Fractal

Και ο έρωτας ολοκλήρωσε τη γυναίκα

Γράφει η Μαρία Δρογγίτη //

 

 

 

Δημήτρης Βαρβαρήγος, «Σχεδόν γυναίκα», Εκδόσεις 24 γράμματα

 

Ο τίτλος “Και ο έρωτας ολοκλήρωσε τη γυναίκα” θα μπορούσε να συμπληρώνει τον τίτλο μιας παλιάς γαλλικής ταινίας “Και ο Θεός έπλασε τη γυναίκα”(1956), σίγουρα όμως επιδιώκει να απαντήσει και να σχολιάσει τον τίτλο και το περιεχόμενο του βιβλίου “Σχεδόν γυναίκα” του Δημήτρη Βαρβαρήγου.

Το ιστορικό μυθιστόρημα “Σχεδόν γυναίκα” από τις Εκδόσεις 24 γράμματα ταξιδεύει από το Μάρτη του 2023 και έχει κατακτήσει ένα σημαντικό μέρος στη θάλασσα του αναγνωστικού κοινού. Στοιχεία αναγνωστικής έλξης δεν είναι μόνο το ιστορικό πλαίσιο και το διαχρονικό θέμα που αναφέρεται το βιβλίο, το πρώτο ερωτικό σκίρτημα μιας έφηβης, αλλά κυρίως η πρωτοτυπία της αναφοράς στο έθιμο της ιερής πορνείας για μια νύχτα, στην πρώτη επαφή μιας έφηβης με τη μύηση της ηδονής.

Το ιστορικό μυθιστόρημα ξεκίνησε τον 19ο αιώνα με σταθμό τον Ιβανόη του W.Scott, αποτελώντας ένα έργο φαντασίας στο οποίο μεταφέρονται με ρεαλιστικές λεπτομέρειες και πιστότητα το πνεύμα, οι συμπεριφορές και οι κοινωνικές συνθήκες μιας ιστορικής περιόδου που πρέπει να απέχει πενήντα τουλάχιστον χρόνια από την εποχή του συγγραφέα. Άνθησε ως είδος, αλλά παρήκμασε στην Ευρώπη λόγω ιστορικών υπερβολών που καταδικάστηκαν από την κριτική. Στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι αγαπητό και σχετίζεται και με το ρόλο που παίζει το παρελθόν στην πορεία μας ως λαός. Το μυθιστόρημα “Σχεδόν γυναίκα” είναι ιστορικό που επιβεβαιώνεται αρχικά για την πολύχρονη έρευνα, αφοσίωση και κόπο από τον ίδιο τον συγγραφέα στην εισαγωγή του βιβλίου, αλλά και στην συνέχεια από τον αναγνώστη που από τις πρώτες γραμμές ανάγνωσης μεταφέρεται στο λιμάνι της ξακουστής αρχαίας πόλης- κράτους της Κορίνθου.

Η πλοκή εξελίσσεται περίπου το 484 π.Χ. Το σκηνικό στήνεται αριστοτεχνικά με την πόλη να ξυπνάει και η ζωή να ξεκινάει από το λιμάνι που οι δοσοληψίες δεν σταματούν ποτέ. Έτσι γνωρίζουμε τον Επίβουλο, που το όνομά δείχνει και το χαρακτήρα του, όπως συνηθιζόταν στην αρχαιότητα. Πλουτίζει από το δουλεμπόριο και επιδιώκει κέρδος και δύναμη από τη συμμετοχή του στην ολοκλήρωση κατασκευής του Δίολκου, ενός έργου ανάλογης σημασίας για το εμπόριο με της διώρυγας του Σουέζ σήμερα. Επιβουλεύεται τους πάντες χωρίς ηθικές αρχές και αξίες και δεν θα διστάσει να χρησιµοποιήσει στην εφαρμογή των σχεδίων του την αγαπημένη του κόρη στο βαθμό βέβαια που αυτή θα το επιτρέψει.

Κεντρική ηρωίδα του έργου είναι η νεαρή, έφηβη ακόμη, Ινώ, κόρη του Επίβουλου. Μεγαλώνει, όπως ταιριάζει στην τάξη της, με δύο σκλάβες, σχεδόν συνομήλικες και τη γιαγιά Αίγειρα. Έχει το πλεονέκτημα να μορφωθεί, όχι όμως και να ξεφύγει από τη μοίρα της γυναίκας που η πατριαρχία θέλει να έχει τον τελευταίο λόγο στις επιλογές της. Είναι φανερό όμως ότι η πνευματική καλλιέργεια δίνει τη δύναμη στην σχεδόν γυναίκα Ινώ να διατυπώνει σκέψεις και επιθυμίες, αυτονόητες σήμερα, αδιανόητες τότε για τη θέση της γυναίκας και του ανθρώπου.

Με την περιγραφή θρησκευτικών τελετουργιών που συνδέονται με τη λατρεία της Αφροδίτης, της θεάς του έρωτα δεν προστίθεται μόνο ένα ακόμη στοιχείο ιστορικότητας του έργου, αλλά ένα αναπόσπαστο στοιχείο της πλοκής και καλείται ο αναγνώστης να ανακαλύψει ότι, όταν η γυναίκα γνωρίσει την βαθιά αλήθεια του έρωτα, αυτό αποτελεί την ύψιστη μορφή ελευθερίας, καθώς, όπως υποστηρίζει ο συγγραφέας, ο θείος έρωτας απ’ όπου γεννηθήκαμε, είναι άσπιλος, χωρίς ντροπή, δίχως αμαρτία.

Ένα πλήθος δευτερευόντων προσώπων, όπως δούλοι, ζητιάνοι, εταίρες, ναυτικοί, έμποροι, καπετάνιοι, αξιωματούχοι ζωντανεύουν με την περιγραφή και τους διαλόγους, κινούμενοι ρεαλιστικά σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους ενεργοποιώντας όλες τις αισθήσεις χωρίς να αποκλείεται το εξωτικό και μυστηριακό, αφού η Κόρινθος ήταν ένα μεγάλο λιμάνι που συγκέντρωνε ανθρώπους από όλα τα μέρη του γνωστού τότε κόσμου που μετέφεραν όχι μόνο τα προϊόντα τους, αλλά και τις ιδέες τους, τις μυρωδιές τους, τον πολιτισμό τους. Ο συγγραφέας, ως παντογνώστης αφηγητής, προσεγγίζει τους ήρωές του πάντοτε με σεβασμό στον άνθρωπο και με ιδιαίτερη τρυφερότητα και συμπάθεια στη γυναίκα, όπως φαίνεται και σε άλλα εξαιρετικά έργα του Δημήτρη Βαρβαρήγου.

 

 

 

 

Το μυθιστόρημα “Σχεδόν γυναίκα” δεν μένει σε μια απλή εξιστόρηση ενός πρωτότυπου θέματος, όπως είναι το έθιμο της ιερής πορνείας για την ολοκλήρωση της γυναίκας. Ο συγγραφέας αβίαστα, χωρίς υπερβολές, φιλοσοφεί και εμβαθύνει στη μαγική γοητεία του έρωτα, αλλά και της μοίρας του ανθρώπου. Ασκεί κριτική ματιά σε κάθε τι που μειώνει την ανθρώπινη υπόσταση. Προστατεύει τον αναγνώστη και την ηρωίδα του από την ύβρη, όπως ο αρχαίος τραγικός ποιητής αποφεύγει την αναπαράσταση της βίας ή της χυδαιότητας, χωρίς να στερεί τη γνώση και την ένταση του συναισθήματος. Το τέλος είναι απροσδόκητο, όπως ταιριάζει σε ένα ξεχωριστό βιβλίο με κυρίαρχα χαρακτηριστικά την πρωτοτυπία, τον λεξιλογικό πλούτο, την ποιητική αφήγηση, τους ολοκληρωμένους χαρακτήρες, την πιστή απόδοση του ιστορικού πλαισίου και που αξίζει να διαβαστεί.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top