Fractal

Γιώργος Σχορετσανίτης: Βιβλιοκριτικές 2016

Γράφει ο Αγησίλαος Κ. Αλιγιζάκης //

 

Γιώργος Σχορετσανίτης, “Παραπατώντας στη βοτσαλωτή ακτή των συγγραφέων”, εκδόσεις Οδός Πανός, Αθήνα 2019.

 

Ο γνωστός συγγραφέας και βιβλιοκριτικός  Γιώργος Σχορετσανίτης, εκτός από ιατρός χειρουργός, θα μπορούσε να είναι και πιανίστας. Αυτό δείχνει το νέο του βιβλίο Παραπατώντας στη βοτσαλωτή ακτή των συγγραφέων, στο οποίο παρουσιάζει τις βιβλιοκριτικές του στο διαδικτυακό λογοτεχνικό περιοδικό Fractalart και στην «Εφημερίδα των Συντακτών» κατά το 2016. Το παρόν πόνημα, με λίγη φαντασία, θα ήταν το πιάνο και ο αναγνώστης θα μπορούσε νοερά να αντιστοιχίσει στο «Ντο» τις βιβλιοκριτικές της κλασικής λογοτεχνίας, οι οποίες αφορούν τον Ρώσο ποιητή, θεατρικό συγγραφέα και μυθιστοριογράφο Ιβάν Τουργκένιεφ (1818-1883) με τα βιβλία του: «Καπνός» και «Ανοιξιάτικα νερά», τον Γκουστάβ Φλωμπέρ με τη νουβέλα «Νοέμβριος», τον Ιταλό Τζιοβάνι Βέργκα «Η ζωή στους αγρούς» και φυσικά τον Έρνεστ Χεμινγουέϊ με το μυθιστόρημα «Ο ήλιος ανατέλλει ξανά».

Στο «Ρε» θα έβρισκε την ακουστική απόλαυση της σύγχρονης λογοτεχνίας, η οποία στο παρόν πόνημα εκπροσωπείται από τον  Αλβανό συγγραφέα Ισμαήλ Κανταρέ με το «Το λυκόφως των θεών της στέπας», τον νομπελίστα (νόμπελ λογοτεχνίας 2002) Ούγγροεβραίο Ίμρε Κέρτις με δυο μυθιστορήματα, «Το μυθιστόρημα ενός ανθρώπου χωρίς πεπρωμένο» και την «Εκκαθάριση» με θέμα το εβραϊκό ολοκαύτωμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, την επίσης νομπελίστα (νόμπελ λογοτεχνίας 2007) Αγγλίδα Ντόρις Λέσιγκ  με το έργο «Το πέμπτο παιδί» και τον γνωστό Ανρί ντε Μονφρέντ με τρία μυθιστορήματα: «Περιπέτειες στη θάλασσα», «Τα μυστικά της Ερυθράς θάλασσας», «Περιπέτειες στην Ερυθρά θάλασσα ΙΙΙ. Ο άνθρωπος που βγήκε από τη θάλασσα» και τον Ίαν Μακγιούαν με τα βιβλία του «Σάββατο» και «Στην ακτή» (από αυτό εμπνεύστηκε και τον τίτλο του παρόντος βιβλίου ο Γιώργος Σχορετσανίτης).

Μαζί με τους διάσημους υπάρχουν και οι λιγότερο γνωστοί συγγραφείς, οι οποίοι απαντούν στο μουσικό φθόγγο «Μι»: o Ιρανός συγγραφέας Σαντέκ Χενταγιάτ με το μυθιστόρημα «Η τυφλή κουκουβάγια», ο Άγγλος Ρίτσαρντ Φλάναγκαν, ο οποίος με «Το μονοπάτι για τα βάθη του Βορρά» περιγράφει την μυθιστορηματική κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Βιρμανίας-Ταϊλάνδης («το τραίνο του θανάτου», 1943), η Martha Hodes με τη νουβέλα «Λευκές γυναίκες, Μαύροι Άνδρες: Παράνομο σεξ στο Νότο του δεκάτου ενάτου αιώνα», ο Ανρί Μπαρμπίς με τα βιβλία «Η κόλαση» και «Η φωτιά», τα οποία αναφέρονται στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ιάπωνας Γιασούσι Ινόουε με το έργο «Η ζωή ενός πλαστογράφου-Πανσέληνος-Ομπάσουτε», ο Μισέλ ντελ Καστίγιο με την νουβέλα «Η κιθάρα», ο Χαβιέρ Ματίας με το πόνημα «Ο αισθηματικός άντρας» και ο Γερμανός Κέρτ Βόνεγκατ, ο οποίος στο «Σφαγείο» περιγράφει τον βομβαρδισμό της Δρέσδης από τους συμμάχους στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο «Φα» υπάρχει η αστυνομική λογοτεχνία με τους άξιους εκπροσώπους, Ζώρζ Σιμενόν, ο «λογοτεχνικός πατέρας» του επιθεωρητή Μαιγκρέ, με τους «Οι αρραβώνες του κυρίου Ίρ» και τα «Τρία δωμάτια του Μανχάταν», Αντρέα Καμιλέρι και «Ο ήλιος του Αυγούστου», το «Χάρτινο φεγγάρι» με τον επιθεωρητή Μονταλμπάνο και το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα «Πανσιόν Εύα», καθώς και ο Ντάσιελ Χάμετ με τον μυστηριώδη πρωταγωνιστή «Ο αδύνατος άντρας».

Οι ιατροί: Σωτήρης Κοριτσιάδης «Η χειρουργική Τέχνη υπό το πρίσμα της Αλήθειας», Γεράσιμος Ρηγάτος με το βιβλίο «Ο πόνος στον πολιτισμό & την Ιστορία της Ιατρικής» και ο ψυχίατρος Παύλος Σακκάς, ο οποίος βλέπει την οικονομική κρίση μέσα από την ειδικότητά του, «Η Ψυχιατρική αλλιώς…» προτιμούν το κλειδί του «Σολ».

 

Γιώργος Σχορετσανίτης

 

Όσον αφορά στα διάφορα άλλα λογοτεχνικά είδη ξεχωρίζουν τα ταξιδιωτικά του Ελίας Κανέτι με τις «Φωνές του Μαρακές», «Τα Κοινωνικά» διηγήματα του Περικλή Σφυρίδη και οι «Ανοιξιάτικοι Έρωτες», «Η κυψέλη» του Καμίλο Χοσέ Θέλα. Όλα αυτά μαζί με την ποιητική συλλογή «Πέραν» του Παναγιώτη Γεωργουδή βρίσκονται στο «Λα».

Μοναχός στον μουσικό φθόγγο «Σι» ο Χανς Φάλλαντα, με την ταινία «Μόνος στο Βερολίνο», τον οποίο παρουσιάζει ως κινηματογραφικός κριτικός ο συγγραφέας του παρόντος πονήματος. Η επιστροφή στο «Ντο» γίνεται με την βιογραφία της Άννας Ζέγκερς (ψευδώνυμο της Νέττυ Ράιλινγκ), σε δυο ξεχωριστά αφιερώματα, τα οποία φανερώνουν τον θαυμασμό του Γιώργου Σχορετσανίτη για την Γερμανίδα καλλιτέχνιδα.

Εν κατακλείδι θα λέγαμε ότι ο πολυγραφότατος, πολυταξιδεμένος και ακούραστος αναγνώστης ιατρός χειρουργός Γιώργος Σχορετσανίτης έκλεισε με απόλυτη επιτυχία το κοντσέρτο για πιάνο με θέμα τις βιβλιοκριτικές του 2016. Μετά την υπόκλιση με την πένα του ανά χείρας και το χειροκρότημα από τους αναγνώστες αναμένουμε και τις επόμενες.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top