Fractal

✩ Παναγιώτης Μέντης, ΕΝΔΟΞΗ ΕΝΔΕΙΑ, στο πλαίσιο τού φετινού ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2021 «200 χρόνια Επανάσταση; Ξαναγράφοντας τους αρχαίους μύθους σήμερα»

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα //

 

 

Παναγιώτης Μέντης, ΕΝΔΟΞΗ ΕΝΔΕΙΑ, στο πλαίσιο τού φετινού ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2021 «200 χρόνια Επανάσταση; Ξαναγράφοντας τους αρχαίους μύθους σήμερα» την Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2021 στον Αύλειο Χώρο τού Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Παλαιό Πανεπιστήμιο (Θόλου 5, Πλάκα).

 

 

Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη

 

 

Τι θα γινόμασταν χωρίς τους σπουδαίους ηθοποιούς που καταφέρνουν να ζωντανέψουν χαμένα πρόσωπα τού Μύθου, ανασκολοπισμένα στο χωνευτήρι τού Χρόνου που όλα τα ανακυκλώνει με μια ψυχρή αδιαφορία, σχεδόν μηχανική;

Εκπληκτική η ηθοποιός Δέσποινα Σαραφείδου όταν προφέρει το παρηχητικό και απολύτως επιτυχημένο «ένδοξη ένδεια» υποδυόμενη την παραγκωνισμένη Μαντώ Μαυρογένους σε ένα παραμυθικό onewomanshow που σου κόβει την ανάσα και σου προκαλεί δυσάρεστες προοπτικές για το παρόν και το μέλλον ενός τόπου όπου ανθεί η αναξιοκρατία, η οικογενειοκρατία, η μετριοκρατία (με αυτή τη σειρά), απότοκος ενός μεσαιωνικού φεουδαρχικού τρόπου οθωμανικού τύπου. Χίλιες και δύο χιλιάδες και τρεις χιλιάδες φορές να είχαμε παραδοσιακή θεσμοθετημένη μοναρχία, παρά αυτό το κακό, που ο κάθε λαοπλάνος μετατρέπει το εκλογικό σώμα σε όχλο κι εξοντώνει τους πολιτικούς του αντιπάλους με όπλο την απαξίωσιν δια της συκοφαντίας. Η χαμένη τιμή της αριστοκράτισσας χορηγού της Επανάστασης του 1821 και Ευεργέτου Μαντώς Μαυρογένους δεν έγκειται στην «παρθενοφθορεία» της από τον Υψηλάντη, αλλά στην εμμονή της να αγαπηθεί ως γυναίκα ενώ έχει υπερβεί το φύλο της προ πολλού, ως επικεφαλής και εργοδότις ενός ιδιωτικού στρατού μισθοφόρων εις την υπηρεσίαν ενός Ανώτερου Σκοπού. Παιδί τού Διαφωτισμού η αδικημένη ηρωίδα, ακολουθεί μέχρι τέλους τα ουμανιστικά ιδανικά της και διατηρεί στο ακέραιο την τετρωμένη και τετριμμένη ίσως αξιοπρέπειά της, αφού εν τέλει δεν είναι του κόσμου τούτου, αλλά ως σύγχρονη αποτυχημένη στέρφα Μήδεια, νοσταλγεί τον παππού της τον Ήλιο και την αναγκαστική Δικαιοσύνη που η Νέμεσις ξέρει να επιβάλλει με αλάθητο χέρι.

Δεν πρόκειται για μια ρομαντική περσόνα που νοσταλγεί τον έρωτά της και οραματίζεται την διαιώνισή του, αλλά για μια σκιά που δεν αντέχει να κινείται μακριά από το Φως και διαλέγει να αυτοπυρποληθεί δημοσίως, ιδίοις αναλώμασιν όμως. Δεν είναι δανεικά τα σπίρτα μήτε το εύφλεκτον υλικόν μιας τέτοιας ηρωικής αυτοκαταστροφής. Δεν είναι αποτυχία, αλλά η υπέρτατη επιτυχία, αφού αυτό το υλικό πεδίο είναι κλουβί που μας εμποδίζει να αποδράσουμε σε άλλες διαστάσεις, έστω και δια του Έρωτος.

Δεν είναι ο Έρωτας το πρόβλημα αυτής της περήφανης κόρης, μήτε η αποκατάσταση της τιμής της δια του μικροαστικού γάμου, μήτε καν μια συμβατική οικονομική αποζημίωση για τις παντοειδείς θυσίες της. Όχι. Είναι μάλλον αυτή η δίψα της για την Αλήθεια, την Αρμονία και το Φως που εντείνεται κάθε που η Προδοσία τής δείχνει το αντιαισθητικό, αποκρουστικό πρόσωπό της.

Εντός θέματος αυτό το έργο του πολύπειρου Παναγιώτη Μέντη, στάθηκε στα πλαίσια του Αναλογίου σωστά και με το προσήκον μέτρο. Όσο για τον ρυθμό, τον έδινε η ακραία ηθοποιός με την συγκρατημένα μελοδραματική ερμηνεία της, τιμή και στόχος για κάθε επαγγελματία ηθοποιό που υπηρετεί με συνέπεια το λειτούργημά του.

Η σκηνοθέτις Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη φώτισε εσωτερικά το κείμενο και αξιοποίησε δημιουργικά τον στενό χώρο του παλαιού πανεπιστημίου.

Η μουσική δεν θα μπορούσε να λείπει, αλλά και χωρίς αυτήν η δραματικότητα της συνεκτικής ερμηνείας δεν θα έχανε τίποτα το ουσιαστικό.

Ηρωϊκοί υπομνηματιστές οι καλλιτέχνες:

Πρωτότυπη Μουσική: Θοδωρής Λεμπέσης

Παίζει ζωντανά Τσέλο: Γιάννος Γιοβάνος

Από τις πιο σεμνές φετινές παρουσίες.

 

 

INFO:

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2021

200 χρόνια Επανάσταση;

Ξαναγράφοντας τους αρχαίους μύθους σήμερα

***

Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2021
Αύλειος Χώρος Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών,
Παλαιό Πανεπιστήμιο (Θόλου 5, Πλάκα)

 

Το Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2021 συνεχίζει τις δράσεις του στον Αύλειο Χώρο Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Παλαιό Πανεπιστήμιο (Θόλου 5, Πλάκα) την Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2021 στις 20:00 με το έργο «Ένδοξη ένδεια» του Παναγιώτη Μέντη σε σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μποσχοχωρίτη.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ κινείται γύρω από τον άξονα της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση με τίτλο «200 χρόνια Επανάσταση; Ξαναγράφοντας τους αρχαίους μύθους σήμερα».

 

***

Παναγιώτης Μέντης ΕΝΔΟΞΗ ΕΝΔΕΙΑ

 

 

Το έργο

Η Μαντώ Μαυρογένους, μια νέα γυναίκα γεννημένη στην Τεργέστη και μεγαλωμένη σε μια εύπορη, φαναριώτικη οικογένεια κάνει την προσωπική της επανάσταση. Διεκδικεί τον σεβασμό σαν ανεξάρτητη γυναίκα που παλεύει θυσιάζοντας τα πάντα  για την ελευθερία της πατρίδας της και τον έρωτα της ζωής της. Δυστυχώς, όμως, γεύεται μόνο την προδοσία και την αχαριστία που κρύβει η συμμετοχή της στην ενεργό  πολιτική σκηνή της εποχής.

 

Απόσπασμα

Όχι δεν θα ζητήσω τιμωρία για όσους με αδίκησαν. Αργά ή γρήγορα θα δικαστούν από την ιστορία. Εγώ δεν διεκδικώ ούτε ποτέ διεκδίκησα τιμές και επαίνους. Αυτό που διεκδικώ είναι να ξέρει ο άνθρωπος που αγάπησα πως δεν τον πρόδωσα ποτέ. Λένε πως σβήνουν οι αγάπες και οι έρωτες κι αν έσβησε για μένα ο δικός του θα το δεχτώ. Μα η απόρριψη με τέτοιο τρόπο…  Η απόρριψη και η εξαφάνισή του χωρίς μια λέξη, μια κουβέντα από τα χείλη του. «Οι άντρες θα σε φοβούνται!» Θυμάσαι που μου το έλεγες μητέρα; Δεν με ενδιαφέρουν οι άντρες μητέρα. Κι αν θες να ξέρεις πρέπει να σε φοβούνται για να διοικείς. Κι εγώ είχα στρατό να οδηγήσω. Και τους οδήγησα τους άντρες μου σε νίκες. Σε εκείνον μόνο υποτάχθηκα.

 

Σκηνοθετικό σημείωμα

Η Μαντώ Μαυρογένους, η γνωστή σε όλους μας γυναικεία φιγούρα του 1821, παρουσιάζεται στο θεατρικό έργο του Π.Μέντη ως  μια γυναίκα κουρασμένη, απογοητευμένη, σε μεγάλη ψυχική ένταση και μόνη σε έναν τελικό απολογισμό ζωής. Η πολιτική προσωπικότητα του παρελθόντος  μπλέκεται με την ατομικότητα της γυναίκας και την δυναμικότητα της αγωνίστριας, σε έναν  αγωνιώδη υπαρξιακό αγώνα αναζήτησης της λύτρωσης.

Η παράσταση συναντά τη Μαντώ να ετοιμάζεται να μετακομίσει στο σπίτι του ξαδέρφου της, μαζεύοντας τα τελευταία της υπάρχοντα. Με αφορμή αυτή την τελευταία μετακόμιση καθώς  και το πακετάρισμα των εναπομεινάντων  αγαπημένων της αντικειμένων, ξετυλίγει το νήμα της ζωής της, μέσα από την μπερδεμένη πλέον μνήμη της, το οποίο έχει έναν πρωταγωνιστή: το Δημήτριο Υψηλάντη.

Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη

 

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
  • Ερμηνεία: Δέσποινα Σαραφείδου
  • Πρωτότυπη Μουσική: Θοδωρής Λεμπέσης
  • Παίζει ζωντανά Τσέλο: Γιάννος Γιοβάνος

 

***

Ο Παναγιώτης Μέντης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1953. Σπούδασε θέατρο στη Δραματική Σχολή Πέλου Κατσέλη και, από το 1976, εργάζεται ως ηθοποιός στο θέατρο. Ως ηθοποιός συνεργάστηκε με τους θιάσους: Αλίκης Βουγιουκλάκη, Θύμιου Καρακατσάνη, «Προσκήνιο» του Αλέξη Σολομού, Θέατρο Πειραιά-Εξαρχείων, Αλέκου Αλεξανδράκη-Νόνικας Γαληνέα, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Στοά, και τα ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, Κομοτηνής, Κέρκυρας. Ως συγγραφέας έχει βραβευθεί δύο φορές με κρατικό βραβείο από το Υπουργείο Πολιτισμού για τα θεατρικά του έργα Playmobil το 1989 και Άννα, είπα! το 1994. Το 1997 βραβεύτηκε με τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Ωνάση, στον πρώτο Διεθνή Πολιτισμικό Διαγωνισμό του Ιδρύματος για συγγραφή θεατρικού έργου, για το θεατρικό του έργο Save. Το 2001, στον δεύτερο Διεθνή Πολιτισμικό Διαγωνισμό του Ιδρύματος Ωνάση, τιμήθηκε με το τρίτο διεθνές βραβείο για το θεατρικό έργο Ξένοι που παρουσιάστηκε από τη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

 

 

21:00 ΕΛΛΑΔΑ Λέανδρος Πολενάκης Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΑΛΗ ΠΑΣΑ

 

 

 

 

Το έργο

Ο Λέανδρος Πολενάκης με έξυπνο και γλαφυρό τρόπο διακωμωδεί την «τιμή» και τα «κατορθώματα» του Αλή Πασά και κριτικάρει «κομψά» την οικονομικο-πολιτική δίνη των σύγχρονων Ελλήνων, αποτίοντας φόρο τιμής στη μνήμη του καθηγητή της Οικονομικής και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Ανδρέα Ανδρεάδη και του καραγκιοζοπαίχτη Γιάννη Μουρελάτου ή Γιάνναρου.

 

 

Απόσπασμα

ΑΛΗΣ: Αφού με εγκαταλείπουν όλοι, θέλω να σώσω τουλάχιστον τους θησαυρούς μου για να τους αφιερώσω σε έναν ανώτερο σκοπό. Προαισθάνομαι ότι θα πεθάνω, και δεν μου μένει τίποτε άλλο να κάνω. Άκουσέ με, προσεκτικά. Θα πάρεις ό,τι έχω, θα περάσεις απέναντι στην Ιταλία, και με τα χρήματά μου θα κάμεις επικερδείς επιχειρήσεις. Θα τα τοκίσεις θα τα πολλαπλασιάσεις, και όταν έλθει το πλήρωμα του χρόνου και οι Γραικοί κάμουν δικό τους ντοβλέτι όπως πολλοί προβλέπουν, θα επιστρέψεις στην Ελλάδα, και θα ιδρύσεις με τους θησαυρούς μου μια Τράπεζα Εθνική. Αυτή είναι η φοβερή μου εκδίκηση για τους Έλληνες που με πρόδωσαν. Θα λευτερωθούν από τον Τούρκο για να γίνουν δούλοι των Τραπεζών.

 

 

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία: Νίκος Χατζηπαπάς (LabillusionsHelix Street Theatre)
    Σχεδιασμός φωτισμού: Βασιλική Γώγου
  • Ηθοποιοί: Λίνος Αρσένης, Αναστασία Μαλανδρενιώτη, Πασχάλης Μερμιγκάκης,  Αλέξανδρος Πέρρος, Κωνσταντίνος Τσιάκος, Δημήτρης Φραγκιόγλου
    και ο Καραγκιοζοπαίκτης Σωκράτης Κοτσορές

***

Ο Λέανδρος Πολενάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Παν/μίου Αθηνών και στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales στο Παρίσι. Είναι διδάκτωρ του τμήματος Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Πολιτιστικής Διαχείρισης του Παντείου Παν/μίου Αθήνας. Διατηρεί τη μόνιμη στήλη θεατρικής κριτικής της εφημερίδας Αυγή από το 1978. Έχει μεταφράσει κλασικούς και νεότερους συγγραφείς από τέσσερις γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, ρωσικά) όπως, επίσης, και αρχαίους Έλληνες από το πρωτότυπο. Έχει συνεργαστεί με τα κυριότερα επιστημονικά και λογοτεχνικά περιοδικά και έχει εκδώσει τέσσερα βιβλία ποίησης και πεζογραφίας. Δίδαξε στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Πάτρας, ενώ διδάσκει σε δραματικές σχολές.

 

***

 

Το Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2021 πραγματοποιείται με την υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, τη συνεργασία του Εργαστηρίου Μουσικής, Ακουστικής και Τεχνολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, την υποστήριξη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου, του Συνδέσμου Εκδοτών Βιβλίου, του Φεστιβάλ Βιβλίου στο Ζάππειο, του Τσέχικου Κέντρου στην Αθήνα, του Εθνικού Πολιτιστικού Ιδρύματος και της Πρεσβείας της Ουγγαρίας.

 

Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2021

 

  • Διοργάνωση: Όμιλος «Φίλοι του Αναλογίου»
  • Εκτελεστική Διευθύντρια: Σμαρώ Κώτσια
  • Διεύθυνση Παραγωγής: Ράνια Παπαδοπούλου
  • Επιμέλεια κειμένων: Θανάσης Βασιλείου, Ηλίας Καφάογλου
  • Μεταφράσεις έργων στα ελληνικά: Σμαρώ Κώτσια, Λέανδρος Πολενάκης, Σόνια Στάμου Ντορνιάκοβα
  • Μετάφραση προγράμματος στα αγγλικά και στα γαλλικά: Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
  • Επιμέλεια – διορθώσεις αγγλικών κειμένων: Θεοδώρα Λούκας
  • Οργανωτική υποστήριξη: Κυβέλη Δραγούμη
  • Ηχογραφήσεις έργων: Εργαστήριο Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών. Υπεύθυνη εργαστηρίου: Αναστασία Γεωργάκη.
    Ηχολήπτης: Βίκτωρ Μαστέλα
  • Υπεύθυνη πρακτικής άσκησης φοιτητών: Δέσποινα Κοσμοπούλου
  • Ψηφιακές τεχνολογίες, περιπατητικές δράσεις: Geert Vermeire
  • Γραφιστική επιμέλεια: Μαρία Στέφωση, Α4Αrt design
  • Σχεδιασμός φωτισμού – σκηνική επιμέλεια: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
  • Σχεδιασμός και ανάπτυξη ιστοχώρου: Δημήτρης Βαλλιανάτος
  • Γραφείο τύπου: Culture Press

 

ΧΩΡΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ

Αύλειος Χώρος Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Παλαιό Πανεπιστήμιο  Θόλου 5, Πλάκα 105 56

 

Ο χώρος τηρεί όλες τις συστάσεις και λειτουργεί σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας, για την διεξαγωγή των εκδηλώσεων σε κατάλληλες και ελεγχόμενες συνθήκες ασφαλείας σε σχέση με τον COVID-19. Ακολουθεί σχολαστικά όλα τα πρωτόκολλα υγιεινής και αποστάσεων, ώστε κανείς να μη διστάσει και στερηθεί το αγαθό της ψυχαγωγίας. Απαραίτητη προκράτηση θέσεων: ticketsanalogio@gmail.com 

 

Ακολουθήστε μας στα social media:

 

 

* Ο Κωνσταντίνος Μπούρας είναι ποιητής, θεατρολόγος και κριτικός, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ (www.konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top