Fractal

Το μυστικό πέρασμα στο παράλογο

Γράφει ο Δημήτρης Βαρβαρήγος //

 

Ευδοκία Ξανθοπούλου Βεριοπούλου: «Μαγκούστα», Εκδόσεις 24 γράμματα

 

Η Ευδοκία Βεριοπούλου, πρωτοεμφανιζόμενη συγγραφέας με το μυθιστόρημα Μαγκούστα, ένα πόνημα με έντονη δράση, κορυφώσεις και μεταβολές. Με χαρακτήρες αληθινά οξυδερκείς, γεμάτοι ενέργεια, πλαισιωμένοι με όλα τα συγγραφικά στοιχεία που τους κάνει αληθινούς, ζωντανούς οργανισμούς και φέρουν το αναγνώστη πλάι τους να ζήσει παράλληλα με τις ζωές τους κάθε τους ανησυχία, επιτυχία ή αποτυχία, κάθε τους επιδίωξη μέχρι τον τελικό τους στόχο.

 

Στην Αθήνα των Ολυμπιακών Αγώνων, μία παρέα παιδιών, παίζοντας στην αυλή ενός σπιτιού, ανακαλύπτουν ένα μυστικό πέρασμα. Αυτό είναι μόνο η αρχή μιας συγκλονιστικής περιπέτειας, με εμπλεκόμενους μικρούς και μεγάλους αθώους και ένοχους. Οι εξελίξεις που ακολουθούν, συνυφαίνουν ένα μοναδικό πλέγμα γεγονότων και αποκαλύψεων. Σε αυτό το ταξίδι, ο αναγνώστης καλείται να ταυτιστεί με τους χαρακτήρες και να παρασυρθεί στη δίνη της προσωπικής τους αναθεώρησης.

Ένα έργο πλούσιο σε δράση, με κοινωνικές και ηθικές προεκτάσεις, που διεισδύει στην ψυχοσύνθεση των ηρώων και γέννα ερωτήματα. Μία αστυνομική ιστορία με καθηλωτική πλοκή, ένταση και μυστήριο.

 

Με δυναμική σκέψη η δημιουργός ζωντανεύει μια μυθιστορηματική περιπέτεια με ανθρωπομορφικό χαρακτήρα που λειτουργεί δυναμικά ώστε να αντιμετωπίσει τα εμπόδια και τις συγκρουσιακές δοκιμασίες που εμφανίζονται διαδοχικά και αντιτίθενται στις βλέψεις και τις επιθυμίες των ηρώων και ηρωίδων της.

Μια ομάδα δέκα ανήλικων παιδιών, γεμάτα περιέργεια επάνω στο περιπετειώδες παιχνίδι τους, γίνονται άθελα τους όμηροι μιας ομάδας τρομοκρατών.

Τριτοπρόσωπη απόδοση στην γραφή, αφήγηση που εικάζω πως ίσως να αισθανόταν πιο ελεύθερη να εκφραστεί κρατώντας ίσες αποστάσεις σε όλους τους χαρακτήρες καλούς και κακούς.

Ίσως να την διευκόλυναν οι ήρωες της, να μιλήσει χωρίς φραγμό για τις σκέψεις της, ενδυόμενοι τις ιδέες και την κοσμοαντίληψη της, για πολλές απόψεις, για τις διαπροσωπικές σχέσεις, για την βία και σεξουαλική παρενόχληση που ασκήθηκε στην Άννα από τον Μάκη, για τον έρωτα και την αναζήτηση της ποθητής αγάπης, μέσα από έναν μύθο που καταγράφεται με αστυνομική ματιά καθώς η εξιχνίαση της μυστήριας απαγωγής πλέκει τον ιστό μιας ενδιαφέρουσας πλοκής ως την διαλεύκανση της.

Ίσως ενδέχεται και η άλλη πρακτική που συμβαίνει πάντα στην πρώτη απόπειρα μυθιστορηματικής γραφής. Η απόδοση σε πολυπρόσωπο έργο έχει τεχνικές δυσκολίες που παρουσιάζονται, και πρέπει να αντιμετωπιστούν, ξεπερνώντας όλα τα εμπόδια και τις δύσκολες καταστάσεις. Η συγγραφέας ετούτα τα εμπόδια τα ξεπέρασε από την ίδια περιπετειώδη πλοκή που ήταν γεμάτη ανατροπές και ενίσχυε κλιμακωτά με τη σιγουριά μιας έμπειρης γραφής, την επιτυχία του βιβλίου μέχρι το τέλος.

 

Η ιστορία ξεκινάει με τον σίγουρο συγγραφικά τρόπο να παρουσιάσει η συγγραφέας, τους μικρούς της ήρωες και την ηρωίδα της την Μαγκούστα, χαρακτηρίζοντας με συναισθηματική ένταση την κάθε τους συναισθηματική εκφορά και πράξη για να τονίσει τον οργανικό ρόλο τους στο σύνολο του έργου ώστε να προσελκύει το ενδιαφέρον, και να διεγείρει την περιέργεια του αναγνώστη ως προς τη μελλοντική πορεία τους.

Η ιστορία εξελίσσεται με γρήγορο ρυθμό, τα γεγονότα δίνουν στον αναγνώστη την αίσθηση ότι είναι παρών στην έκβασή τους και στις μελλοντικές αποφάσεις των χαρακτήρων.

Με περιεκτικές αναφορές για την κοινωνική θέση, τα σωματικά χαρακτηριστικά και το στυλ της ηρωίδας, δεν δίνονται βέβαια όλες αυτές οι πληροφορίες ως ένα βιογραφικό, αλλά εμφανίζονται με φυσικότητα σε διάφορα σημεία του κειμένου.

Σημαντικό στη γραφή της δημιουργού, είναι που προετοιμάζει το έδαφος για την παρουσίαση των επόμενων αποφάσεων για την εξέλιξη της ιστορίας αποκαλύπτοντας τους στόχους της νωρίς, ώστε να κεντρίζει την περιέργεια και το ενδιαφέρον της ανάγνωσης.

Από τις πρώτες κιόλας σελίδες του μύθου της ιστορίας δίνει το έναυσμα των ισχυρών εσωτερικών ερωτημάτων, εμποδίων, μεταβολών και αλλαγών στον κόσμο που τους περιβάλλει και που συμβαίνουν όλα ετούτα με την υφή της σύγχρονης καθημερινότητας, με τις ψυχολογικές παρορμήσεις, εκτιμήσεις προσώπων ή καταστάσεων, όπως συμβαίνουν και στην αληθινή ζωή να επεμβαίνουν με κάθε τρόπο και να λοξοδρομούν από συνήθειες και εφησυχασμένες συνειδήσεις όταν παρουσιαστεί το απρόσμενο γεγονός, το δύσκολο, ακραίο και διαφορετικό, το αινιγματικό που ζητάει εξιχνίαση, αφοσίωση και δεκτικότητα με όσα απρόοπτα προσφέρει.

 

Ευδοκία Ξανθοπούλου Βεριοπούλου:

 

Στην αφηγηματική γραφή διαφαίνεται καθαρά πως ο περίγυρος απαρτίζει επεξηγηματικά τον βοηθητικό ρόλο υποδηλώνοντας το χώρο και το χρόνο καθώς και τη κοινωνική θέση και την ιδιοσυγκρασία των ηρώων.

Η διαδοχική εμφάνιση των δευτερευόντων ηρώων αποδεικνύουν την παρούσα και στην πορεία της αφήγησης την παρελθούσα σχέση της μαζί τους.

Η παρουσία της συγγραφέως είναι διακριτική αφήνοντας χώρο στους ήρωες να κινηθούν με τη δική τους διαφορετική υπόσταση προβάλλοντας τις προσωπικές αισθητηριακές εντυπώσεις τους, θέτοντας τον αναγνώστη μέσα από τις εικόνες που γεννάει η αφήγηση, να πλάθει νοερά μια πραγματικότητα αντιδράσεων παράλληλη με τη δική του.

Οι εξελίξεις και οι ανατροπές στην ιστορία είναι πολλές και απρόσμενες, και τούτες χαρίζουν στην πλοκή μια ιδιαίτερη ομορφιά καθώς σε κάθε κεφάλαιο και μια νέα δράση είναι σε εξέλιξη κάνοντας το βιβλίο να διαβάζεται αβίαστα.

 

Η συγγραφέας ξέρει τι θέλει να βρει ο αναγνώστης σε μια ιστορία, το συναίσθημα και τη συγκίνηση, αυτό που θα τον κάνει να ταυτιστεί με τα προβλήματα των ηρώων.

Σε μια ιστορία που ξεπηδά από την καθημερινή ζωή, ο στόχος της είναι να αποκαλύπτει τη συναισθηματική διάσταση των ανθρώπων που δρουν κατά την πλοκή και τις δράσεις τους, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τη συμπεριφορά και τις πράξεις τους.

Δεν είναι εύκολο αυτό να επιτευχθεί, σε ένα πολυπρόσωπο έργο, χρειάζεται γνώση και αφοσίωση στη τέχνη της πρόζας, όμως αυτή τη τεχνογνωσία την κατέχει η συγγραφέας και την παραθέτει με τον ώριμο τρόπο και ύφος.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top