Fractal

☆Έγκλημα στον Νείλο / Death on the Nile. Μια ταινία για τους πάσχοντες από …αϋπνίες, υπερένταση, διαρκή εκνευρισμό κ.λπ. Το κλασικό ανακουφίζει τον εγκέφαλο από τα άπειρα εισερχόμενα.

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα //

 

 

Οι σύγχρονες νευροεπιστήμες διερευνούν την αγωνία τού σύγχρονου εγκεφάλου να ταξινομήσει τα εισερχόμενα των αισθήσεων, να επεξεργαστεί τα δεδομένα και να προβεί σε ευκρινή, ασφαλή, σαφή αντιληπτικά συμπεράσματα. Αυτή η διαδικασία διαρκεί κάθε στιγμή δεκαπέντε ολόκληρα δευτερόλεπτα, με αποτέλεσμα το μετείκασμα που νομίζουμε ως πραγματικότητα να είναι απλώς μια αφαίρεσή της, ενδεχομένως απλοϊκή, στρογγυλευμένη και τετραγωνισμένη. Ειδικά όταν κινούμαστε (ή όταν κινείται η κάμερα τού θεάματος που παρακολουθούμε) η αταξία τού ρευστού πεδίου πριμοδοτεί την ανάγκη για γεωμέτρηση τού ειδώλου στον εγκέφαλο. Τελικά, η πραγματικότητα είναι ένα «φάντασμα» στον εγκέφαλο; Εν πολλοίς, ναι.

 

 

 

Σε κάθε φόνο, ο κάθε αυτόπτης μάρτυρας περιγράφει και κάτι άλλο. Δεν γίνεται σε μια «εικόνα» να εστιάσουμε σε όλα τα σημεία της ταυτόχρονα. Αυτό το γνώριζαν οι μεγάλοι αρχιτέκτονες και εικαστικοί. ΕΠΙΝΟΟΥΣΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΟΠΤΙΚΑ ΤΡΥΚ ΔΙΟΡΘΩΝΟΝΤΑΣ, ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ Ή ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΜΕΝΟΙ ΤΙΣ ΟΠΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΜΑΣ. Με τον ίδιο τρόπο δουλεύουν οι ταχυδακτυλουργοί, οι σαλτιμπάγκοι, οι μάγοι, οι παντόμιμοι, οι μίμοι και οι θεατρίνοι εν γένει. Οι μεγάλοι ηθοποιοί αγγίζουν τα όρια τής τελειότητας όταν επιτείνουν την ψευδαίσθηση στο απόλυτο αληθοφανές.

Αυτό που λέμε «γοητεία» προέρχεται από τους γητευτές φιδιών, από τους αρχαίους υπνωτιστές που ρυθμίζουν τον εγκέφαλο τού άλλου (και τον δικό τους, ενδεχομένως) σε κατάσταση παραλλαγμένης συνείδησης.

Μέντιουμ, πυθίες και ποιητές, ήταν μάλλον συνώνυμοι στην ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα. Poeta vates – Ποιητής προφήτης. Poeta faber – ποιητής τεχνίτης.

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με μια μέτρια εμπορική ταινία; Μα πολύ απλό!!! Βλέπεται ευχάριστα, γιατί ξέρουμε τι θα γίνει μετά!!! Και κοιμούμαστε τον ύπνο τού δικαίου. Σε αυτό συντείνουν οι ροζ, χρυσές αποχρώσεις ενός εικονικού ηλιοβασιλέματος (ή και ανατολής) στα ακύμαντα νερά τού μυθικού Νείλου (που τον βλέπουμε ωσεί νεκροί – «τα ραδίκια ανάποδα» – με περίεργες μετακινήσεις τής κάμερας από και προς τον εικονικό βυθό – ΜΑ ΤΙ ΑΠΛΟΪΚΟΤΗΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΕΣ; Στα όρια τού ναΐφ κι ακόμα πάρα πέρα – η εμπορικότητα απαιτεί θυσίες κι αισθητικές υποχωρήσεις – έλεος!!!).

Εντάξει η κινηματογραφική διασκεδαστική βιομηχανία δεν είναι πάντα συνώνυμη τής ψυχ-αγωγίας, είναι όμως θλιβερό πολλά υποσχόμενοι καλλιτέχνες να καταλήγουν έτσι σε προσχηματικές περιγραφικότητες και σχηματικές τυποποιήσεις που μόνον στην αποσυμπίεση, αποφόρτωση, αποφόρτιση, αποβλάκωση, εκκένωση τού εγκεφάλου χρησιμεύουν. Κάτι είναι κι αυτό. Σαν τα καθαρτικά!!! Έχουν κι αυτά την χρησιμότητά τους…

Ελάχιστα αληθοφανές και περίεργα μελό το τέλος. Χρήμα κι έρωτας: οι κινητήριες δυνάμεις αυτού του μυθολογικού σύμπαντος. ΈΛΕΟΣ!!!

 

 

info: https://www.athinorama.gr/cinema/movie/egklima_ston_neilo-10073524/

 

 

Έγκλημα στον Νείλο (Death on the Nile)  2022

· Έγχρ.

· Διάρκεια: 127′

· 2 · Θρίλερ · Αγγλοαμερικανική

Προσκεκλημένος σε κρουαζιέρα στον ποταμό Νείλο για το μήνα του μέλιτος μιας πλούσιας νεαρής κληρονόμου, θα κληθεί να διαλευκάνει ένα καλοσχεδιασμένο έγκλημα.

Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα

Παίζουν: Άρμι ΧάμερΚένεθ ΜπράναΑνέτ ΜπένινγκΓκαλ Γκαντότ

 

 

 

*Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής https://konstantinosbouras.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top