2 Μαΐου – Πηνελόπη Δέλτα
Επιμέλεια: Δήμητρα Ντζαδήμα //
Η Πηνελόπη Δέλτα, που έφυγε σαν σήμερα το 1941, ήταν Ελληνίδα συγγραφέας, η σημαντικότερη ίσως γυναικεία φυσιογνωμία στις κρίσιμες για τον Ελληνισμό πρώτες δεκαετίες του 20ου αι.
Έχει χαρακτηριστεί ως η συγγραφέας «των παιδικών μας χρόνων», μιας και τα παιδικά μυθιστορήματα που έγραψε μεγάλωσαν πολλές γενιές εφήβων. «Τα μυστικά του βάλτου», «Τρελαντώνης», «Μάγκας», «Παραμύθι χωρίς όνομα», είναι τα πιο γνωστά βιβλία της.
Η συγγραφέας είχε μια πολυτάραχη ζωή που ήταν άμεσα συνδεδεμένη με τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις στη χώρα. Έζησε έναν μεγάλο, αλλά ανεκπλήρωτο έρωτα με τον Ίωνα Δραγούμη. Κάποιοι λένε ότι και αυτή η απογοήτευση την οδήγησε στην αυτοκτονία στις 2 Μαΐου του 1941 και όχι μόνο η εισβολή των Γερμανών στην Αθήνα, όπως είναι η επικρατέστερη άποψη και σαφώς πιο ηρωική για την συγγραφέα των Μακεδονομάχων…
Αφήσε πίσω της ένα λιτό σημείωμα για τα παιδιά της.
……………………..……«Παιδιά μου, ούτε παπά, ούτε κηδεία. Παραχώστε με σε μια γωνιά του κήπου, αλλά μόνο αφού βεβαιωθείτε ότι δεν ζω πια. Φροντίστε τον πατέρα σας. Τον φιλώ σφιχτά…. Π.Σ. Δέλτα».
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
-
18 Μαΐου – Μπέρτραντ Ράσελ
18/05/2018, 9:17 πμ -
17 Μαΐου – Σάντρο Μποτιτσέλλι
17/05/2018, 4:51 μμ -
16 Μαΐου – Μαρία Γκαετάνα Ανιέζι
15/05/2018, 11:30 μμ -
15 Μαΐου – Κάρλος Φουέντες
15/05/2018, 10:24 πμ -
14 Μαΐου – Άουγκουστ Στρίντμπεργκ
14/05/2018, 3:53 μμ
ΘΕΜΑΤΑ
-
Τρία ποιήματα
της Φωτεινής Αζαμοπούλου // * ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΕΙΑ Μπροστά, στο βλέμμα απέναντι, στέκει μια πολιτεία, σούρουπο είναι, ταξιδιού, Οκτώβρης του `83. Η πολιτεία θωρεί τρανή, μοιάζει χαώδης, μυστηριακή, σου κρύβει τον ορίζοντα και τον τεράστιο δίσκο του ήλιου ρουφάει βαθιά…
Περισσότερα -
«Βυσσινόκηπος. Παρασκήνια» (με αφορμή τον «Βυσσινόκηπο» του Α. Τσέχωφ)
Από την Αντιγόνη Καράλη // «Βυσσινόκηπος. Παρασκήνια» (με αφορμή τον «Βυσσινόκηπο» του Α. Τσέχωφ), η ζωή των παρασκηνίων ενός θεάτρου. Ολα όσα οι θεατές αγνοούν, τα γέλια, οι ανησυχίες, τα προβλήματα, οι επιτυχίες, τα δράματα ενός κόσμου που ζει για
Περισσότερα -
Μια σαγηνευτική πραγματεία για τον έρωτα και τον θάνατο
Γράφει η Τζένη Μανάκη // Χαβιέρ Μαρίας «Eρωτοτροπίες», Μετάφραση: Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Εκδόσεις Πατάκη «Το λάθος να πιστεύουμε ότι το παρόν είναι παντοτινό, πως ό,τι υπάρχει κάθε στιγμή είναι οριστικό, ενώ όλοι μας θα ‘πρεπε να
Περισσότερα -
Σκέψεις: “Πού πάμε ωρέ!”
Της Άννας Δεληγιάννη-Τσιουλπά // * Ερήμωσαν οι δρόμοι του χωριού, μήπως και της πόλης! Παίρνει ο πολίτης τη φτώχεια του και νωρίς-νωρίς, άκεφος, προβληματισμένος πλην όμως εφησυχασμένος, επιστρέφει στο σπίτι του. Εκεί τον περιμένει η μοναξιά, η
Περισσότερα -
Συμπόρευση ποιητικού λόγου και Ιστορίας
Του Νίκου Τακόλα // * Διονύσης Στεργιούλας, «Καθόλου ποιήματα», Νησίδες, Θεσσαλονίκη 2019 Η κριτική σε έναν έμπειρο κριτικό και δοκιμιογράφο, όπως ο Διονύσης Στεργιούλας, είναι δύσκολη απόπειρα, ιδιαίτερα όταν και η ποίησή του δεν είναι εύκολη. Με αυτήν
Περισσότερα -
Στην αρχαιοελληνική βιβλιογραφία η πρώτη έκθεση αυτομάτου βρίσκεται στον Όμηρο
Γράφει ο Θανάσης Κοπάδης // * Στην Ιλιάδα (ραψωδία Σ 372 – 377) παρουσιάζεται ο Ήφαιστος να κατασκευάζει αυτοκινούμενους τρίποδες, εφοδιασμένους με “νου” και “φρόνηση”, προκειμένου να υπηρετήσουν τους Ολύμπιους θεούς. Το γεγονός αυτό το επαναλαμβάνει και
Περισσότερα -
“Άξιζε…” της Νίτσας Λουλέ: μια ζωή και μια εποχή μέσα από γράμματα
Ρεπορτάζ: Ελένη Γκίκα // “Είναι δικά σου”, μου είπε η μάνα μου, η κυρά Μαρία, ένα πρωί πριν από τρία χρόνια και μου έδωσε στο χέρι μια τσάντα. “Εγώ τα έμαθα απέξω. Τα διάβασα και τα ξαναδιάβασα. Είναι
Περισσότερα