Fractal

Αναθεώρηση των ιεραρχικών δομών

Γράφει ο Λεωνίδας Στυλιανόπουλος // *

 

 

 

 

 

Η κοινωνική διαστρωμάτωση δεν απορρέει από την ιεραρχική τάση του ανθρώπου αλλά από το αίσθημα ερωτικής συνεύρεσης. Ουσιαστικά, ο περιορισμός κοινωνικών ομάδων, η απομόνωση κάποιων άλλων και η απότοκη ταξική – με μια πιο ρευστή έννοια της τάξης – δόμηση των κοινωνιών δεν αποσκοπεί παρά στον περιορισμό και, κατά κάποιο τρόπο, στον έλεγχο των πιθανών ανταγωνιστών στη διαδικασία της ερωτικής συνεύρεσης. Στο ίδιο μήκος κύματος, δεν αποτελεί κάτι παραπάνω η ιεράρχηση από την εξύψωση και την επικείμενη απομόνωση από ηχηρούς ανταγωνισμούς στον ερωτικό στίβο του κοινωνικού φαντασιακού (του συνόλου, δηλαδή των νοητικών επινοήσεων και ερμηνειών του ανθρώπου για τον κοινωνικό βίο).

Αυτό δικαιολογεί και την απουσία αταξικών μοντέλων διακυβέρνησης ή ακόμη και την αποτυχία τους ως βαθύτερη ιστορική αναγκαιότητα της ανθρώπινης φύσης. Αυτό συμβαίνει, διότι η συσσώρευση γόνιμων πληθυσμών, όσο και αν διαφυλάττεται από το παιδευτικό σύστημα η ανομοιογένεια τους, αυξάνει ραγδαία τον ανταγωνισμό μεταξύ των μελών τους για την εύρεση  ελκυστικότερων ερωτικών σχέσεων. Σε ένα τέτοιο κλίμα δημιουργείται αναγκαστικά κάποια εσωτερική ιεραρχία η οποία και εξελίσσεται στη διαμόρφωση ανώτερων κοινωνικών μορφών και, τέλος, σε μορφές ολιγαρχίας, ως απόρροια, βέβαια, της ανάγκης για ανάδειξη, που δεν εξυπηρετεί παρά την ερωτική επιτυχία του ατόμου.

Η θετική ανάδειξη με κάθε τρόπο, αποσκοπεί αποκλειστικά στην υπερίσχυση του ατόμου από τα ομοειδή του ίδιου γένους και, επομένως, την ευρύτερη αποδοχή του από το σύνολο των ετερογενών. Τέλος, η ανάδειξη κοινωνικών στρωμάτων ή η απομόνωση κάποιων άλλων αποβλέπει στην εξάλειψη του ανταγωνισμού ή, καλύτερα, στην αντιμετώπιση του ανταγωνισμού με τον πιο άμεσο τρόπο, την εξασφάλιση, δηλαδή της απουσίας αυτού του τελευταίου.

 

 

* Ο Λεωνίδας Στυλιανόπουλος φοιτεί στην τρίτη τάξη του μουσικού λυκείου παλλήνης στο πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών. Μεγαλύτερες επιρροές του στη δοκιμιογραφία είναι ο Εμμανουήλ Καντ και ο Κορνήλιος Καστοριάδης. Σημαντικότερη ασχολία του και υποκείμενο του καλλιτεχνικού του πόθου είναι το σύγχρονο τζαζ πιάνο.

 

 

Ετικέτες:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top