Fractal

✩ Η Βαλεντίνη Λουρμπά μεγαλουργεί στο Θέατρο τέχνης Εκάτη ανεβάζοντας την «Αγριόπαπια» του Ίψεν

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας //

 

 

 

Η Βαλεντίνη Λουρμπά μεγαλουργεί στο Θέατρο τέχνης Εκάτη ανεβάζοντας με υποδειγματικά ατμοσφαιρικό αλλά και άκρως ρεαλιστικό (σχεδόν κινηματογραφικό) τρόπο την «Αγριόπαπια» του Ίψεν.

 

 

Με το Χρόνο εξειδικεύεσαι και αποδίδεις τα μέγιστα, όπως οι παλαιές κεντήστρες που φιλοτεχνούσαν αριστουργήματα εν τη αγνοία τους πατώντας απλώς πάνω στην παράδοση.

Κλειδιά και κώδικες τού σκανδιναβικού θεάτρου τού πρώτου μισού του εικοστού αιώνα εκτίθενται εδώ σε έναν τελείως καβαφικό, «αλεξανδρινό» χώρο.

Σε ένα «θέατρο Τέχνης» το όποιο αποτέλεσμα είναι δουλειά συνόλου και κάθε έξαρση, επισήμανση, εξατομίκευση… μόνον κακό μπορεί να κάνει στην ομάδα, όπως παλαιότερα ατομικές βραβεύσεις.

Μήτε καν το όνομα τού συντονιστή, του εμψυχωτή, του σκηνοθέτη μαέστρου δεν είναι ξεχωριστό. Μόνον ο συγγραφέας. «Εν αρχή ην ο λόγος», σε αυτά τα έργα τουλάχιστον, που είναι διαχρονικά, «αθάνατα».

Σιωπές, «κραυγές και ψίθυροι», εύγλωττες ματιές, κατεψυγμένα συναισθήματα, συνήθειες και πόθοι φρυγμένοι, αποκρυσταλλωμένες συμπεριφορές, παγιωμένες αντιπαλότητες… ακόμα και τα μίση έχουν άλλη συχνότητα από τις μεσογειακές μελοδραματικές εκρήξεις.

Σε αυτό συνέτεινε η μακρά πορεία τής Βαλεντίνης Λουρμπά στην τέχνη τής ζωής… υψηλή Τέχνη… που δεν διδάσκεται… δυστυχώς ή ευτυχώς… μόνον κοινωνείται, ακτινοβολείται, διαμεσολαβείται.

Το θέατρο είναι ο καλύτερος τρόπος να μιλήσουμε για «οικεία κακά» με το πρόσχημα ενός άλλου, μιας άλλης ύπαρξης βασανισμένης, αλαζονικής, υπερβάλλουσας και για τούτο τιμωρημένης.

Στο μυθιστόρημα και στο θέατρο οι άνθρωποι πληρώνουν πάντα τα λάθη τους, μετρητοίς και με τόκο. Στη ζωή, δεν ξέρω. Η Νέμεσις ολιγωρεί, επίτηδες ίσως… για να μας δώσει χρόνο να το ξανασκεφτούμε.

Εδώ και πάντα το ασφυκτικό ιψενικό σύμπαν με την συζυγική μούχλα, τον βάλτο τής αναγκαστικής συμβίωσης σε ένα ζοφερό περιβάλλον. Κι ο Λυτρωτής Άγγελος που καταφτάνει αυτόκλητος στα Σόδομα και Γόμορρα όμως δεν γίνεται αμέσως και από όλες/όλους ευπρόσδεκτος.

Οι άνθρωποι αρκούνται να ζουν στο «ζωτικό ψέμα» που τους συντηρεί και τους κυβερνά. Η χειρότερη φυλακή απ’ όλες. Φιλοδοξίες, ματαιοδοξίες, κενοδοξίες, συμβάσεις, συμφωνητικά χωρίς αμοιβαίο όφελος, συγκατανεύσεις «για τα μάτια τού κόσμου», άνευ αποχρώντος λόγου κι αιτίας σοβαρής.

Αντιπεπονθός. Η Μοίρα έρχεται ανελέητη να χτυπήσει τους υβριστές, τους καταπατητές, τους καταπατητές, εκείνους που έχασαν την ψυχή τους στο κυνήγι μιας πλασματικής ευτυχίας.

Κι η τραυματισμένη (στο φτερό) αγριόπαπια σύμβολο τής Ζωής τής παγιδευμένης σε κελιά που μήτε κατσαρίδα δεν αντέχει.

 

 

Info: https://www.ticketservices.gr/

 

 

ΑΓΡΙΟΠΑΠΙΑ

 

Το Αριστούργημα του Ερρίκου Ίψεν στο Θέατρο τέχνης Εκάτη

 

Δράμα μεγάλης δραματικής δύναμης και αρίφνητου πόνου. Κανένα άλλο έργο του Ίψεν δεν συγκεντρώνει τόσο σπαραγμό και συμπόνια. Οι ήρωες έχουν τρυφερότητα, οίκτο, εγωισμό και σκληρότητα. Δυνάστης η φτώχεια με επενδυτή τα όνειρα. Το έργο παρουσιάζει την ψυχική καταρράκωση μιας οικογένειας που συντηρείται με αυταπάτες που τις συμβολίζει μια σακατεμένη αγριόπαπια που την φυλάνε στην σοφίτα τους, και την φροντίζουν η εγγονή Έντβιγκ και παππούς Έκνταλ. Η αγριόπαπια, είναι το τραγικότερο σύμβολο του ζωτικού ψεύδους. Ο παραμικρός φθόγγος αλήθειας αποκαλύπτει την ψυχική τους διάλυση και συντρίβει το κίβδηλο κόσμο τους…

Το δράμα παίζεται στο σπίτι ενός αποτυχημένου φωτογράφου του Γιάλμαρ Έκνταλ που έχει μια επίφαση ευτυχισμένης ζωής που την καλύπτει η στίλβη των ψευδαισθήσεων και της αυταπάτης. Καταρρέουν τα πάντα, όταν εισβάλει ένας ιδεαλιστής ο Γκρέγκερς Βέρλε και φανερώνει την αλήθεια και τους εξοντώνει. Η Γκίνα, η γυναίκα του Γιάλμαρ, ήταν ερωμένη του πατέρα του, του Γέρο Βέρλε. Αποδεικνύει πως η κόρη του η Έντβιγκ δεν είναι δικό του παιδί και έτσι έρχεται η καταστροφή. Η μικρή Έντβιγκ μαθαίνοντας την αλήθεια αυτοκτονεί.

 

 

  • Συγγραφέας: Ερρίκος Ίψεν.
  • Μετάφραση – προσαρμογή: θίασος Λεπτουργείον
  • Σκηνοθεσία: Βαλεντίνη Λουρμπά
  • Παίζουν οι ηθοποιοί: Μάνος Χατζηγεωργίου, Λήδα Χατζηδημητρίου, Μιχαήλ Άγγελος Δρόσος, Χάρης Λογγαράκης, Όλγα Μουργελά.
  • Ακούγεται η φωνή του Αντώνη Τρικαμηνά.
  • Φωτογραφία: Αντώνης Συμεωνάκης.
  • Σκηνογραφία -Ενδυματολογία: Val de Lou.
  • Mουσική επιμέλεια: Σωτήρης Λούπας.

 

 

 

ΘΙΑΣΟΣ ΛΕΠΤΟΥΡΓΕΙΟΝ – ΘΕΑΤΡΟ ΕΚΑΤΗ

 

Το βραβευμένο θέατρο ΕΚΑΤΗ βρίσκεται στην πλατεία Κανάρη (πλατεία Κυψέλης) και ιδρύθηκε το 2007 από την Βαλεντίνη Λουρμπά, η οποία και το διευθύνει. Στόχος του είναι η ποιότητα και το υψηλό επίπεδο των παραστάσεων. Όραμά του είναι η ανάδειξη της ευφυΐας , του μεγέθους των μεγάλων κλασικών και το δέος που τους ακολουθεί. Το θέατρο Εκάτη έχει θητεία στο κλασικό ρεπερτόριο και βασίζεται στη δύναμη και την ακτινοβολία που εκπέμπουν οι μεγάλοι κλασικοί, χωρίς να αλλοιώνει και να επεμβαίνει με εντυπωσιασμούς και καινοτομίες στην δύναμή και το κύρος τους. Πρεσβεύει τον σεβασμό στην ακρίβεια και την επιρροή που παράγει το άρτιο, το δομημένο, το βαθύ και το σπουδαίο που επιβάλλεται με την μεγαλοσύνη του. Το θέατρο Εκάτη επιμένει σε δύσκολους καιρούς να είναι οπαδός των μεγάλων συγγραφέων και να γοητεύεται από την απολυταρχία και την ποίησή τους. Έργα που έχουν παρουσιασθεί είναι:

 

1. Ο Παρίας» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ.

2. «Ο Φθόνος Μότσαρτ-Σαλιέρη του Πούσκιν.

3. Χορός του θανάτου του Α. Στρίντμπεργκ (Το 2012 και σε επανάληψη το 2022-2023 με διαφορετική διανομή και σκηνοθετική άποψη.)

4. O Αρχιμάστορας Σόλνες του Ε.”Ίψεν.

5. Oι Δανειστές του Α. Στρίντμπεργκ.

6. Βρυκόλακες του Ε. ‘Ίψεν (Το 2010 και την περίοδο 2014-15 με διαφορετική διανομή και σκηνοθετική προσέγγιση.)

7. Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί του Ε. ‘Ιψεν.

8. Τα μαύρα τακούνια δραματοποιημένη ποίηση του Γιώργου Χρονά.

9. Το γράμμα μιας άγνωστης του Σ.Τσβάιχ.

10. Η πιο δυνατή του Α. Στρίντμπεργκ.

11 Το Κουκλόσπιτο του Ερρίκου Ιψεν.

12. Τα στηρίγματα της κοινωνίας του Ε. Ιψεν.

13. Περλιμπλιν και Μπελισα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα.

14. H Κυρά της θάλασσας Του Ε. Ίψεν.

15. Η Αρκούδα Του Άντον Τσέχωφ.

16. Πρόταση Γάμου του Άντον Τσέχωφ.

17. Το μέγιστο κείμενο του Διονυσίου Σολωμου. Η Γυναίκα της Ζάκυθος.

 

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΕΚΑΤΗΣ, Εκάτης 11, Αθήνα, τηλ. 2106401931 – theatro.ekati@gmail.com, Πλ. Κυψέλης

 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Από 21 Οκτωβρίου 2023

  • Παρασκευή: 21:00
  • Σάββατο: 21:00
  • Κυριακή: 19.00

 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

  • 1 ώρα και 50 λεπτά

ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ

  • 13€ γενική είσοδος
  • 10€ φοιτητές/άνεργοι

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ

TICKETSERVICES

Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)

Τηλεφωνικά: 210 7234567

Online: www.ticketservices.gr

 

 

 

 

*Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός https://konstantinosbouras.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top