Fractal

Οι κλώνοι του Φίλιπ Κερ

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

Harald Gilbers «Σκοτεινό Βερολίνο», Μετάφραση: Βασίλης Τσαλής, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 528

 

Μια επιτυχημένη συνταγή είναι βέβαιο ότι θα βρει μιμητές. Κανόνας της πολιτικής, του εμπορίου αλλά και των τεχνών. Ήταν λογικό και μάλλον άργησε ότι η επιτυχημένη συνταγή του Φίλιπ Κερ θα έβρισκε κάποια στιγμή και ‘’μιμητές’’. Τουλάχιστον όσον αφορά στο ιστορικό πλαίσιο που διάλεξε ο Κερ για να τοποθετήσει τη δράση των έργων του. Τα χρόνια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου και αυτά που ακολούθησαν με φόντο τη ναζιστική Γερμανία. Η προφανής και λογική ακολουθία των πραγμάτων ήταν να ακολουθήσει τα συγγραφικά χνάρια του Κερ ένας Γερμανός συγγραφέας. Και αυτό έγινε με τον Χάραλντ Γκίμπερς με το πρώτο μέρος της τριλογίας του που έχει τον γενικό τίτλο Germania να έρχεται στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο με τον τίτλο ‘’Σκοτεινό Βερολίνο’’.

Ο Γκίμπερς δημιουργεί τον δικό του ήρωα που επίσης φιλοδοξεί να βαδίσει στα χνάρια του Μπάρχαρντ Γκούντερ, του αστυνομικού-ντεντέκτιβ που έγινε διάσημος από την πένα του Κερ. Οι ομοιότητες είναι παραπάνω από προφανείς και σίγουρα περισσότερες από τις διαφορές των δύο χαρακτήρων…

Ο Ρίτσαρντ Οπενχάιμερ όπως και ο Γκούντερ είναι περίπου αναγκασμένος, σχεδόν υποχρεώνεται δια της… βίας να συνεργαστεί με το ναζιστικό καθεστώς στην επίλυση μιας υπόθεσης. Όπως και ο Γκούντερ είναι ήρωας με πολλές δεύτερες σκέψεις αλλά ψηλό αίσθημα και ένστικτο επιβίωσης σε μια δύσκολη εποχή. Όπως και ο Γκούντερ έχει εξάρτηση –όχι από το ποτό-: Η δική του εξάρτηση έχει να κάνει με τις αμφεταμίνες που του δίνουν ενέργεια και της καταναλώνει –κυριολεκτικά- με τις χούφτες. Του αρέσουν οι γυναίκες, έστω και αν δεν έχει τις αντίστοιχες επιτυχίες του Γκούντερ. Η μοναδική ορατή διαφορά που δίνει λίγο μεγαλύτερη ένταση και οριοθετεί κάπως διαφορετικά τον χαρακτήρα είναι ότι ο μεν Γκούντερ είναι καθαρόαιμος Γερμανός που δεν συμφωνεί με το ναζιστικό καθεστώς, ο δε Οπενχάιμερ είναι Εβραίος που παλεύει για την επιβίωση του στην καρδιά του ναζιστικού καθεστώτος. Φυσικά και στις δύο περιπτώσεις η εμπλοκή αληθινών προσώπων (κυρίως Ναζί αξιωματούχων) είναι κοινός τόπος.

 

Harald Gilbers

 

Παρότι για τους φανατικούς αναγνώστες του Κερ το βιβλίο του Γκίμπερς ενδεχόμενα θα φανεί ως μια φτηνή προσπάθεια μίμησης τα πράγματα δεν είναι έτσι. Ο Γκίμπερς δεν καταθέτει ένα κακέκτυπο, ούτε λειτουργεί όπως έγινε στην περίπτωση των Σκανδιναβών συγγραφέων αστυνομικών μυθιστορημάτων που ξεπετάχθηκαν σαν…. μανιτάρια και κατέκλυσαν την αγορά μετά την επιτυχία του Στιγκ Λάρσον με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας λογοτεχνικής βιομηχανίας που αναμασά τα ίδια θέματα χωρίς ίχνος πρωτοτυπίας. Ο Γκίμπερς κατορθώνει –παρά τις ομοιότητες που επισημάναμε- να καταθέσει μια αυτόφωτη δημιουργία με καλή δράση και ποιοτικό γράψιμο. Για την ιστορία: Ο Οπενχάιμερ καλείται να διερευνήσει μια σειρά στυγερών δολοφονιών γυναικών. Ο serial killer όχι μόνο δολοφονεί γυναίκες που δεν έχουν σχέση ή πολλά κοινά σημεία μεταξύ τους αλλά της ακρωτηριάζει χειρουργικά αφαιρώντας τα γεννητικά τους όργανα σε μια βερσιόν Τζακ Αντεροβγάλτη. Στο πλαίσιο αυτό καλείται ο διωγμένος από την αστυνομία λόγω Εβραϊκής καταγωγής Οπενχάιμερ να βρει την άκρη.

Αυτό είναι το πρώτο μέρος της τριλογίας (ήδη στη χώρα μας έχει κυκλοφορήσει και το δεύτερο βιβλίο) που έρχεται σε μια εποχή που είναι δεδομένο ότι ο Φίλιπ Κερ θα λείψει στους πιστούς αναγνώστες του. Όπως έχει γίνει γνωστό ο Κερ άφησε ως διαθήκη του δύο ακόμη βιβλία κάτι που σημαίνει ότι ο Γκίμπερς μπορεί να γεμίσει ένα μικρό μέρος από το κενό που άφησε με το θάνατο του ο σπουδαίος Βρετανός συγγραφέας που έβαλε στο προσκήνιο το ιστορικό νουάρ μυθιστόρημα.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top