Fractal

Ο ρυθμός των διηγημάτων

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

Θεοχάρης Παπαδόπουλος «Είπαμε ψέματα πολλά», εκδόσεις Κέδρος

 

O Θεοχάρης Παπαδόπουλος ασχολείται κυρίως με την ποίηση όμως το 2019 τον βλέπουμε να κάνει ένα εκδοτικό άνοιγμα με την κατηγορία «διήγημα». Έτσι το βιβλίο του «Είπαμε ψέματα πολλά» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Κέδρος». Διηγήματα σχετικά μικρά σε έκταση, πυκνογραμμένα, με σύγχρονο θέμα και προβληματισμό. Άλλοτε με περισσότερο χιούμορ ή ειρωνεία. Άλλοτε να κλείνουν το μάτι στον αναγνώστη, ή να του προτείνουν ή να του υποβάλλουν  κάτι, μια θέση, μια ιδέα ή και τρόπο ζωής ακόμα.

Γλώσσα απλή, άμεση, διαυγής. Εκείνο που μας κερδίζει πιο πολύ θεωρώ ότι είναι ο ρυθμός των διηγημάτων.

Mότο του ομότιτλου διηγήματος της συλλογής το γνωστό παιδικό τραγούδι: «Είπαμε ψέματα πολλά/ας πούμε και μια αλήθεια:/Φορτώσαμε  ένα βάτραχο/εννιά κιλά ρεβίθια.» Το ομώνυμο διήγημα σουρεαλιστικό, καταιγιστικό, προκαλεί το γέλιο, διασκεδάζει.

Ενώ στην Εποχή των Κλειδάριθμων εκφράζει  μέσα από μια ιδιαίτερη (με διδακτικές προεκτάσεις ιστορία) τους προβληματισμούς του σχετικά με το πού βαδίζουμε, ποιο το νόημα της ζωής  και το μέλλον του ανθρώπου. Επίσης, το θέμα είναι πού βρίσκεται πάντα η αληθινή  στάση του καθενός. Μήπως η ανακάλυψη της φύσης μπορεί να αποβεί σωτήρια αναφορικά με την ποιότητα της ανθρώπινης ζωής;

 

Το Έκτακτο Δελτίο μας μιλά για ένα νεαρό που συνελήφθη με μικροποσότητα ποιημάτων και πρόκειται  να δικαστεί με τη διαδικασία του αυτόφωρου. Η ποινή που επιβάλλεται συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ισόβια αποχή από το διάβασμα. Επειδή έτσι συμβαίνει με τους ποιητές. Πολλές φορές δεν γίνονται αποδεκτοί σε μια ρεαλιστική και χωρίς φαντασία κοινωνία. Οπότε τους «κλείνουν έξω από τα τείχη» μοιραία. Τους περιφρονούν, τους κατακρίνουν ή δεν τους καταλαβαίνουν.

Σατιρικός ο Παπαδόπουλος εμφανίζεται και στο μικροδιήγημα με τίτλο «Ο blogάρχης», εμπνευσμένο από την μάστιγα των  πολλαπλών blog στο διαδίκτυο. Είναι σίγουρα χρήσιμα πολλά από αυτά, και ο ίδιος ο συγγραφέας διατηρεί Blog. Εδώ επιλέγει να παίξει λίγο με το θέμα του. Όπως κάνει και με το διήγημα που έχει λογοπαίγνιο στον τίτλο και όχι μόνο. Σε αστείες περιπέτειες μπαίνει ο… κριτικός από την… Κρήτη και πρέπει να αναθεωρήσει τα πράγματα, αλλά και την ίδια του τη ζωή.

O ερωτικός πόθος στοιχίζει ακριβά στον αφηγητή του «Ζωντανού Εφιάλτη», ενώ γαργαλιστικό και προκλητικό προβάλλει το διήγημα «Ερωτική πράξη». Παραπλήσιο θέμα πραγματεύεται και το κείμενο «Τhree nights stand». Ο πληρωμένος έρωτας έχει μπελάδες πολλές φορές, όπως αποδεικνύεται. Αλλά και φανερώνει την μοναχικότητα που υπάρχει στις μέρες μας. Άλλοι αναζητούν συντροφιά στους δρόμους, άλλοι σε σκοτεινά δωμάτια, άλλοι χρησιμοποιούν υποκατάστατα ανθρώπου. Αλλά τι ευχαρίστηση μπορεί να σου δώσει μια πλαστική κούκλα αλήθεια; Είναι τα παιχνίδια του μυαλού που σε παγιδεύουν και σε επηρεάζουν.

 

Θεοχάρης Παπαδόπουλος

 

Οι ήρωες του Παπαδόπουλου είναι απλοί, καθημερινοί, οικείοι, αφού μπορεί κάλλιστα να τριγυρνούν ανάμεσά μας ή να συνομιλούν μαζί μας. Είναι σάρκα από τη σάρκα μας γι αυτό δεν  μας ξενίζουν. Πολλές φορές η αλήθεια και το ψέμα συμπλέκονται και συμπλέουν. Πολλές φορές τα ψέματα χρειάζονται είτε όντως για να κρύψουν, αλλά και για να αποκαλύψουν μια αλήθεια. Επίσης, και τα λεγόμενα «λευκά ψέματα» παίζουν κι αυτά τον δικό τους ρόλο. Στη ζωή το αστείο και  το σοβαρό συνυπάρχουν όπως ακριβώς και στο βιβλίο που κρατώ. Η ίδια η πραγματικότητα μπορεί να είναι πολλαπλή, ανατρεπτική, κωμικοτραγική, γελοία. Αλλά και οι άνθρωποι παίζουν διαφορετικούς ρόλους απ’ ό,τι συνήθως όταν βρεθούν σε ανάγκη ή όταν χαλαρώσουν ή όταν έρθουν σε επαφή με ανθρώπους ή καταστάσεις που δεν φαντάζονται.

Όπως και στα ποιήματά του ο Θεοχάρης Παπαδόπουλος αφορμάται από τον άνθρωπο και τη δράση του, αλλά και από το κοινωνικό γίγνεσθαι και την επίδραση που ασκεί κάθε φορά στην ανθρώπινη ψυχή.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top