Fractal

☆ Ο «Επισκέπτης» του Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ στο θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα //

 

 

Ο «Επισκέπτης» του Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ στο θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια

 

Ένας αλλοδιαστασιακός «Επισκέπτης» τού μεταφυσικού Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ στο πάντα πρωτοποριακό, πειραματικό και μελλοντοπροσανατολισμένο ΊΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ, που χάρη στη στιβαρή διεύθυνσης τής δεινότατης ΞΕΝΙΑΣ ΚΑΛΔΑΡΑ ατενίζει με αισιοδοξία και προσδοκία το άμεσο και το απώτερο μέλλον.

Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΙΔΡΥΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΛΑΜΨΕΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ!!!

 

 

Διαλογιζόμενος πάνω στον καθημερινό φασισμό (με αφορμή τον ναζισμό) ο μεγάλος σύγχρονος δραματικός συγγραφέας (και υποψήφιος για Νόμπελ Λογοτεχνίας) Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ θέτει βαθιά θεολογικά και θρησκειολογικά ζητήματα, ξεκινώντας από τις διάσημες ψυχαναλυτικές θεωρίες τού Freud ιδωμένες όμως από μια υπαρξιακά σκοπιά και φωτισμένες με τον μεταφυσικό, απόκοσμο και αλλόκοσμο προβολέα των New Age θεωριών για τον σπινθήρα τού Δημιουργού εντός μας, καθώς και για την Εγώ Ειμί Παρουσία (“The I Am Presence”). Όσο κι αν υπέρτατη αίρεση όλων των γνωστών θρησκειών αυτή η όχι και τόσο καινοφανής (προσωκρατική, θα έλεγα) θεώρηση των πάντων, δεν παύει να είναι προκλητική για τους θρησκόληπτους κι αναστατωτική για τους εφησυχασμένους.

Δεν κινδυνεύει πια να αφοριστεί ο καλός λογοτέχνης, μήτε καν να καούν τα βιβλία του, μήτε να λαμπαδιάσει ο ίδιος στην ανθρωποβόρο πυρά τού Μεσαίωνα.

Σήμερα δεν καίνε βιβλία μήτε σάρκες τσικνιστές. Σήμερα καίνε συνειδήσεις, αχρηστεύουν μυαλά με τα συνθετικά ναρκωτικά και τα τοξικά παντός είδους.

Εναργής ο πνευματικός άνθρωπος οφείλει να οξύνει το κριτικό πνεύμα το δικό του (κι ως εκ τούτου των άλλων, ένεκα τού εγγενούς μιμητισμού κάθε ανθρωπίνου όντος που σέβεται τον Δαρβίνο…).

Αν κάτι υστερεί στην ραγδαία τεχνολογική και επιστημονική μας ανάπτυξη είναι η προθυμία τού ψυχοσωματικού φορέα τού σώματός μας να αφομοιώσει τόσες επάλληλες αλλαγές.

Έτσι ο πατέρας τής ψυχανάλυσης κάλυψε ένα μέρος του κενού που άφησε πίσω της η δολοφονία τής ιδέας Τού Παντοκράτορα και Παντογνώστη Θεού.

Ο φωτισμένος συγγραφέας επιχειρεί εδώ μια μερική αναστήλωση. Μόνον που ο ενσαρκωμένος θεός του δεν είναι παντογνώστης μήτε παντοδύναμος, μήτε καν αυστηρός πατριαρχικός δυνάστης που απαιτεί υπακοή. Είναι ένας τρυφερός συνοδοιπόρος και συνομιλητής που προσφέρει τρυφερότητα, αγάπη και δεν διστάζει διόλου να ταπεινωθεί, να γονατίσει εμπρός από το δημιούργημά του, που του γυρίζει συνήθως την πλάτη καταφρονώντας τον.

Με φόντο την ναζιστική Γερμανία και την ανάγκη συνθηκολόγησης, θυσιών στον βωμό τής επιβίωσης, ο Freud σώζει την κόρη του και την οικογένειά του από τα χέρια τής αιματοβαμμένης Γκεστάπο με αντίτιμο τη σιωπή του. Ό,τι χειρότερο για έναν αναζητητή τής Αλήθειας.

Ο εικονικός, παραισθητικός του διάλογος με την υλοποιημένο θεό είναι οργισμένος και αντιφατικός. Το «θαύμα» έγκειται απλώς και μόνον στη σύλληψη αυτού τού ολισθηρού δραματουργικού τεχνάσματος που υλοποιείται χάρη στις σκηνοθετικές ακροβατικές ικανότητες και τις απαράμιλλες ερμηνείες τεσσάρων ηθοποιών που κατέχουν την απαραίτητη εκείνη διάκριση που τους επιτρέπει να μην πέσουν στο κενό που χάσκει κάτω και ανάμεσα στα διαστήματα των λογισμών τους.

Σκηνικό πεπλατυσμένο, «υπερβολική γεωμετρία», υπερτονισμός τού ονειρικού στοιχείου τής θεατρικής σύμβασης. ΌΝΕΙΡΟ ΕΝ ΟΝΕΙΡΩ, θα χαρακτήριζα αυτή την μισο-υπνωτική κατάσταση όπου ένας υποτιθέμενος τρελός και ένας υποτιθέμενος λογικός κονταροχτυπιούνται με λογικά και παράλογα επιχειρήματα, χτίζοντας δύο παράλληλα ιδεολογήματα που δεν τέμνονται. Ο υλιστικός επιστημονικός πραγματισμός και ο μεταφυσικός ιδεαλισμός δεν πρόκειται να συναντηθούν πριν από την ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ. Κάτι που πόρρω απέχει από την συσκοτισμένη, μεταβατική, μεταιχμιακή και κρίσιμη εποχή μας.

Ίσως μετά την ΤΕΤΑΡΤΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ και την πλήρη ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΒΑΝΤΙΚΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ να μπορέσει το ανθρώπινο ον να νιώσει θεός για μια στιγμή στον αχανή συμπαντικό χωροχρόνο.

Όμως η διαφορά τού να νιώσεις και τού να είσαι είναι τεράστια, αν και όχι αγεφύρωτη.

Κάτι που γνώριζαν οι μεγάλοι Ζωγράφοι τής Αναγέννησης, μαζί με τον Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ που τους ακολουθεί κατά πόδας.

ΑΝΑΤΡΙΧΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΓΕΡΕΣ (ΚΙ ΌΧΙ ΔΙΑΤΡΗΤΕΣ), ΓΙΑ ΑΔΙΑΦΘΟΡΕΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΙΖΗΤΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΜΗ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥ.

ΜΗΝ ΤΟ ΧΑΣΕΤΕ!!!!!

 

 

 

info από το Δελτίο Τύπου:

 

 

Ο «Επισκέπτης» του Ερικ Εμμανουέλ Σμίτ στο θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια

 

Μια αλληγορία για το ανθρώπινο και το Θείο

 

Με μεγάλη επιτυχία και συνεχόμενα sold out ξεκίνησαν οι παραστάσεις του έργου O «Επισκέπτης» του Ερίκ Eμμανουέλ Σμιτ στο θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια .

Ο Μάνος Βακούσης, ο Φώτης Θωμαΐδης, η Μαρία Παπαλάμπρου και ο Δημήτρης Παπαδάτος υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σωτήρη Τσαφούλια ερμηνεύουν ένα έργο αλληγορικό για την ανθρώπινη ύπαρξη.

Στην πρεμιέρα της παράστασης το κοινό χειροκροτούσε όρθιο τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών αλλά και την σκηνοθεσία η οποία αναδεικνύει το μεστό και γεμάτο νοήματα κείμενο του Ερικ Σμιτ.

 

Το θέμα

Στη Βιέννη το’ 38 οι Ναζί έχουν εισβάλει στην Αυστρία και καταδιώκουν τους Εβραίους. Ο Σίγκμουντ Φρόιντ εξακολουθεί να πιστεύει στο μέλλον και αρνείται να φύγει. Αλλά αυτό το απόγευμα του Απριλίου, η Γκεστάπο συλλαμβάνει την κόρη του Άννα και την παίρνει για ανάκριση. Ο Φρόιντ παραμένει μόνος και απελπισμένος, όταν, ξαφνικά, ένας άγνωστος μπαίνει από το παράθυρο. Ποιος είναι; Ένας τρελός; Ένας μάγος; Είναι όλο αυτό απλώς ένα όνειρο; Είναι μια ενσάρκωση της αντίληψής μας για το υποσυνείδητο του Φρόιντ; Ή είναι πράγματι, όπως ισχυρίζεται, ο Θεός αυτοπροσώπως;

 

 

Σκηνοθετικό Σημείωμα του Σωτήρη Τσαφούλια

 

«Όταν διάβασα το έργο του Ερίκ Eμμανουέλ Σμιτ «Ο Επισκέπτης», μου ήρθε στο μυαλό μια φράση του Ευριπίδη. «Τι είναι Θεός; Τι μη Θεός; Και τι το ανάμεσα τους;»

Η συζήτηση μεταξύ του άθεου Φρόιντ και του Επισκέπτη στην καρδιά αυτού του αλληγορικού έργου, μοιάζει με την περίληψη μιας συζήτησης επί ενός θέματος που πάντα θα απασχολεί και θα διχάζει τους ανθρώπους, όχι μόνο μεταξύ τους, άλλα τον κάθε ένα από εμάς εσωτερικά. Το έργο αυτό με κέρδισε γιατί είναι τολμηρό, ως προς τον τρόπο με τον οποίο θέτει ερωτήματα, ενώ παράλληλα διατηρεί μια εξαιρετική ισορροπία στην επιχειρηματολογία της προσέγγισης των ερωτημάτων που θέτει. Διαθέτει πάθος και σεβασμό και δεν προσφέρει απαντήσεις. Και είναι αυτό ακριβώς που κάνει το έργο εκτός από φιλοσοφικό και βαθιά ερωτικό.

Γιατί ο Έρωτας κρύβεται στις Ερωτήσεις.»

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

“Ο Επισκέπτης” του ΕρίκEμμανουέλΣμιτ

 

  • Μετάφραση: Σωτήρης Τσαφούλιας – Αντώνης Γαλέος
  • Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας
  • Σκηνογράφος-Ενδυματολόγος: Πολυτίμη Μαχαίρα
  • Μουσική σύνθεση: Θοδωρής Οικονόμου
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Σωτήρης Τσαφούλιας – Έλενα Πετροπούλου
  • Φωτογράφιση: Πέτρος Χόντος
  • Παίζουν: Μάνος Βακούσης, Μαρία Παπαλάμπρου, Φώτης Θωμαΐδης, Δημήτρης Παπαδάτος.
  • Παραγωγή: Robin 4 Arts

 

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

  • Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα
  • τηλ. 2103418550 – info@mcf.gr

 

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

  • Τετάρτη & Κυριακή: 18:30
  • Πέμπτη & Παρασκευή: 21:00
  • Σάββατο: 18:30 & 21:00

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

  • Κέντρο: 25€ (20€ μειωμένο*)
  • Πλαϊνά: 20€ (15€ μειωμένο*)

 

* Τα μειωμένα εισιτήρια Μαθητικό /Φοιτητικό / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Ανέργων (ΟΑΕΔ)/ ΑμΕΑ/ άνω των 65/ ομάδες άνω των 10 ατόμων.

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

TICKET SERVICES

  • – εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου
  • – τηλεφωνικά: 2107234567
  • – online: ticketservices.gr

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top