, δομούν όλες εκείνες τις συμπεριφορικές δράσεις, που δημιουργούνται από την έλλειψη της προσωπικής αποδοχής και την υπερβολή της διαρκούς, αγωνιώδους αναζήτησης της αγάπης.

Όπως και στα τέσσερα προηγούμενα πονήματα της, έτσι και σε αυτό το μυθιστόρημά της, η συγγραφέας Ι. Θ. συναισθάνεται και συμπορεύεται με τους ήρωες της, για αυτό και οι έννοιες – έγνοιες τους – της, χαράσσονται βαθιά εντός μας και μας πείθουν.

Με συναισθηματική ειλικρίνεια και πνευματική ευθύτητα μας ομολογεί πως ο κόσμος μας καθημερινώς σμιλεύεται από αγγέλους και διαβόλους και διαρκώς αποθνήσκει και ανασταίνεται.

Ο χρόνος της αφήγησης είναι χρόνος αφοσίωσης ενίοτε και παρηγορίας που διαστέλλεται και συστέλλεται με εξαιρετικές στάσεις και λυτρωτικές κορυφώσεις.

Η εσωτερική στενοχώρια που διατρέχει κατά μήκος όλο το κυρίως σώμα του πονήματος αναδύει την ιδιόμορφη αυτονομία του έρωτα αλλά και την πολυσχιδή υπερηφάνεια της αγάπης, με καθηλωτική πειστικότητα, ευλάβεια και ακρίβεια.

Η συγγραφέας με την ελεύθερη από τυπικότητες γλώσσα της, δημιουργεί το δικό της άρτιο λεκτικό σύμπαν μέσω των ευφάνταστων μονολόγων της που θρυμματίζουν διαρκώς την κάθε ψυχοπνευματική ερημία.

Ενώ οι διάλογοι που ακολουθούν εκτός του ότι δίνουν την σκυτάλη στην εξέλιξη του μύθου υπαγορεύουν, καθορίζουν και προβλέπουν μέσω των ηχο-χρωματικών εντάσεων την επερχόμενη κατάσταση.

 

Ιφιγένεια Θεοδώρου

 

Τα πρόσωπα, τα περισσότερα γυναίκες, όπως άλλωστε σε όλα τα έργα της συγγραφέως, Ι.Θ. ορίζονται από νευρώδη επίθετα, επιτακτικές αντωνυμίες, θυμικά ρήματα, διαθέτουν μια ιδιόμορφη αυτονομία και μια αριστοτεχνική αξιοπιστία,

που καταδεικνύουν συμπεριφορές, καταμαρτυρούν νοοτροπίες, ερμηνεύουν ζωές.

-Το λίγο που τελειώνει- είναι μια λογοτεχνική δαιδαλώδη αναφορά στην μοναξιά, την ανάγκη, την απουσία, τον έρωτα, την αγάπη, την απώλεια, την ηθική, τον θάνατο.

-Το λίγο που τελειώνει- είναι ένα έργο, διάστικτο από αλήθειες, τραύματα κι αδιάλειπτες υποταγές όπου εισπράττεις ερωτήματα και μεταλαμβάνεις τις ακόλουθες απαντήσεις:

Πως μόνον όταν δεν καταφρονήσουμε τους πόθους και τα πάθη μας θα επέλθει η οίηση, η λύτρωση, η σωτηρία.

Πως όλα γίνονται διαχειρίσιμα, μόνον όταν αξιοποιήσουμε στο έπακρο την λογική μας, μόνον όταν φωτίσουμε τους φόβους, καταρρίψουμε τις ιδεοληψίες και καταργήσουμε τους ψυχαναγκασμούς μας, κατά την διαδικασία, της γέννησης, της συνέχισης, αλλά και τέλεσης μιας σχέσης.

Ευχαριστώ από καρδίας την συγγραφέα με ιδιαίτερη συγκίνηση για το

–ΠΟΛΥ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ- εντός μας.

 

 

* Η Νάγια Κωστοπούλου είναι Υπεύθυνη Λεσχών Ανάγνωσης Δυτικής Αττικής

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top