Fractal

Λίγες ώρες μένουν πριν την εκτέλεσή της – Η Ηλιάνα Μαυρομάτη υποδύεται την Αθηνά Χατζηεσμέρ

Της Κατερίνας Πουλοπούλου // 
 

 

Athina_Xatziesmer_1

 

«Οι άνθρωποι που φτάνουν εδώ στις μέρες μας για να γλιτώσουν απ’ τον πόλεμο είναι αδέλφια μας. Μπορεί να βρεθούμε ανά πάσα στιγμή στη θέση τους»

«Η νεότητα είναι σύμφυτη με την αμφισβήτηση και την υπέρβαση, οπότε θα έλεγα ότι η επαναστατικότητα εκπληρώνει τον νέο άνθρωπο»

 

Σκόρπιες σκέψεις περνούν από το μυαλό της Αθηνάς το τελευταίο της βράδυ στα κρατητήρια των φυλακών Χατζηκώστα. Πλέον μετράει τα λεπτά που τη χωρίζουν από την εκτέλεσή της στο σκοπευτήριο της Καισαριανής.

Το έργο «Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17» της Θαλασσιάς Αντωνοπούλου παρουσιάζεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και αφηγείται την ιστορία μιας κοπέλας, παιδί προσφύγων από την Ιωνία, που έζησε στα προσφυγικά του Ταύρου και εντάχθηκε από μικρή στην αντίσταση με την ΕΠΟΝ.

«Το έργο της Θαλασσιάς Αντωνοπούλου έχει στοιχεία μυθοπλασίας βασισμένα πάντα στη ζωή και τη δράση της Αθηνάς, όπως έχουν προκύψει μέσα από την έρευνα της ομάδας των συντελεστών της παράστασης» λέει η Ηλιάνα Μαυρομάτη. Μας γνωρίζει επι σκηνής ένα κορίτσι που έχει πλάσει η φαντασία. Είναι ένα απλό παιδί της εποχής της και της τάξης της, καθοδηγείται από βαθύ αίσθημα δικαίου και καταλήγει στον ηρωισμό ερήμην της. «Όπως και σε κάθε αγωνιστή επαναστάτη, έτσι και σ’ εκείνη θα έλεγα ότι κυριαρχεί η πίστη και αγάπη στον άνθρωπο και το όραμα για μια καλύτερη και πιο δίκαιη κοινωνία. Μια απέραντη αγάπη για τη ζωή».

Μια ιστορία, όπου επί σκηνής «ζωντανεύει» η προσφυγιά κ το σκληρό της πρόσωπο, την ώρα που λίγα χιλιόμετρα πιο κάτω από το θέατρο ανάλογο δράμα εκτυλίσσεται ζωντανά. Ποια τα συναισθήματα της;

 

mavromati2

 

«Με έναν περίεργο τρόπο το έργο φαίνεται επίκαιρο σε πολλά επίπεδα. Το στοιχείο της προσφυγιάς βάσει της ανάγνωσής μας στο έργο, είναι ένα από τα καθοριστικά στη διαμόρφωση της ταξικής και κοινωνικής συνείδησής της. Μεγάλωσε διωγμένη, όπως οι άνθρωποι που έρχονται τις μέρες αυτές στη χώρα μας, σε ένα περιβάλλον αρκετά εχθρικό, και κατέβαλε προσπάθεια να αφομοιωθεί από την ελληνική κοινωνία ακόμα και μέσα στο σχολείο της. Αφηγήσεις λένε πως γυρνούσε στο σπίτι και παραπονιόταν στη μητέρα της ότι τη φωνάζουν Τουρκάλα επειδή έχει ξενικό επίθετο. Παρ’ όλα αυτά έδωσε τη ζωή της για την απελευθέρωση του λαού που θεωρούσε δικό της. Οι άνθρωποι που φτάνουν εδώ στις μέρες μας για να γλιτώσουν απ’ τον πόλεμο είναι αδέλφια μας. Μπορεί να βρεθούμε ανά πάσα στιγμή στη θέση τους».

Μια ηρωίδα που μιλά για τον αιώνια νέο άνθρωπο που αγωνίζεται για τη ζωή και το δίκαιο, φτάνοντας μέχρι το θάνατο. Τελικά ο αγώνας των νέων πρέπει να φτάνει στα άκρα; «Θεωρώ ότι η αγωνιστικότητα και η επαναστατικότητα, όταν λαμβάνει κανείς υπόψη αντικειμενικές συνθήκες και λειτουργεί συλλογικά και οργανωμένα, δεν οδηγούν σε άκρα» υποστηρίζει. «Άλλωστε θα ήταν υποκριτικό να αναμοχλεύσουμε την “πολιτικά ορθή” στάση της καταγγελίας της βίας απ’ όπου κι αν προέρχεται μιας και οι κατακτήσεις και τα άλματα τής ανθρωπότητας ανά τους αιώνες, έχουν προκύψει μόνο μέσα από συγκρούσεις. Η νεότητα είναι σύμφυτη με την αμφισβήτηση και την υπέρβαση, οπότε θα έλεγα ότι η επαναστατικότητα εκπληρώνει τον νέο άνθρωπο».

Με μια γρήγορη ματιά θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς ότι αποτελεί σημείο των καιρών η επιλογή μονολόγων από τους περισσότερους θεατρικούς παραγωγούς. Φαντάζομαι πολύ πιο δύσκολη συγκυρία για τον ερμηνευτή, που δεν χάνεται στο σύνολο μιας ομάδας, αλλά έχει μονίμως τα μάτια στραμμένα πάνω του. «Οι εποχές για τους δημιουργούς είναι όντως δύσκολες και σίγουρα οι ολιγομελείς θίασοι είναι περισσότερο βιώσιμοι οικονομικά. Στην περίπτωσή μας αφενός είμαστε δύο ερμηνευτές επί σκηνής, ο μουσικός και συνθέτης Ισίδωρος Πάτερος κι εγώ, αφετέρου ερμηνευτικά αντιμετωπίζω το κείμενο ως διάλογο στον οποίο δεν παίρνω πάντα απαντήσεις. Δεν αισθάνομαι ως βάρος την προσοχή του κοινού, αλλά ως πηγή ενέργειας και δύναμης. Επιπλέον, είναι ευλογία να έχει κανείς να ερμηνεύσει ένα τόσο πλούσιο και βαθύ κείμενο που δεν του αφήνει περιθώρια να νιώσει εκτεθειμένος».

Έχετε σκεφτεί ότι πιθανόν κάποιοι θα απορρίψουν λόγω θέματος την παράσταση, γιατί στο διάλειμμα τους από τις δυσκολίες της καθημερινότητας, θα επιλέξουν μια κωμωδία για την έξοδο τους; «Απευθυνόμαστε σε όλους. Είναι λογικό ένα μέρος του κοινού να ψάξει μια περισσότερο εύπεπτη ή ανάλαφρη διασκέδαση. Ο στόχος μας δημιουργώντας αυτήν την παράσταση ήταν να επικοινωνήσουμε με το κοινό σε ένα άλλο επίπεδο. Θα έλεγα περισσότερο πολιτικό και υπαρξιακό. Ελπίζουμε ότι θα ανταποκριθεί ο κόσμος σε αυτό, μιας και έχω τη βαθιά πεποίθηση πως το έχει ανάγκη όσο κι εμείς».

 

mavromati3

 

INFO

«Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17» από 13 Νοεμβρίου στο θέατρο Επί Κολωνώ.

Με την Ηλιάνα Μαυρομάτη και τον μουσικό Ισίδωρο Πάτερο μαζί της επί σκηνής. Κείμενο: Θαλασσιά Αντωνοπούλου. Σκηνοθεσία/Σύλληψη: όλη η ομάδα των συντελεστών. Κινησιολογία: Φαίδρα Σούτου. Σκηνική εγκατάσταση/Κοστούμια: Ηλίας Παπανικολάου. Μουσική: Ισίδωρος Πάτερος. Φωτογραφίες: Μυρτώ Κουτούλια.

Τελευταία παράσταση: Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

 

WHO IS WHO

Η Ηλιάνα Μαυρομάτη ήταν υποψήφια τον Μάρτιο του 2015 για το βραβείο Μελίνα Μερκούρη. Πέρσι την είδαμε στην τεράστια εισπρακτική επιτυχία του θεάτρου Πορεία «Η μεγάλη χίμαιρα». Είναι κόρη των ηθοποιών Βασίλη Μαυρομάτη και Λίλας Καφαντάρη.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top