Fractal

☆ Η αρχαία τραγωδία ακόμη μάς εμπνέει. ”Όταν η Φόνισσα συνάντησε τη Μήδεια” στο θέατρο Μικρό Broadway

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα //

 

 

Η αρχαία τραγωδία ακόμη μάς εμπνέει.

”Όταν η Φόνισσα συνάντησε τη Μήδεια” στο θέατρο Μικρό Broadway (Αγίου Μελετίου 61Α, Αθήνα) τη Δευτέρα 01 Νοεμβρίου 2021.

 

 

 

 

Το παρήγορο είναι πως στην εποχή της δραματουργικής δυσπραγίας σε διεθνές επίπεδο η αρχαία τραγωδία είναι ένας σταθερός πόλος έλξης για αναστοχασμό, ανατροφοδότηση, ανάλυση των ραγδαίων κοινωνικών και τεχνολογικών εξελίξεων.

Φαίνεται πως οι αρχαίοι δραματικοί ποιητές βίωσαν μια παρόμοια πολιτισμική μετάβαση και αποχαιρέτησαν για τα καλά τον πρωτόγονο άνθρωπο με τις δεισιδαιμονίες και τις φοβίες του.

Η Μήδεια είναι μάγισσα από την Κολχίδα, εγγονή του Ήλιου, που σκοτώνει και διαμελίζει τελετουργικά τον αδελφό της προκειμένου να καθυστερήσει τους διώκτες του βασιλιά πατέρα της και να μπορέσει να διαφύγει με τον εραστή της Ιάσονα από τα πατρώα εδάφη, αφού τον έχει βοηθήσει να κλέψει το χρυσόμαλλο δέρας, σύμβολο εξουσίας και δύναμης για τους νικητές Έλληνες. Φαίνεται όμως πως το πολύτιμο τρόπαιο χάνει με τον χρόνο την αξία του κι αδυνατεί να αντισταθμίσει τα γηρατειά και το φυσικό κι αναπότρεπτο ξέφτισμα του πόθου. Τότε η αρχετυπική γυναίκα, το Αιώνιο Θηλυκό, η Φαίδρα, η Αγαύη, η Ινώ, η Αυτονόη, η Σεμέλη, επιζητεί να σμίξει με το παντοδύναμο αρσενικό και το διεκδικεί πάση θυσία, ακόμα κι αν πρέπει να σκοτώσει, να θυσιάσει ό,τι πιο ακριβό έχει και κατέχει.

Οι μαγικές της γνώσεις για τις ιδιότητες των βοτάνων (η κολχικίνη που θεραπεύει και τον κορωνοϊό) την βοηθούν να διεκδικήσει τα κεκτημένα της και να τα προασπίσει έναντι οιασδήποτε εξωτερικής απειλής. Μέχρι εδώ όλα απλά και λογικά.

Το να σκοτώσεις όμως τα ίδια τα παιδιά σου για να τιμωρήσεις τον μουρντάρη άντρα σου είναι αποτρόπαιο, απάνθρωπο, ασύλληπτο.

Το ανθρώπινο μέτρο και η υπέρβασή του ήταν και είναι το κλειδί της ανθρώπινης τραγωδίας (αρχαίας και σύγχρονης). Η Αλαζονεία γεννάει Ύβριν, η Ύβρις επισύρει την Άτην, αφυπνίζει την Νέμεσιν, ενεργοποιεί τις Ερινύες (χθόνιες, υποχθόνιες και καταχθόνιες και η Κατά-στροφή, η κάθοδος, η αλλαγή πορείας προς τα κάτω, η Πτώση είναι μοιραία κι αναπόφευκτη.

Πάνω σε αυτή τη βάση κινήθηκε κι αυτό το μάλλον καλογραμμένο εργάκι, που βασίζεται στην πρωτότυπη αντιπαράθεση, σύμπνοια και παραλληλισμό της παπαδιαμαντικής Φόνισσας και της ευριπίδειας παιδοκτόνου.

Βεβαίως, έχουν προηγηθεί πολλές ανάλογες, παρόμοιες προσπάθειες και οι διακειμενικές αναφορές είναι πάμπολλες, τόσο πλούσιος που ο περιορισμένος χωροχρόνος δεν μου επιτρέπει να τις αναλύσω. Όμως κινούνται στον χώρο της ασυνείδητης υπόγειας ανακύκλωσης των πάντων, είναι συγκοινωνούντα δοχεία που τροφοδοτούνται από πανάρχαιες πηγές, στον χώρο του Συλλογικού Ασυνείδητου, που δεν ανήκει σε κανέναν και κινούμαστε όλοι σαν τα ψαράκια μέσα στην γυάλα (τροπικά ή μη).

Αξιέπαινη προσπάθεια σε έναν υπόγειο χώρο που μύριζε μούχλα και πλημμυρισμένον υπόνομο.

Συγκινητική η υπερπροσπάθεια όλων των ηθοποιών.

Το αποτέλεσμα όμως πενιχρό, στα όρια του ανεκτού.

 

 

Ταυτότητα παράστασης:

 

  • Kείμενο: Γιώργος Χριστοδούλου
  • Σκηνοθεσία: Βασίλης Πλατάκης
  • Μουσική: Τάκης Μπινιάρης
  • Χορογραφίες: Αναστάσης Δεληγιάννης

 

Ερμηνεύουν:

Γωγώ Ατζολετάκη, Μαρία Δημητριάδου, Χρίστος Γεωργίου, Μαρία Δρακοπούλου, Σάρα Τερζή, Άννα-Μαρία Βιδάλη, Νίκος Τριανταφύλλου και ο Κωνσταντίνος Μενούνος

 

Δείτε το, αν θέλετε να προβληματιστείτε για την αρχαία τραγωδία και την σύγχρονη πρόσληψή της. Η εμπορική αντίληψη του αρχαίου δράματος είναι απολύτως θεμιτή και νόμιμη.

Ξακουστοί ηθοποιοί στον καιρό τους επανέρχονται στην αρχαία τραγωδία, ως εάν να ήτο η κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Καταθέτουν όμως την εμπειρία και την αισθαντικότητά τους, τις όποιες ευαισθησίες όξυνε η ενσυναίσθηση κι απομένει εκείνη η πικρόγλυκη χαρμολύπη του κονταροχτυπήματος με τον Χρόνο.

Συγκινήθηκα συνειδητοποιώντας το κύλισμα του ηρακλείτειου ρεύματος και πώς παραμένουμε πάντα παιδιά, περιμένουμε να σβήσουν τα φώτα, να ανοίξουμε το στόμα, μάτια και αυτιά ορθάνοιχτα προκειμένου να τραφούμε με τα νάματα μιας οικουμένης που δεν μπορούμε καν να αναλογιστούμε τα όριά της.

Οι μικρούλες ζωές μας αποκτούν για λίγο μιαν άλλην αξίαν, αίφνης γινόμαστε κι εμείς πρόσωπα της Τέχνης, ήρωες και ηρωίδες, υπερβαίνοντας τις μίζερες κι ενίοτε ανυπόφορες ζωές μας.

Συνήθως βγαίνω αναζωογονημένος από τέτοιες σκηνικές τελετουργίες. Ακόμα και μέσα στην μετριότητα υπάρχουν σμαράγδια και διαμάντια, κρυμμένοι θησαυροί για να αλιεύσεις.

Και στο τέλος νιώθεις καλά που είσαι ζωντανός ΚΑΙ μπορείς να κρίνεις. Αμείωτη η κριτική ικανότητα, οξύνεται με την άσκηση, ειδικά με ό,τι πόρρω απέχει από το τέλειο.

Στο τέλειο δεν μπορείς να ψελλίσεις λέξη. «Το τέλειο είν’ ο θάνατος», έλεγε η αθάνατη Μαρία Κάλλας.

Ευτυχώς που είμαστε μικροί και μπορούμε να επιβιώνουμε μέχρι τα βαθιά γεράματα. Κι όταν φύγουμε «πλήρεις ημερών» δεν θα μετράνε πια ιδιαίτερα στη ζυγαριά του Μίνωα, του Ραδάμανθυ και του Αιακού μήτε οι επιτυχίες μήτε οι αποτυχίες μας αλλά αυτή η ακόρεστη δίψα για ζωή που μας σπρώχνει να καθρεφτιστούμε στην Τέχνη, υψηλή ή αγοραία, ουρανία ή πάνδημον…

 

 

 

info:

Δελτίο Τύπου

Αγίου Μελετίου 61Α, Αθήνα, τηλ.: 211 0159859 & 210 8654787

www.microbroadway.gr   | Email: platvas@hotmail.com

Στάση λεωφορείων/τρόλλεϋ: «Κεφαλληνίας» – Πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ «Βικτώρια»

 

 

«ΟΤΑΝ Η ΦΟΝΙΣΣΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΗ ΜΗΔΕΙΑ»

του Γιώργου Α. Χριστοδούλου

 

Πρεμιέρα: Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2021

 

Οι τραγικές ηρωίδες του Ευριπίδη και του Παπαδιαμάντη, ανταμώνουν στο θέατρο «Μικρό Broadway» σε σκηνοθεσία Βασίλη Πλατάκη.

Μια παράσταση που σίγουρα θα αφήσει το αποτύπωμά της σ’ αυτόν τον θεατρικό χειμώνα, ετοιμάζεται να ανέβει στο θέατρο «Μικρό Broadway» (Αίθουσα «Μάνος Κατράκης») της Αγίου Μελετίου.

Και δεν είναι μόνον το γεγονός ότι η Γωγώ Ατζολετάκη θα υποδυθεί την Μήδεια, αλλά πως αυτή η τραγική Μήδεια θα ανταμωθεί με τη… Χαδούλα Φραγκογιαννού -τη θρυλική «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη.

Χωρίς αμφιβολία, αναμένεται να είναι μία συναρπαστική, συνταρακτική και – γιατί όχι; – ανατρεπτική θεατρική συνάντηση, που υπογράφουν:

  • ο Γιώργος Α. Χριστοδούλου με το κείμενό του,
  • ο Βασίλης Πλατάκης με τη σκηνοθεσία και τους φωτισμούς του,
  • ο Τάκης Μπινιάρης με την ροκ μουσική του και
  • ο Αναστάσης Δεληγιάννης με τις χορογραφίες του.

 

Εκτός από τη Γωγώ Ατζολετάκη, τους ρόλους του έργου ερμηνεύουν:

 

  • η Μαρία Δημητριάδου (Χαδούλα Φραγκογιαννού – η Φόνισσα)
  • ο Χρίστος Γεωργίου
  • η Μαρία Δρακοπούλου
  • η Σάρα Τερζή
  • η Άννα – Μαρία Βιδάλη
  • ο Νίκος Τριανταφύλλου
  • και ο Κωνσταντίνος Μενούνος

 

  • Σκηνικό: Χάρης Σεπεντζής
  • Κοστούμια: Vania Alexandrova
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Κυριακή Γάσπαρη
  • Μάσκες: Αντρέας Λιάλιος
  • Επικοινωνία: Νατάσα Παππά

 

Ο πιο απαιτητικός θεατής, θα έρθει λοιπόν, αντιμέτωπος με τις πιο τραγικές  γυναικείες φιγούρες της θεατρικής λογοτεχνίας, που όταν έρχεται η ώρα να σμίξουν,  τότε συμβαίνουν όλα!

Πώς μπορεί να συμπεριφερθεί και τι να πει η μία στην άλλη, όταν η μία, ήδη έχει κάνει τους φόνους και η άλλη ετοιμάζεται να τους πραγματοποιήσει; Γνωρίζονται, συνυπάρχουν, αποφασίζουν, ανατρέπουν τα κάθε λογής υπαρκτά δεδομένα, σπαράζουν, συγκινούν και στο τέλος… τι;

Μια μαγική κοινή επαφή πόνου δύο προσώπων, που προσδιορίζει παρελθόν, παρόν και μέλλον. Δύο εντελώς διαφορετικοί κόσμοι, ενώνονται με μια εκκωφαντική απελπισία, σε μια άλλη διάσταση  πέρα από τον χρόνο! Ο χρόνος σηματοδοτεί μόνο το «τώρα!». Και το «τώρα», είμαστε εμείς!

Μια εκπληκτική παράσταση που σίγουρα θα γράψει στον χώρο την δική της θεατρική ιστορία σε μια άλλη διάσταση πέρα από τον χρόνο.

 

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

  • Κάθε Παρασκευή & Σάββατο στις 21.00
  • Κάθε Κυριακή στις 18.00

 

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα

 

Τιμές εισιτηρίων

  • Γενική είσοδος: 15 ευρώ
  • Μειωμένο (ανέργων – φοιτητών – θεατών άνω των 65 ετών – ΑΜΕΑ): 12 ευρώ
  • Προπώληση (μέσω viva.gr και στο ταμείο του θεάτρου): 10 ευρώ

 

Για προπώληση μέσω viva.gr:

https://www.viva.gr/tickets/theater/festivalotan-i-fonissa-synantise-ti-mideia/

 

 

 

Σημείωση:

Το θέατρο «Μικρό Broadway» θα λειτουργεί ως μεικτός κλειστός χώρος. Η είσοδος των θεατών στον χώρο του θεάτρου θα πραγματοποιείται με:

  • -Πιστοποιητικό εμβολιασμού σε ισχύ (ενεργοποιείται 14 ημέρες μετά τη β’ δόση εμβολίου ή 14 ημέρες μετά το μονοδοσικό εμβόλιο)
  • -Πιστοποιητικό νόσησης σε ισχύ (εκδίδεται 30 ημέρες μετά το θετικό test και ισχύει για 180 ημέρες)
  • -Αρνητικό PCR test (72 ωρών) ή rapid test (48 ωρών) πριν την έναρξη της παράστασης

 

Οι θεατές κάτω των 18 ετών μπορούν να εισέρχονται με self-test (24 ωρών), με υπογεγραμμένη από γονέα και πρωτοκολλημένη δήλωση μέσω του self-testing.gov.gr

Η χρήση μη ιατρικής μάσκας, καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης αλλά και της παραμονής των θεατών στον χώρο του θεάτρου, είναι υποχρεωτική.

 

 

 

 

* Ο Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας είναι Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ (www.konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top