Fractal

☆ Για την παράσταση «Ο Συνεργός» του Γιώργου Χριστοδούλου στο Θέατρο Επί Κολωνώ.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας //

 

 

 

«Ο Συνεργός» του Γιώργου Χριστοδούλου στο Θέατρο Επί Κολωνώ.

 

Η ηθογραφικής κοπής σύγχρονη νεοελληνική δραματουργία, αντικατοπτρίζει μεν τις παθογένειες τής υβριδικής μας πραγματικότητας, σε καμία περίπτωση όμως δεν εντάσσεται στην διεθνή περιρρέουσα ατμόσφαιρα, αφού ο νεορεαλισμός (κυρίως κινηματογραφικός) άκμασε στην Ευρώπη πενήντα χρόνια πριν. Έτσι λοιπόν – όσο καλά κι αν είναι – τα θεατρικά μας έργα δεν είναι εξαγώγιμα και περιορίζονται σε εσωτερική (θριαμβευτική) κατανάλωση.

 

 

Σε αυτό συντείνει εκτός από την τηλεόραση και η κυρίαρχη τάση τής θεατρικής κριτικής μέχρι τις αρχές τής δεκαετίας τού 1990, οπότε και εισήχθη καθυστερημένη (με χρονοκαθυστέρηση) η μετανεωτερικότητα, κυρίως μέσα από μία παρεξηγημένη εκδοχή τής «αποδόμησης», που συκοφαντήθηκε τόσο στα μάτια τού μέσου θεατρόφιλου ώστε δημιούργησε ακριβώς ανάδρομες κινήσεις επιστροφής σε παλιότερες δοκιμασμένες φόρμες.

Δεν είναι τυχαίο πως σε όλους τους νεοελληνικούς (ή και διεθνείς) θεατρικούς διαγωνισμούς με επίκεντρο και θεσμοθέτη την Ελλάδα, όλα τα έργα και οι συγγραφείς που προήχθησαν ήταν αμιγώς νεορεαλιστές, στην πιο βίαια, σκληρή, βωμολόχο, αποτρόπαιη εκδοχή τής υπερβολικής μεταποίησης της πραγματικότητας.

Στο γενικότερο αυτό πλαίσιο, το «Θέατρο επί Κολωνώ» φιλοξενεί συνήθως τέτοιες άκρως επιτυχημένες και ευπώλητες παραγωγές (όπως Ο Συνεργός του Γιώργου Χριστοδούλου, που δίδεται σε παράταση).

Άξιοι οι τέσσερις ηθοποιοί αναμετρώνται με τον ραγισμένο αλλά όχι σπασμένο καθρέφτη της νεοελληνικής βιαιότητας (συνήθως με θύματα ανυπεράσπιστες γυναίκες, παιδιά, ομοερωτικούς, πανερωτικούς και άλλους/άλλες/άλλα αδύναμα όντα).

 

Λένε πως η κοινωνική συνοχή μετράται με την αντοχή τού πλέον αδύναμου κρίκου τής συλλογικής αλυσίδας και γι’ αυτό είναι συμφέρον όλων να διαγνωσθεί το κακό πριν γίνει πληγή και κακοφορμίσει. Η κατάχρηση εξουσίας στα πλαίσια τής οικογένειας, του σχολείου, της ομάδας, της εκκλησίας και άλλων συλλογικοτήτων ρυθμίζεται δυστυχώς ακόμη από τον νόμο του ισχυροτέρου, τον νόμο της ζούγκλας. Όμως ο συνειδησιακός έλεγχος υπονομεύει κι ακυρώνει κάθε άσκοπη, παράλογη και ναρκισσιστική επίδειξη εξουσίας.

Η κρυφή ομοφυλοφιλία μεταξύ παντρεμένων αντρών τής ελληνικής επαρχίας, η ριζωμένη οθωμανική/μεσαιωνική πεποίθηση πως η γυναίκα είναι κατώτερο είδος και η θηλυκότητα συνώνυμη τής αδυναμίας είναι στη βάση πολλών «εξαφανίσεων».

Μετά ακολουθεί η διαπόμπευση όλων στο τηλεοπτικό «λαϊκό δικαστήριο» και το πάθημα γίνεται πόνημα (των δημοσιογράφων) και θέαμα για μια ολάκερη ηδονοβλεπτική κοινωνία.

Όλ’ αυτά μεταπλάθει ειρωνικά σατιρίζοντάς τα, αλλά και αναπαράγοντάς τα ευπειθώς ο δοκιμασμένος σε αυτή τη δραματική γλώσσα Γιώργος Χριστοδούλου.

Ο κώδικας μάς είναι οικείος, όχι όμως και λιγότερο αποτρόπαιος.

Δείτε αυτή την παράσταση με τις ακραίες καταστάσεις καταλλήλως κι αναλόγως μεγεθυμένες.

 

Σκηνοθεσία – κείμενο: Γιώργος Χριστοδούλου.

Είναι ένας τρόπος (ομοιοπαθητικός) να θεραπεύσουμε τα δεινά τής κοινωνίας μας.

Εξαιρετικό το σκηνικό με τον λοξό κύβο τού μικροαστικού πάλλευκου σπιτιού, με τον τοίχο που ραγίζει και ξεχύνονται χώματα.

Σκηνικά – Κοστούμια: Αλέξανδρος Γαρνάβος, Τζίνα Ηλιοπούλου. Κι εκείνη η γαρδένια που δεν προκόβει είναι σύμβολο μιας βεβιασμένης ανάγκης να υπερβούμε τα εσκεμμένα πιθηκίζοντας ξένες συμπεριφορές, ακολουθώντας ξένα πρότυπα, που όσο δοκιμασμένα κι αν είναι επαληθεύουν απλώς τις θεωρίες τού Δαρβίνου στην πλέον σκληρή και αποτρόπαια εκδοχή τους…

Συλλογιστείτε βαθιά μέσα από την προβληματική που θέτει (κι όχι μόνον ως «υπόθεση εργασίας») αυτή η παράσταση.

Η εκδυτικοποιημένη μουσική μας παράδοση λειτουργεί σαν πολιτισμική αντίστιξη σε αυτή την ηθογραφική παλινδρόμηση.

Συμμετοχή στα Βίντεο-Τραγούδι: Αθηνά Σακαλή. Υπέροχη.

 

Θα την ξαναέβλεπα μετά μανίας ως τηλεταινία στη μεταμεσονύκτια ζώνη…

 

 

 

 

Info από το Δελτίο Τύπου:

 

Ο Συνεργός

του Γιώργου Χριστοδούλου

 

*Παράταση Παραστάσεων*

Θέατρο Επί Κολωνώ

 

Η παράσταση «Ο Συνεργός» – σε σκηνοθεσία και κείμενο του Γιώργου Χριστοδούλου – παίρνει παράταση με τον ίδιο αυτή τη φορά σε πρωταγωνιστικό ρόλο και συνεχίζεται στο θέατρο Επί Κολωνώ.

Στις αρχές του 2000 μια νεαρή κοπέλα από την Βέροια εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Ο σύντροφός της, δηλώνοντας συντετριμμένος πως δε γνωρίζει τίποτα, την αναζητεί.

Η υπόθεση απασχολεί έντονα την ελληνική κοινή γνώμη και δεν αργεί να αποκαλυφθεί πως ο θύτης δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον άνθρωπο που την ψάχνει, ο οποίος αφού τη σκότωσε στη συνέχεια, με τη βοήθεια του ξαδέρφου του την εξαφάνισε.

Αυτή η πραγματική ιστορία, ενός από τα πιο γνωστά εγκλήματα που συγκλόνισαν την ελληνική κοινωνία, αποτέλεσε την έμπνευση για τη συγγραφή και το ανέβασμα ενός νέου θεατρικού έργου, με μια διαφορά όμως: Το έργο αυτό δεν επικεντρώνεται στο θύτη, ούτε στο θύμα.

Ο Αποστόλης ζει ήρεμα τη ζωή του μαζί με τη γυναίκα του στο χωριό, όταν ένα βράδυ ο αγαπημένος του ξάδερφος θα του ομολογήσει πως σκότωσε την κοπέλα του, ζητώντας του να τον βοηθήσει να κρύψει το πτώμα. Οικογένεια, φιλία, αγάπη, έρωτας, έννοιες που σε μια στιγμή διαστρεβλώνονται, σε ένα γαϊτανάκι καταστροφής, ψεμάτων και ενοχών πίσω από τις κλειστές πόρτες της ελληνικής επαρχίας, με ήρωες ανθρώπους της διπλανής πόρτας.

Σε μια εποχή που τα όρια του καλού και του κακού διερευνώνται εκ νέου, ο Γιώργος Χριστοδούλου, στην τρίτη του προσωπική σκηνοθεσία, μαζί με τους ηθοποιούς της παράστασης, προσπαθούν να κατανοήσουν το πώς ένας άνθρωπος, μια ολόκληρη κοινωνία, γίνονται από τη μια στιγμή στην άλλη συνεργός.

 

 

Συντελεστές της Παράστασης

 

  • Σκηνοθεσία – κείμενο: Γιώργος Χριστοδούλου
  • Συμμετοχή στα Βίντεο-Τραγούδι: Αθηνά Σακαλή
  • Φωτισμοί: Ναυσικά Χριστοδουλάκου
  • Σκηνικά – Κοστούμια: Αλέξανδρος Γαρνάβος, Τζίνα Ηλιοπούλου
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Αθηνά Σακαλή
  • Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου
  • Βίντεο: Δομνίκη Μητροπούλου, Αλέξης Ορφανίδης
  • Μουσική Επιμέλεια: Γιάννης Λατουσάκης
  • Social Media -Διαφήμιση: Renegade Media / Βασίλης Ζαρκαδούλας
  • Παραγωγή: ΘΕΑΤΡΟΧΩΡΟΣ
  • Γραφείο Τύπου – Επικοινωνία: Μαρία Τσολάκη

 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Χρήστος Κοντογεώργης, Γιώργος Χριστοδούλου, Μαρία Προϊστάκη, Φανή Παναγιωτίδου

 

Επί Κολωνώ Ναυπλίου 12, Αθήνα 104 44

  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: 90 λεπτά
  • ΜΕΡΕΣ/ΏΡΕΣ
  • Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

  • Κανονικό: 15€
  • Μειωμένο: 12€

 

Προπώληση εισιτηρίων:

https://www.viva.gr/tickets/theater/o-synergos-tou-giorgou-xristodoulou/

 

 

 

*Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top