Fractal

«Ο θάνατος του Ευριπίδη» από τον Κωνσταντίνο Μπούρα, με τη συμμετοχή τού διεθνούς φήμης ηθοποιού Μιχαήλ Δουκάκη.

Γράφει η Στέλλα Πριόβολου // *

 

 

 

Κωνσταντίνο Μπούρα, «Ο θάνατος του Ευριπίδη»

 

Ο θεατρολόγος-κριτικός Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας μας ταξιδεύει σε μια μακρινή και ταραγμένη εποχή της αρχαίας Αθήνας με έναν μονόλογο δραματικό σε 24 επεισόδια που διανθίζονται με στοιχεία κωμικά και σκωπτικά για την εξουσία.. Πρωταγωνιστής στον μονόλογο, ο Ευριπίδης. Ο μύθος λέει ότι πέθανε κατασπαραγμένος από σκυλιά.

 

 

 

Ο Ευριπίδης βρίσκεται πάνω σε ένα κάρο με προορισμό τη Μακεδονία και την αυλή του Αρχέλαου. Και σφίγγεται η καρδιά του, γιατί αναγκάζεται να γίνει στα γεράματα γελωτοποιός ενός βασιλιά! Δοκίμασε πολλές χαρές αλλά και πίκρες στη ζωή του από τις αντιδράσεις της κοινωνίας στο έργο του, και ο συγγραφέας παρουσιάζει τον Ευριπίδη να λέει χαρακτηριστικά στο πρώτο επεισόδιο : «οι συζητήσεις δίνουν και παίρνουν για το τι ετοιμάζει πάλι ο αιρετικός τους τραγικός. Ανάμεσα στους εχθρούς μου κι ο Αριστοφάνης. Πρώτος κρατάει σημειώσεις για την επόμενη κωμωδία του. Ο αντιγραφέας! Συγγραφέας με ξένα κόλλυβα. Τα μισά του έργα παρωδούν τις τραγωδίες μου. Κι ο κόσμος γελάει είτε από άγνοια είτε από χαιρεκακία είτε από υπολογισμό….. Ο Σωκράτης είναι φανατικός αναγνώστης μου και μου έστειλε πολλές φορές μηνύματα με ωραίους μαθητές του να πάω να τον συναντήσω. Είμαι τόσο μονήρης κι είναι τόσο σύντομη η ζωή για το έργο μου. Δεν έχω χρόνο για τέτοιες πολυτέλειες».

Στον μονόλογο του Κ. Μπούρα παρακολουθούμε την αγωνία του ποιητή να προλάβει να ολοκληρώσει το τελευταίο του έργο τις «Βάκχες», ενώ οι εχθροί του καραδοκούν και του στήνουν συνεχώς παγίδες. Πρέπει να προλάβω σκέπτεται ο ποιητής να ξεπληρώσω το χρέος μου πριν πεθάνω. Τα σκυλιά του Αρχέλαου αλυχτάνε… Ήδη απόψε στο δείπνο – συνεχίζει ο ίδιος – ο Αρχέλαος μου πέταξε το υπονοούμενο : «ανυπομονώ να γράψεις το καλύτερό σου, που θα δοξάσει εσένα και τη γενιά μου. Προς συμφέρον όλων μας, εννοείται!». Και ο ποιητής διαπιστώνει με θλίψη ότι οι τύραννοι και οι πλούσιοι και ιδιαίτερα οι πλούσιοι τύραννοι πιστεύουν πως όλα αγοράζονται . Και πεθαίνουν χωρίς να βγουν από την πλάνη τους. Εκτός αν ο τροχός της μοίρας γυρίσει και τα χάσουν όλα, όπως η αγαπημένη του Εκάβη.

Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης απολαύσαμε αποσπάσματα του μονόλογου αυτού από τον ίδιο τον συγγραφέα και τον διεθνούς φήμης πρωταγωνιστή Μιχαήλ Δουκάκη. Ο αγαπημένος και στο σύγχρονο κόσμο Ευριπίδης, βρίσκει ανάμεσα στους ανθρώπους του πνεύματος εραστές, που δημιουργούν πάνω στα αθάνατα έργα του διασκευές, που συνήθως προκαλούν διαφωνίες για τον επαναστατικό χαρακτήρα τους. Πιστεύω, όμως, ότι και ο Ευριπίδης ήταν ένας επαναστάτης για την εποχή του, γι’ αυτό άλλωστε ταλαιπωρήθηκε στη ζωή του. Αναφέρομαι στον μονόλογο της Μήδειας του νομπελίστα Ντάριο Φο και της Φράνκα Ράμε, καθώς και στην παράσταση της ίδιας τραγωδίας από τον γνωστό θεατρικό σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ φέτος στην Επίδαυρο. Όσες αντιδράσεις κι αν υπήρξαν από τους κριτικούς για τη διαχείριση του έργου του Ευριπίδη στο σύγχρονο θέατρο παγκόσμια, το μήνυμα για τον Ευριπίδη παραμένει και ενισχύεται. Ο Ευριπίδης ζει, και σήμερα προβληματίζει και εμπνέει τους δημιουργούς. Και η έμπνευση του δημιουργού Κ. Μπούρα είναι πράγματι αξιοθαύμαστη.

 

 

Info από το Δελτίο Τύπου:

 

«Ευριπίδης» από και με τον Δρ Κωνσταντίνο Μπούρα, με την ευγενική έκτακτη συμμετοχή τού διεθνούς φήμης ηθοποιού ΜΙΧΑΗΛ ΔΟΥΚΑΚΗ.

Παρά τον φθινοπωρινό καιρό και τα ορμητικά πρωτοβρόχια, έγινε τελικά την Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου στην ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ τού 51ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΙΒΛΙΟΥ που διοργανώνει ο ΣΕΚΒ στο ΠΕΔΙΟΝ ΤΟΥ ΆΡΕΩΣ η:

ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ PERFORMANCE με την συμμετοχή τού κοινού βασισμένη στο βιβλίο του Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ https://www.openbook.gr/o-thanatos-toy-eyripidi/

 

 

Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΈΡΓΟΥ ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΑ:

Παρακολουθούμε τον Ευριπίδη στο άγνωστο (τελευταίο και στερνό) κομμάτι της ζωής του στην Πέλλα, στην αυλή τού Αρχέλαου (παππού τού Μεγαλέξανδρου), όπου συγγράφει τρία δράματα: την πατριωτική «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», τις ανατολίτισσες «Βάκχες» και έναν χαμένο διθύραμβο για τον οικοδεσπότη βασιλιά και την ένδοξη καταγωγή του (η τραγωδία με τίτλο «Αρχέλαος» δεν σώζεται μήτε αποσπασματικά). Δεν φαίνεται να είχε όμως ιδιαίτερη επιτυχία κι ίσως αυτό να συνέβαλε στον μυστήριο θάνατό του από κάποια σκυλιά που τον κατασπάραξαν (ο κυνοκέφαλος Άνουβις στα αιγυπτιακά μυστήρια τής Ίσιδος και του Οσίριδος, που ήταν πολύ διαδεδομένα τότε στα εμπορικά λιμάνια τής ανατολικής Μεσογείου, τουλάχιστον εκεί…).

Η διαδραστικότητα τού όλου θεάματος βασίζεται σε ερωταποκρίσεις, όπου το κοινό απαντά ελεύθερα και εθελοντικά με σκοπό να καλυφθούν ιστορικά, φιλολογικά, λαογραφική ή και μυθολογικά κενά διερευνώντας αντιφάσεις στην παράδοση, διαιώνιση και πρόσληψη (“reception”) όλων των σχετικών (ή και αλλότριων) μύθων που συμβάλλουν σε ένα πολύ-πολιτισμικό αμάλγαμα τού παρελθόντος, το οποίο δεν διέφερε και πολύ από την σύγχρονη παγκόσμια κοινωνία τού διεθνούς εμπορίου. Η παρακμάζουσα Αθήνα τού Πελοποννησιακού Πολέμου, η καταδίκη τού Σωκράτη, οι αυτοεξορίες μεγάλων πνευματικών διδασκάλων (όπως ο Αισχύλος, ο Πυθαγόρας, ο Ευριπίδης κ.ά.) είναι ενδεικτικές μιας κινητικότητας που μοιάζει με την σημερινή. Γινόταν και τότε «εξαγωγή εγκεφάλων», αιμορραγία ταλαντούχων προς το «εξωτερικό» (όπως κι αν εννοεί ο καθένας και η κάθε εποχή τα «σύνορα»). Τα όρια όμως των εκάστοτε ανθρώπων μεταβάλλονται ανάλογα με την αέανη σύγκρουση Λογικής και Ά-Λογου (που δεν είναι ταυτόσημο με το Παράλογο). Είχε όμως κι εκείνη η μακρινή εποχή «αποδόμηση», γενικώς…

 

Η παράσταση (σε κλειστό χώρο αυτή τη φορά και με video art φιλοτεχνημένο από τον συγγραφέα) και με την πολύτιμη ενεργό πρωταγωνιστική συμμετοχή τού Μιχάλη Δουκάκη έγινε την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου στις 7μμ στο Ίδρυμα ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ.

 

 

Μιχάλης Δουκάκης:

Ηθοποιός και σεναριογράφος με δεκαετή εμπειρία δουλειάς και αρκετές συμμετοχές σε θέατρο και κινηματογράφο στο Λος Άντζελες, το Λονδίνο και την Ελλάδα.

Actor and writer with extensive training and work experience in Los Angeles, London, and Greece.

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες:

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας konstantinosbouras@gmail.comhttps://konstantinosbouras.gr

 

 

 

Στέλλα Πριόβολου είναι Πρόεδρος τού Σώματος Ομοτίμων Καθηγητών τού Πανεπιστημίου Αθηνών

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top