Fractal

Για την χαμένη μας συνοχή

Γράφει η Μαρία Λιάκου //

 

 

 

Έλενα Ακανθιάς «Golith», εκδ. Σμίλη, 2020

 

Με αυτό το δεύτερο βιβλίο της  η Έλενα Ακανθιάς μας βάζει στον κόσμο της τεκνογονίας, του ανθρώπου αλλά και ενός εκδοτικού οίκου που αποτελεί γυναικεία σύμπραξη και δημιουργεί ένα νέο βιβλίο που… δεν πρόκειται να εκδοθεί!

Το βιβλίο αποτελεί πρόκληση για τον «ψαγμένο» αναγνώστη.  Αλλά και οι νέοι αναγνώστες μπορούν να ανακαλύψουν χάρες  στα μονοπάτια της Λογοτεχνίας και να θαυμάσουν την συγγραφική της πένα.

Αυτό το βιβλίο σίγουρα θα αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε την Λογοτεχνία! Είναι ένα ταξίδι στο θαύμα της γραφής και σηματοδοτεί μια νέα καμπή στη γραφή που πατάει στα θεμέλια της Γνώσης και της Τέχνης. Οξυγόνο στο εκδοτικό τοπίο!

Μέσα από ένα παιχνίδι και την νέα ζωή στο διαδίκτυο δημιουργεί ένα κείμενο με πλεγματικές διηγήσεις.

 «Το Golith είναι σαν να λέμε ο Γολιάθ στερημένος από το ρωμαλέο άλφα του… Σημειολογικές αναφορές και αναδρομές; Έλα, μωρέ, ένα παιχνίδι είναι. Σου δίνει προτάσεις και αποφθέγματα και πρέπει να του δώσεις κάποιες δικές σου φράσεις πίσω, για να ξεκλειδώσει τις πίστες. Είναι σαν να λέμε παιχνίδι ενηλίκων, ένα.. πυκνό δοκίμιο αυτογνωσίας». Σελ. 60

Μέσα από τις πίστες του παιχνιδιού η γυναικεία αυτογνωσία ξετυλίγεται και μια πλούσια πρώτη ύλη προσωπικής αποθήκευσης, γονιδίων-στερεοτύπων- μύθων, δημιουργεί αντιληπτικές πλατφόρμες έκφρασης και ερμηνείας. Σε ένα ρευστό μεταβατικό κόσμο που ζούμε η συγγραφέας κάνει αναφορές και σε «γκρίζες ζώνες» που ερμηνεύονται ως κοινωνική αποδοχή ή αποσιωπούνται. Η γυναίκα είναι μορφή εύπλαστη και φέρνει πάντα βάρη ως ένας Σίσυφος.

Η Γυναίκα και σε αυτό το βιβλίο της είναι στην κύρια θεματική.  Χρησιμοποιώντας το ηλεκτρονικό παιχνίδι δημιουργεί μια  εικαστική- συγγραφική πραγματικότητα μέσα από τις πίστες   GENESIS – VIOS –APOKALYPSIS και οι αφηγηματικοί ήρωες της διηγούνται στιγμές που θυμίζουν θεατρικό έργο. Πυκνό κείμενο με γλώσσα λιτή που διεγείρει το συναίσθημα και το πεδίο της αντίληψής μας.

Στις κρύπτες του βιβλίου ο αναγνώστης καλείται για «ανάκτηση περιεχομένου». Τρολάρει τον αναγνώστη, το εκδοτικό τοπίο, τον σημερινό άνθρωπο; Πώς μέσα σε κλίμα Βαβέλ ο σημερινός άνθρωπος δομείται και πορεύεται; Άγνοια κινδύνου, αμφισβήτηση ή νέα τεχνολογική υποδούλωση στον ψηφιακό κόσμο;

Όσοι είχαμε την χαρά να διαβάσουμε το πρώτο της βιβλίο «Το δόντι του καρχαρία» εκδόσεις Γαβριηλίδη, 2016 που η συγγραφέας ήταν υποψήφια για το «Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου» του περιοδικού «Ο Αναγνώστης», περιμέναμε πως και πως το επόμενο βιβλίο της. Η γραφή της έδινε υποσχέσεις για συνέχεια. Το γεγονός ότι ένα τόσο «ιδιαίτερο» βιβλίο βρήκε εκδότη σε μια περίεργη εκδοτική εποχή δείχνει ότι κάποιοι Εκδότες συμβάλουν με τις επιλογές τους στο μέλλον του βιβλίου στην χώρα μας. Θεωρώ ότι το βιβλίο έχει όλες τις δυνατότητες να μεταφραστεί και σε άλλες γλώσσες.

 

 

Μια μικρή γεύση από οπισθόφυλλο του βιβλίου.

 «…Είχε δίκαιο ο μπαγάσας. Τελευταίες στιγμές και του έβαλα τις φωνές. Πού να ξέρω, όμως; Κόντεψα και να πνιγώ από εκείνο το κωλόφτερο. Τα χρειάστηκα, σου λέω! Θα μου πεις, και που τη γλίτωσες τότε, τι κατάλαβες; Εντάξει, πήρα bonus αναβολή σαράντα οκτώ ωρών. Ε, όσο να ‘ναι, άλλον έναν γύρο στη ζωή τον έκανα. Μόνος μου, όμως. Γιατί τέτοια ταξίδια πρέπει κανείς μόνος του να τα κάνει. Τάδε έφη Λίλι. Κι εγώ της είπα Πριτς και πάλι πριτς! Μωρέ, τι μας λες;! Να ταξιδέψω πίσω και μπροστά στον χρόνο, ν’ ανακατέψω τις ζωές και τις ψυχές των ανθρώπων και να ‘μαι μοναχός μου; Ούτε ένας φίλος, μία καβάτζα, όταν θα αγριευτώ ή όταν θα με πιάσει η απελπισία; Ο Οδυσσέας ταξίδεψε με τόσα συντρόφια. Σκληρή γυναίκα η Λίλι, σκληρή και άδικη…»

Η Λίλι, τη στιγμή που μιλάει στο τηλέφωνο με τη φίλη της, εξαφανίζεται. Ένα γονίδιό της, από εκείνα που αναπτύσσουν δραστηριότητα μέχρι και σαράντα οκτώ ώρες μετά τον θάνατο, προχωρεί σε ένα ταξίδι χωροχρόνου, μέσα από το videogameGolith, επιχειρώντας να ανακαλύψει την αιτία της εξαφάνισής της. Η Μάμω με τη φωνή καμπάνα, που στο τέλος την χάνει, οι τρεις άντρες που, σχηματίζοντας με τα σώματά τους έναν κύκλο, αφηγούνται ιστορίες και μυστικά και ο τελευταίος διάλογος της Λίλι με τη φίλη της είναι κάποια από τα στοιχεία που θα οδηγήσουν το γονίδιο στη λύση του μυστηρίου.

Μία νουβέλα για τη γυναικεία αυτογνωσία και την αμφισβήτηση της θέσης του ανθρώπου σ’ έναν κόσμο που, φαινομενικά, προσδιορίζει απολύτως τις συντεταγμένες των μελών του.

 

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Έλενα Ακανθιάς γεννήθηκε στην Αμμόχωστο της Κύπρο και μεγάλωσε στην Κρήτη, όπου και εργάστηκε. Σπούδασε Νομική, Φιλοσοφία, Παιδαγωγικά και Μουσική. Για τη νουβέλα «Το Δόντι του Καρχαρία» (εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2016) ήταν υποψήφια για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου στην Πεζογραφία του περιοδικού «Ο Αναγνώστης». Ζει στη Γερμανία.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top