Fractal

Τέσσερα ποιήματα

Της Όλγας Δημοσθένους Καλύβα //*

 

 

 

 

ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗΝ

 

Κορυφαίε των αρίστων συ, ποιητά ρηξικέλευθε στην κρίση, στην επιτήδευση ανοικτίρμων.

Αλεξανδρινό, βαθιάς μελαγχολίας κι απρόσιτο, κείνο το αγέραστό σου το διεισδυτικό σου

Βλέμμα εκ του προσωπείου στείχει του νεκρικού σου στ’ απείρου το περιγιάλι ατέρμαντο.

Απρίλη γέννα κι Απρίλη θανή, στοχασμέ αθάνατε, το ειρωνικώς αμειδίαστο δεν πρέπει σου-

Φαναριωτών το γένος ∙ δίχως σκαλαθύρματα λόγου περικαλλούς πορεύεσαι μ΄ ανυπέρβλητη

Ηθών και μέτρου αξιοπρέπεια στην ποίησή σου, αθρυμμάτιστη στο χρόνο η συστοιχία των.

Σιωπηρώς στέκω και με σέβας ομπρός στο ανεξίτηλό σου κι ανεξάλειπτό σου, μέγα ποιητά!

 

 

 

«ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ»

 

Εν τω έτει 480 π.Χ…

Τίποτα δεν ενθυμούμαι.

Ενθυμούμαι μονάχα την Καλλίκλεια * να γέρνει τη νιότη της στου αηδονολαλήματος το ηδύ.

Εκείνη να ήτο νέα μες στων λιβαδιών τα άνθη· άνθος έμορφο κι η ιδία στη θωπεία του φωτός, ως τον αντίκρισε ·

 

τέκνον ευγενικόν εξ Ηρακλέους το γένος με την κεφαλή υπό τον ίσκιο της περικεφαλαίας-κι ας εκόπη απ’ του Ξέρξη εκ των υστέρων το χέρι-ανθοβολούσα και από των ώμων μανδύας κόκκινος · περιβολή αιωνία της δόξης, της αρετής και της ανδρείας-σάβανο ολόλευκο στα μάτια της κόρης της εντρόμου.

Κι ακόμη σάνδαλον πολεμικόν χειρόδετον δεν εφόρει, το ξίφος ανδρικόν κι η ασπίδα του Πηλείδη τον προσμένει.

 

«Ουχί θρήνοι κι οδυρμοί σού πρέπουν.

Ουχί οίκτος και οδύνη αρμόζουν σε, μέγα βασιλεύ!».

Στη σιωπή την υπόκωφη ράγισε του λογισμού της το κάτοπτρο κι ο ταύρος μαινόμενος κι ασυγκράτητος ο λέων στων βελών την αντάρα.

 

Την πόρπη σπάσε κι απαλλάξου από το χιτώνα της πορφύρας · στες άκρες του ακόμα σέρνει Εφιάλτες και Γούσηδες… ζέχνει σαπίλα σε κυκλικές διαδρομές ο αρνησίπατρις νυν και αεί.

Πύρινη η ρομφαία!

 

Ποια Πόλη, ποια Ιθάκη, ποια Αλεξάνδρεια και ποιες Πύλες Θερμές! Στις ατραπούς τους

τα αργύρια προσκυνούν Μήδοι και Κίσσιοι(;)

Συ ολόισια στο θάνατο προχώρα τον ένδοξο.

Αναμφιβόλως μονάχα αυτός σου πρέπει…

στην κοψιά, στο σθένος, στο ήθος, στα των προγόνων τα κάλλιστα και μέγιστα.

 

Στες μνήμες τούτες στες κρίσεις εκείνες το της Ιστορίας κλέος καρτέρι τού έστησε.

Και της Καλλίκλειας το προμάντεμα χορός στα μάτια τα καθάρια του Βασιλέως αργόσυρτος· πολεμική ενδεδυμένος ιαχή αναπόφευκτη εις τους αιώνας.

 

 

*πρόσωπο φανταστικό για την οικονομία του ποιήματος

 

 

 

 

ΤΟΥ ΔΙΟΜΗΔΟΥΣ ΤΑ ΑΛΟΓΑ

 

Σαν εσταμάτησες με μια πνοή στη χώρα των Βιστόνων , να ξαποστάσεις

κάτω απ ̓ της λίμνης τες νεροπηγές , δροσιά κρουνών και μονοπάτια σκιερά

σε αφανίσαν ̇

τα βλέφαρα βαρύ φορτίο κι απόκαμες να καρτερείς το πούσι ̇

αίφνης σιμώσαν σιωπηλά κι αθόρυβα τέσσερις ανάσες πύρινες ,

ρουθούνια φλογερά τον ύπνο σου τρομάξαν κι απεμπόλεσε .

« Άτυχε ξένε , τι ζητάς εις των Θρακών τη χώρα ;

Δεν εφοβήθηκες στιγμή των Μετοπών τα δώρα ;»

Οχτώ τα μάτια τα ογρά κι οι άλυσοι από σίδερο

το χώμα ανταριάζουν… κι ο κουρνιαχτός σε τύφλωσε

και τα χαλκά δεν είδες .

Κι ωσάν ανοίξανε αι θύραι της σαρκοβόρου της θανής

– τέσσερα τα στόματά της , τέσσερα τα ονόματά της –

η σίαλος φαρμακερή έσταξε στο πρόσωπό σου .

Ευθύς τα μάτια δε σφαλούν , τον τρόμο αντικρίζουν

και τα κεφαλομάντηλα τον ίδρωτα σκουπίζουν…

Μα κείνα εχόρτασαν απ ̓ των σαρκών τη γεύση

κείνων που πληγώσαν ̇ ακόμη και του Άρεως την τρομερή την ιαχή κατασπαράξαν !

«Μη φοβού των αλόγων την έσχατη την πείνα ̇ πάει αυτή ! Εκορέσθη πια…»,

τα δάκρυά τους αποκρίθηκαν κι απέστρεψαν την κεφαλή στης Δύσεως το δρόμο.

 

 

Κι εσύ εστάθης κει ̇ όνειρο ήταν ή αλήθεια σκοτεινή ;

Και μες την ταραχή θα σε κατατρώγει ̇

τι θα ̓χεις τώρα να φοβάσαι , ω ποιητά ;

 

 

 

Ὁ ἐξ Ἀλεξανδρείας

 

Τ’ Απρίλη γέννα και θανή τ’ Απρίλη

ως φάντασμα εστάθης εις τη θύρα

μ’ άλυσο δέσμια δεξιά την χείρα.

Είρων, απρόσιτος! Μουντό στο δείλι

 

εβδομήκοντα λόγοι στο μαντήλι ˙

«κλίνης αναστεναγμοί-τειχών μοίρα

Εμπνεύσεως τη γέννα ως επήρα,

κάτοπτρο γέρικο καίει καντήλι».

 

Μετέωρος της αξιοπρεπείας,

δεσμώτης Προμηθεύς της ευπρεπείας ˙

σιωπηλές οι ηδονές των ερώτων

 

στα απύθμενα της Αλεξανδρείας.

Πού τόλμη αδρανούς φιλαρεσκείας!

Αιώνιες οι επιταγές των Πρώτων.

 

 

 

(Τέσσερα ποιήματα-απειροελάχιστος φόρος τιμής στον Αλεξανδρινό Ποιητή ως συμβολή στην ίδρυση και στη θεσμοθέτηση της Παγκόσμιας Ημέρας Κ. Π. Καβάφη-29 Απριλίου 2024-στο Βόλο από την International Art Academy, τη Volos World Guitar Orchestra και υπό την αιγίδα του Εθνικού Συμβουλίου Ελλάδος Ομίλων και Κέντρων για την Unesco.).

 

 

 

 

Όλγα Δημοσθένους Καλύβα εκ του Προαστίου Καρδίτσας είναι-πανελληνίως και παγκοσμίως-βραβευμένη ποιήτρια και συγγραφέας.

 

 

Ετικέτες:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top