Fractal

✔ Editorial: «Οι ζωντανοί συνηθίζουν…»

 

 

Yayoi Kusama

 

 

«Έπρεπε να εκφράσω με λέξεις τις ιστορίες· γιατί αλλιώς φοβόμουν πως θα μου κάψουν το πρόσωπο» έχει πει σε συνέντευξή της στο fractal και στην Κωνσταντία Σωτηρίου η Βίβιαν Αβρααμίδου- Πλούμπη αλλά όμως, παρά τη ρήση του Μαλαρμέ «Ο κόσμος φτάχτηκε για να χωρέσει σε ένα βιβλίο», δεν γίνεται η διχοτομημένη Αμμόχωστος, η αλύτρωτη Κύπρος να χωρέσει στις 73 μικρές βαρωσιώτικες ιστορίες «Της Ντροπής». Παρότι είναι βιβλίο- μαχαίρι και σε πονά. Επειδή «οι ζωντανοί συνηθίζουν» αλλά τριγυρίζουν στα άδεια σπίτια και τα στοιχειώνουν οι νεκροί.

«Φτάνοντας στην οδό Δημοκρατίας, έριξε μια τελευταία ματιά πίσω της. Είχε ξεχάσει την πόρτα μισάνοιχτη. Σήκωσε τους ώμους. Για τη γιαγιά Θεοδώρα, σκέφτηκε. Μόνο εκείνη θα ‘χει πια το ελεύθερο να μπαινοβγαίνει όποτε θέλει. Όσο να ‘ρθουν οι καινούργιοι, βέβαια. Ανάμεσα στα τους πράγματα δε θα της κάνει πια καρδιά να σεργιανίζει.

»Εκείνην σκεφτόταν πιο πολύ. Που θα ‘χει να βολεύεται τώρα; Οι ζωντανοί συνηθίζουν. Μπορεί και να ξεχνάνε. Οι άλλοι είναι σαν τις γάτες. Εκεί που μάθανε. Εκεί που φίλησαν και φιληθήκανε. Εκεί που άκουσαν το πρώτο κλάμα του παιδιού τους. Στις μυρωδιές που ρούφηξαν οι τοίχοι της κουζίνας τους. Στις κουβέντες που πλανιόνται πίσω από τις κλειστές πόρτες τν υπνοδωματίων’ εκείνες, τις καλά ειπωμένες, μα και τις άλλες’ τις πικρές’ αυτές που επαναλαμβάνονται μέσα στο κεφάλι μας σαν κακός εφιάλτης.

»Εκεί κουρνιάζουν. Μαζί με τα γέλια γύρω από το κυριακάτικο τραπέζι, τα χτυποκάρδια στις στραβοτιμονιές της ζωής, τις στενάχωρες σκέψεις, τη μελένια γεύση που αφήνουν οι επιτυχίες. Δίπλα στο γιασεμί που φύτεψαν και θέριεψε κι αγκάλιασε όλο το σπίτι και ξετρέλανε με τα’ αρώματά του τη γειτονιά.

»Πόσο έρημα μοιάζουν τα σπίτια άμα αδειάζουν απ’ τις ψυχές…»

Έτσι τελειώνει μια από τις ιστορίες της η Βίβιαν Αβρααμίδου- Πλούμπη εξηγώντας τον τίτλο: «“Της ντροπής” ονομάσαμε τη συλλογή αυτών των μικρών μου διηγημάτων, που γράφτηκαν από τον Οκτώβριο του 2020 έως τον Μάρτιο του 2022. Ντροπή για την ανελέητη τουρκική κατοχή, ντροπή για την ατιμώρητη προδοσία που προηγήθηκε, ντροπή ακόμα για το άλυτο πρόβλημα, που τόσα χρόνια απορρίπτουμε, αφήνοντας το μισό μας νησί σε ξένα χέρια και τις πληγές μας ανοιχτές να κακοφορμίζουν. Της ντροπής.»

Γιατί όπως λέει ο Ανδρέας Μήτσου στο ίδιο τεύχος στη συνέντευξή του στην Βιργινία Αυγερινού «Τίποτα δεν σχεδιάζω, άμα δυσκολεύομαι να ανασάνω, πιάνω το μολύβι. Αν ήξερα να ψαρεύω, θα έπιανα την πετονιά. Αν γνώριζα μουσική, θα διάλεγα το κατάλληλο μουσικό όργανο. Αν ήμουν ερωτευμένος, θα τραγουδούσα. Ίσως και να τραγουδώ γράφοντας, αυτό θέλω να πιστεύω.»

 

Yayoi Kusama

 

Και ακριβώς σ’ αυτό το σημείο συναντιούνται οι συγγραφείς:

«Όταν το 2020 ο Τούρκικος στρατός άνοιξε μετά από σχεδόν μισό αιώνα ένα πέρασμα μεταξύ Βαρωσιού και Βαρωσιού κι έστησε εκεί ένα τουρνικέ που μετράει του χτύπους της καρδιάς μας, οι ταξιδιωτικές οδηγίες λόγω της πανδημίας δε μου επέτρεπαν να έρθω άμεσα από την Τσεχία» θα πει η Βίβιαν Αβρααμίδου Πλούμπη: «Ξημεροβραδιαζόμουν, λοιπόν, στο διαδίκτυο, προσπαθώντας να αναγνωρίσω τα σημεία στην πόλη που οι συμπολίτες μου αποτύπωναν με το φωτογραφικό τους φακό. Δεκάδες, εκατοντάδες φωτογραφίες, λες και βάλθηκαν όλοι να εγκλωβίσουν κάθε λεπτομέρεια, κάθε γωνιά, κάθε στροφή στα μέρη που τους επέτρεπαν να περπατήσουν οι ασπροκόκκινες κορδέλες, και να κουβαλήσουν στη συνέχεια μαζί τους όλη την πόλη σε δισεκατομμύρια πίξελ. Αυτές οι εικόνες ξύπνησαν μέσα μου συγκλονιστικά συναισθήματα· θλίψης, πόνου, αγανάκτησης, θυμού αλλά και κάποια δόση αγαλλίασης. Ναι, αγαλλίασης. Δεν είμαι μουσικός για να τις εκφράσω με νότες. Ούτε ζωγράφος για να τα κάνω σχήματα και χρώματα. Έπρεπε οπωσδήποτε, λοιπόν, να τα εκφράσω με λέξεις, με λόγια, με ιστορίες· γιατί αλλιώς, φοβόμουν πως θα γίνουν δάκρυα και -σαν βιτριόλι- θα μου κάψουν το πρόσωπο.»

Γιατί σε αντίθεση με τους ζωντανούς, ποτέ δεν συνηθίζουν οι συγγραφείς. Και αν δεν τα γράψουν, τα δάκρυά τους μπορεί και να γίνουν βιτριόλι. Μόνο τις λέξεις έχουν για να διασώζουν γενέθλια πόλη, χαμένους τόπους κι αγαπημένους νεκρούς.

Ας πούμε, λοιπόν, ένα τεύχος fractal για τον ξανακερδισμένο μας χρόνο, τις αλύτρωτες πληγές και τις ψυχές των αγαπημένων…

 

 

Ελένη Γκίκα

 

 

Ετικέτες: ,
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top